شهرستانها

نبود زیرساخت های مناسب، اصلی ترین عامل ترافیک پایتخت است

قائم‌مقام دبیر استان تهران در حزب مؤتلفه اسلامی گفت: اکنون با خرید طرح ترافیک می‌توان وارد محدوده شد و بود و نبود آن در حال حاضر چندان مؤثر نیست؛ اکنون بحث بر سر اجرای طرح نیست؛ بلکه مسئله اصلی أخذ عوارضی است که از این راه عاید شهرداری می‌شود و با تغییر ساعات طرح، اقدام پیشگیرانه‌ای برای مقابله با کرونا صورت نمی‌گیرد.
محمدحسین صراف؛ قائممقام دبیر استان تهران در حزب مؤتلفه اسلامی در زمینه تغییر زمان طرح ترافیک استان گفت: کرونا سبب تجربه شرایط مشترکی در اقصی نقاط جهان شده است؛ در کشور ما همواره از مردم انتظاراتی نظیر ماسک زدن، رعایت فاصله اجتماعی و... میرود درصورتیکه سیستم حکمرانی نیز باید فعالیتهایی را بهموازات انتظارات عمومی انجام دهد. ترافیک یکی از معضلات پایدار تهران است و افزایش ساعات طرح به بهانه کرونا صحیح به نظر نمیرسد.

وی نبود زیرساختهای لازم برای حل مشکل ترافیک را سبب تداوم آن در دورههای مختلف حکمرانی شهری دانست و افزود: نبود زیرساختهای لازم نظیر وسایل نقلیه عمومی کافی برای رفاه مردم پس از اجرای طرح ترافیک، آسیبزاست، استقرار مراکزی نظیر بازار و همچنین وجود مراکز ارائه خدماتی مهم در مرکز شهر سبب حجم انبوه تردد در این نقطه از تهران شده که به دلیل نبود زیرساخت مناسب همواره مردم را با مشکلات جدی روبرو میسازد.

صراف تصریح کرد: اکنون با خرید طرح ترافیک میتوان وارد محدوده شد و بود و نبود آن در حال حاضر چندان مؤثر نیست؛ اکنون بحث بر سر اجرای طرح نیست؛ بلکه مسئله اصلی أخذ عوارضی است که از این راه عاید شهرداری میشود و با تغییر ساعات طرح، اقدام پیشگیرانهای برای مقابله با کرونا صورت نمیگیرد.

قائممقام دبیر استان تهران با اشاره به آسیبهای روحی و روانی ناشی از کرونا برای مردم خاطرنشان کرد: در حال حاضر بخش عظیمی از خانوادههای ایرانی شرایط نامناسبی نظیر فقدان عزیزان و ترس ناشی از کرونا را تجربه کردهاند و لغو مسافرتها و یا کاهش ساعات تردد شبانه در کلانشهرها و... آثار روانی عمیق و بلندمدتی را به شهروندان تحمیل کرده است.

وی تأکید کرد: ستاد کرونا باید با در نظر گرفتن شرایط ذکرشده برای همه مردم تصمیم بگیرد؛ اکنون دورکاریها در حال لغو شدن است و باوجود توصیههای رسانه ملی برای رعایت دستورالعملهای بهداشتی؛ با تغییر ساعات طرح ترافیک دغدغه شلوغی وسایل حملونقل عمومی به دلیل نبود زیرساخت مناسب به مردم اضافهشد و همچنین سبب شلوغی شهر و افزایش همهگیری میشود؛ بهگونهای که شاهدیم وقتی مترو تهران به دلیل فرسودگی و عدم توان لازم برای حملونقل دچار نقص فنی میشود حجم انبوهی از مردم در شرایط متزلزل نزدیک به پیک ششم دچار مشکل جدی در تردد درونشهری با این وسیله میشوند؛ بنابراین تصمیمات ستاد باید دورهای و برای عبور از خطر باشد.

صراف عوامل مؤثر دیگری نظیر کارخانهها را سبب افزایش آلایندهها و آلودگی هوا برشمرد و تغییر در ساعات طرح ترافیک در همهگیری کرونا و کاهش تردد در شهر با وسایل نقلیه عمومی را به دلیل نبود زیرساختهای لازم در کاهش میزان آلودگی هوا چندان مؤثر ندانست.

قائممقام دبیر استان تهران با بیان اینکه حل مشکلات ناشی از کرونا در کشور ما درگرو ایجاد زیرساختهای مناسب است تأکید کرد: همه کشورهای جهان در زمینه مقابله با کرونا در حال تجربه و آزمونوخطا هستند؛ زیرا این بیماری یک تجربه جدید جهانی است. کشورهایی مانند چین با جمعیت بالا و مشکلات ناشی از آن به دلیل تأمین زیرساختهای لازم توانستهاند مسائلی مانند کرونا و ترافیک را حل کنند اما در کشور ما همواره شهرداری و دولتها با مشکل ترافیک و تأمین زیرساختها روبرو هستند و این موضوع تنها با مودت و همراهی این نهادها قابلحل خواهد بود.

https://www.shoma-weekly.ir/oPNrTI