ادب و هنر

پیامبر بدون مرز

چگونگی اثر گذاری رسانه مثبت یا منفی
سیده حانیه مؤمنی

   رسانه

در تعریف این واژه و کار آیی آن بسیار آوردهاند اما اگر بخواهیم در یک جمله و بهصورت مختصر بگوییم، میتوانیم با کمی اغماض و بدون حاشیه بگوئیم که هرگونه وسیلهای که پیام را منتقل کند، رسانه است. با این تعریف رسانه یک وسیله ارتباطی با دایره  ارتباطی متفاوت با قابلیتهای متفاوت با توجه به نوع آن، محسوب میشود. این وسیله  ارتباطی اثر زیادی بر زندگی انسان دارد، برخی این اثر را محدود و برخی دیگر آن را نامحدود میدانند.  برخی جامعه شناسان حوزه رسانه،  اثرگذاری این وسیله ساده انتقال پیام را با بمبهای اتمی مقایسه کردهاند و عدهای رسانه را جنگ افروز و حتی جنگ افزار دانستهاند. اگر بخواهید واقعنگرانه به رسانه و اثر آن توجه کنیم، این وسیله، ارتباطی مؤثر و اثرگذاری قوی دارد. این اثرگذاری با توجه به محدوده انتشار، نوع پیام، گیرنده و فرستنده کاملاً متغیر است. امروزه در عصر انفجار اطلاعات و تکنولوژیهای آن این حقیقت به خوبی اثبات شده که رسانهها سهم و نقش قابل ملاحظهای در انتقال تفکرات فکری و فرهنگی بشر در میان ملتها را هم بر عهده دارند. میتوان گفت با ظهور رسانههای ارتباطی پیشرفته، فرایند آموزش از انحصار درآمده و محدودیتهایی از قبیل مکان و زمان، محدودیت سنی، محدودیتهای اقلیمی و... از میان برداشته شده است. اگر رسانه را طبق همان تعریف ابتدایی یک وسیله بدانیم، بدیهی است با این حجم از کارآیی و اثرگذاری آن باید به جنبههای حاشیهای این وسیله ارتباطی هم توجه داشت. این وسیله ارتباطی (منظور همه زیر گروههای آن، اعم از مکتوب،دیداری، شنیداری و... است) که محدودیتهای زمانی و مکانی ندارد. میتوان بدون واسطه منتقل کننده پیامها باشد؛ پیامهایی که میتواند در عرصههای مختلف مفید و یا مضر باشد.

 

  ضرورت آشنایی با رسانه درستکار یا ...

رسانهها با توجه به سیاستها و سیاستگذاریهایی که در آنها اعمال یا انجام میشود؛ میتوانند باعث وحدت، پیشرفت و سازندگی شوند و یا میتوانند باعث تفرقه، پسرفت یا ویرانی شوند. با توجه به تفاوت فرهنگها، عقاید و دیدگاههای مردم در نقاط مختلف دنیا این رسانهها هستند که میتوانند به عنوان پیامبران بدون مرز در جهت آشنایی آنها، وفاق و یکسانسازی، قدم مثبت یا منفی بردارند. بر این اساس حیات بشر امروز در حوزههای مختلف، سیاسی و اجتماعی به شدت تحت تأثیر رسانهها قرار دارد. با در نظر گرفتن این واقعیت مسلم که پیامهای رسانهای مثل شمشیر دو لبه هستند و اینکه این پیامها در واقع رسانه خوب یا بد را رقم میزنند، ضروری است به مطالعه پدیده پیام و کارکردهای آن بیشتر پرداخته شود. اهمیت این کار از آن جهت است که رسانه با کارکرد خود و با استفاده از عنصر اطلاعات و پیام، به صورت امواج یا مکتوبات باهم بر فکر و ذهن مخاطب اثر میگذارد. همین اثر ذهنی است که به کنشها و رفتارهای فردی و اجتماعی مخاطب که همان افراد جامعه هستند، جهت میدهد. در واقع این پیامها هستند که سبب ظهور و شکل‌‌گیری حوادث، رخدادها و رویدادهای مختلف در یک منطقه یا حتی جهان میشوند. به عنوان مثال تولید و نمایش یک فیلم سینمایی، یا یک مقاله و یا یک کتاب که جنبه توهین به اعتقادات و باورهای دینی یک آیین را دارد، در فاصله کوتاهی به یک پدیده سیاسی مهم تبدیل میگردد.

با این اوصاف بهترین راه بررسی و مطالعه رسانهها برای کنترل اثرگذاری آنها، بررسی پیامهاست.

https://www.shoma-weekly.ir/IF6hLH