ورزش

می‌توان مردم را به دوچرخه سواری علاقه‌مند کرد

رسانه‌ها در جلب نظر مردم به سمت دوچرخه‌سواری بسیار تاثیرگذار هستند. من زمانی که در تور لانکاوی مالزی شرکت می‌کردم چون موفق به قهرمانی در این رقابت‌ها شده بودم، عکس خودم را می‌دیدم که در پوسترهای فراوانی گذاشته بودند. این موضوع باعث شده بود تا در مالزی خیلی‌ها مرا بشناسند. در ایران هم با چنین تبلیغاتی از دوچرخه‌سواران می‌توان مردم را به این ورزش علاقه‌مند کرد.

گفتگو: علیرضا حاجی میرزابابا- دومین سهمیه المپیک ایران این بار توسط حسین عسگری گرفته شد تا پس از بوکس حضور نمایندهای از ایران در دوچرخهسواری نیز قطعی شود. عسگری توانست در مسابقات قهرمانی آسیا در تایلند در دو ماده استقامت جاده و تایم تریل انفرادی دو مدال طلا بگیرد. البته مدال طلای او در استقامت جاده موجب شد تا این دوچرخهسوار با تجربه بتواند مجوز حضور در المپیک 2016 ریودوژانیرو را به دست آورد تا همچون المپیک لندن نماینده کشورمان در رشته دوچرخهسواری باشد؛ گفتگوی ما را با ملی پوش المپیکی کشورمان در زیر بخوانید.


در مورد نحوه کسب مدال‌های طلای خود در مسابقات قهرمانی آسیا چه داری به خوانندگان ما بگویی؟

با توجه به نفوذی که کشورهای شرق آسیا در کنفدراسیون دوچرخه‌سواری این قاره داشتند؛ مسابقات این دوره که در آن سهمیه‌های مستقیم المپیک از آن گرفته می‌شد را در تایلند برگزار کردند تا بتوانند امتیازات لازم را جهت حضور در المپیک جمع‌آوری کنند. تمامی مسیرهای مسابقات در جاده‌ها به گونه‌ای طراحی شده بود که کشورهای شرق آسیا آشنایی کاملی با آنها داشتند.

یعنی تایلندی ها شرایط میزبانی را به نفع خود و به ضرر شما انتخاب کرده بودند؟!

با وجود این و با توجه به شرایطی که در کنار دیگر بچه‌های ملی پوش در مسابقه استقامت جاده برقرار بود به این نتیجه رسیدیم که اگر تمامی ملی‌پوشان ایران بخواهیم با هم به خط پایان برسیم احتمال رسیدن به مدال‌مان غیرممکن است. به همین خاطر از همان ابتدا تهاجمی و سنگین کار کردیم و در طول مسیر چندین بار از تیم خودمان جدا شدم تا اینکه در مسافت‌های پایانی به طور کامل از همه رکاب‌زنان جدا شدم و به مدال طلا رسیدم.

البته کسب مدال طلا برای ما در این مسابقات ارزش زیادی داشت.

رسیدن به مدال طلای استقامت جاده در 35 سال گذشته برای اولین بار رخ داد. در این مسابقه 140 دوچرخه‌سوار برتر آسیا شرکت کردند که در میان آنها نفراتی از ژاپن و قزاقستان بودند. این دوچرخه‌سواران سابقه حضور در مسابقات معتبر توردوفرانس را داشتند و آمده بودند تا سهمیه المپیک خود را از این رقابت بگیرند که در رسیدن به آن ناکام ماندند.

در تایم تریل چه شد که طلا گرفتی؟

در تایم تریل انفرادی با وجود اینکه در بازی‌های‌ آسیایی اینچئون مدال برنز گرفته بودم اما خدا رو شکر این بار با کسب مدال طلا مسابقات را به پایان رساندم. تیم‌ها با 4 نفر استارت می‌زنند اما نفرات یک به یک جدا می‌شوند. هر کدام که بهترین زمان را در مسافت تعیین شده ثبت کند به عنوان رکورد آن تیم محاسبه می‌شود. حد نصابی که از خود به جا گذاشتم باعث شد تا نفر اول این رقابت مهم شوم. نکته جالب اینکه رکاب‌زن قزاقستان که یکی از قطب‌های آسیا در دوچرخه‌سواری هستند با اختلاف 2 دقیقه نسبت به من در رتبه دوم ایستاد.

