شهرستانها

مهمترین اولویت های وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم

بیشتر فرهنگیان امروز قشر اهل علم و تحصیل‌کرده و صاحب کرسی هستند که باید به این ظرفیت‌ها توجه کامل شود یعنی در تصمیم سازی و تصمیم‌گیری از معلمان استفاده شود؛ زیرا آن‌ها به ساختار آگاه هستند و نادیده انگاشتن آن‌ها ضربه سنگینی به تعلیم و تربیت می‌زند.
اکبر عبدی؛ دبیر حزب مؤتلفه اسلامی در کرمانشاه و عضو شورای آموزشوپرورش این استان گفت: آموزشوپرورش مشکلاتی دارد که انتظار میرود وزیر پیشنهادی به آن توجه نماید. نخستین مشکل آموزشوپرورش در تصمیمات ساختاری و آموزشی این نهاد حساس است که موظف به جامعهپذیری و جامعه سازی است، در این نهاد به ظرفیتهای داخلی کمتر توجه میشود؛ بیشتر فرهنگیان امروز قشر اهل علم و تحصیلکرده و صاحب کرسی هستند که باید به این ظرفیتها توجه کامل شود یعنی در تصمیم سازی و تصمیمگیری از معلمان استفاده شود؛ زیرا آنها به ساختار آگاه هستند و نادیده انگاشتن آنها ضربه سنگینی به تعلیم و تربیت میزند.

عبدی با اشاره به بحث عدالت آموزشی خاطرنشان کرد: باوجود تعدد مدارس؛ طبقات مختلف جامعه به فراخور جایگاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خود مدارسی را انتخاب میکنند و کسانی که از ظرفیتهای سیاسی و اقتصادی خاصی برخوردارند فرزندانشان را با هزینه بسیار به مدارس خاص میفرستند و از ظرفیتهای علمی کشور بیشتر بهره میبرند و طبقات اجتماعی پایین به دلیل موقعیت خود از این امکانات بیبهره و یا کمبهره میمانند؛ و امیدواریم عدالت آموزشی توسط وزیر آینده برقرار شود تا بخشی از امنیت روانی در بین آحاد جامعه بیش از بیش فراهم شود.

این مدرس آموزش خانواده یادآور شد: استفاده از ظرفیت اولیاء دانش آموزان در بُعد معنوی در کنار مربیان، توجه به بُعد کیفی آموزش در مدارس عادی و رفع موانع این مهم نظیر کلاسهای پرجمعیت، عدم نیروی انسانی کافی و.. نیز باید مدنظر قرارگرفته شود.

عبدی با بیان تأثیر منفی کرونا در اُفت تحصیلی و آموزشی مقطع اول دبستان خاطرنشان کرد: با وجود زحمات معلمین در فضای مجازی؛ هرگز این سیستم آموزشی نمیتواند جایگزین آموزش حضوری باشد و باید نسبت به فشارهای روانی، احتمال ترک تحصیل و... تصمیمگیری و تصمیم سازی برای برونرفت از این مشکلات شود.

این مدرس دانشگاه فرهنگیان افزود: توجه به رفع محدودیتهای نظام آموزشی نسبت به انتخاب مدرسه توسط اولیاء و شعاع بندی منطقهای برای ثبتنام با همکاری متولیان و متبحرین، تغییر روند آموزش از تئوریک به سمت یادگیری معنادار و مهارتآموزی برای آینده بهتر، ایجاد انگیزه در معلمان از طریق تأمین مالی و بهبود معیشت، عدم ممانعت از ارتقاء تحصیلی معلمان، منع جداسازی دانش آموزان در قالب تیزهوشان و نخبگان باهدف ایجاد انگیزه رقابت و ارتقاء بین سایر محصلین، بهکارگیری معلمان دلسوز و صادق و آشنا به سیستمهای آموزشی در مناصب اداری و آموزشی از دیگر مسائلی است که باید به آنها توجه شود.

دبیر کمیته بررسی آثار و تألیفات در آموزشوپرورش در پایان تأکید کرد: جذب نیرو از طریق تربیتمعلم و دانشگاه فرهنگیان، تأمین نیروی خدماتی مدارس، استفاده از نخبگان علمی طراز اول در شوراهای آموزشوپرورش، توجه بهنظام مراقبت اجتماعی دانشآموزی(نماد) و استفاده از حوزه معاونت پیشگیری از جرم دادگستری استانها در این زمینه، توجه به مزایای نیروهایی که دارای مدرک ارشد و دکتری در آموزشوپرورش هستند.

https://www.shoma-weekly.ir/bdPZVJ