حسی که از برافراشته شدن پرچم سه رنگ وزیبای کشورمان در شرق آسیا داشتی چه بود؟

لطف خدا نصیب حالم شد تا مزد زحماتم را بگیرم. بعد از بازی‌های آسیایی اینچئون یک روز هم استراحت نکردم و با برنامه‌ریزی مناسبی که داشتم به خوبی خود را آماده حضور در این رقابت‌ها کرده بودم. خوشحالم که تلاشم به ثمر نشست و امیدوارم تا زمان برگزاری المپیک بتوانم میزان آمادگی‌ام را بالاتر ببرم تا در آنجا هم موفق باشم.

در خصوص برنامه‌های خود تا شروع المپیک برایمان بگو؟

‌ 28 اسفند به همراه دیگر بازیکنان تیم ملی در تورنمنت تایوان شرکت می‌کنیم تا در آنجا نیز امتیازات با ارزشی را با قهرمانی‌های خود به دست آوریم. در سال آینده هم با حضور در رقابت‌های المپیک سعی می‌کنیم تا امتیازات لازم را بگیریم تا در پایان زمان کسب سهمیه ایران را در میان 3 تیم برتر آسیا قرار دهیم و آن‌وقت سهمیه‌های ایران افزایش خواهد یافت. امیدوارم با همکاری فدراسیون و کمیته ملی المپیک در مسابقات تک مرحله‌ای و مشابه المپیک شرکت کنیم تا در زمان برگزاری رقابت‌ها در برزیل آشنایی بیشتری نسبت به نحوه مسابقات داشته باشیم.

گویا مدالهای ایران در بازی های آسیایی نسبت به سال گذشته سه برابر شده، این پیشرفت را مدیون چه کسانی هستیم؟

از وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک تشکر می‌کنم که حمایت‌های خوب و مناسبی از فدراسیون دوچرخه‌سواری کردند و البته نتیجه آن را دیدند. امیدوارم این حمایت‌ها تداوم داشته باشد تا بتوانیم همچون دیگر رشته‌های مدال‌آور در المپیک ما هم موفق به کسب مدال شویم. وقتی ورزشکار دغدغه خاصی نداشته باشد می‌تواند برای کشورش اثرگذار باشد و دوچرخه‌سواران با کسب 9 مدال رنگارنگ نشان دادند که توانایی کسب موفقیت‌ را دارند.

تا به حال به لژیونر شدن هم فکر کردی؟

‌ شرکت در چنین مسابقاتی آمادگی دوچرخه‌سواران ایرانی را به مراتب بالاتر می‌برد چرا که مسابقات آنها صرفا تک مرحله‌ای و در مسافت‌های بالاست. من در المپیک لندن در میان 50 نفر اول قرار گرفتم اما اگر پیش از آن در مسابقات مشابه شرکت کرده بودم، می‌توانستم رتبه خودم را بالاتر ببرم. اگر همچون ورزشکاران دوومیدانی بتوانیم در رقابت‌های اروپایی حضور پیدا کنیم به طور حتم بخت بیشتری برای کسب موفقیت در المپیک ریو خواهیم داشت.

نسل آینده می‌توانند موفقیت‌های دوچرخه‌سواران فعلی را افزایش دهند؟

شرایط دوچرخه‌سواری نسبت به زمانی که من وارد این ورزش شدم، تغییر یافته است. هیچ پدر و مادری تا نبیند آینده فرزندش تامین نیست اجازه نمی‌دهد که او وارد دوچرخه‌سواری شود. خانواده‌ها به خاطر بالا رفتن علم‌شان آگاه شده‌اند و محتاطانه تصمیم می‌گیرند. اگر برنامه‌ریزی درستی صورت بگیرد به طور حتم استعداد‌های فراوانی وجود دارند که می‌توانند در المپیک 2020 موفقیت‌های زیادی را نصیب ورزش ایران کند.

صحبت آخر ؟

رسانه‌ها در جلب نظر مردم به سمت دوچرخه‌سواری بسیار تاثیرگذار هستند. من زمانی که در تور لانکاوی مالزی شرکت می‌کردم چون موفق به قهرمانی در این رقابت‌ها شده بودم، عکس خودم را می‌دیدم که در پوسترهای فراوانی گذاشته بودند. این موضوع باعث شده بود تا در مالزی خیلی‌ها مرا بشناسند. در ایران هم با چنین تبلیغاتی از دوچرخه‌سواران می‌توان مردم را به این ورزش علاقه‌مند کرد.

https://www.shoma-weekly.ir/M7LMyw