
نفیسه زارعی
هنگامی که شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد که فیلم شکارچی شنبه، یک فیلم سینمایی ایرانی است که به بررسی اندیشه صهیونیستی و جنایات صهیونیستها و یهودیان افراطی بر ضد مردم فلسطین میپردازد تحریک شدم تا بعد از مدتها به سینما بروم!
اما هدف از این نوشتار در خصوص فیلم شکارچی شنبه نقد فنی فیلم و بررسی فاکتورها و گزارههای هنری فیلم نیست بلکه بررسی جنبهای از فیلم است که تا کنون کمتر فیلمی در حوزه صهیونیسم شناسی که به بررسی ابعاد ساختاری جهان صهیون میپردازند؛ بدان پرداخته است. رویکرد فیلم شکارچی شنبه ساخته جدید پرویز شیخ طادی بررسی ابعاد زندگی یهودیان افراطی است که در وهله نخست خود را بنده خدا، سپس خدا و در مرحله بعدی بالاتر از خدا میداند و با این اندیشه که پرورده کانونهای یهودی – صهیونیستی است میکوشد تا نوه خود را که در نزد مادر مسیحیاش زندگی میکند به جانب خود آورد و به خاخامی کوچک برای خدمت به آرمانهای یهود تبدیل سازد؛ در حقیقت در خلال داستان کودکی که پدر بزرگش سعی میکند تا وی را به گونهای تربیت کند تا ریختن خون فلسطینیان و انسانهای بیگناه به بهانه رضایت خداوند برایش راحت باشد تلاش میکند تا از زمینهها و اهداف و اندیشه صهیونیستی پرده بردارد، اما نکته مشهود در این فیلم در همان سکانسهاس ابتدایی خود را نشان میدهد؛ پیرمرد یهودی رو به نوه مسیحیاش میگوید: ما خدا را شاکریم که ما را زن نیافرید!
فیلم شکارچی شنبه بیش از هر چیز معرف اندیشه نژادپرستانه و زن ستیزانه صهیونیسم جهانی است، در اصل شیخ طادی در این فیلم کوشیده تا تصویری حقیقی از اندیشه یهود نسبت به زن ارائه دهد؛ زن شکارچی شنبه موجودی ضعیف و تحقیر شده است که تنها بار مسئولیت ازدیاد قوم یهود بر دوش او است نماینده این گونه زن را میتوان در ژاکلین پرستار و به تعبیر دیگر برده حانان پیرمرد به ظاهر نابینای یهودی دید که با وی رفتاری به دور از شأن یک انسان دارد به گونهای که به دلیل عدم جلب توجه جنس مخالف خاخام پیر یهودی موهای سر زن را میتراشد و او را از داشتن حق انتخاب باز میدارد و در حقیقت برای او تنها حق تنفس و ازدیاد نسل را قائل است به عبارت بهتر این فیلم تصویری است از آنچه که کارگردان آن را طالبانیسم رژیم صهیونیستی میخواند. نمایش این نوع طالبانیسم نسبت به زن و البته نوع بشر در پی برداشتهای مغرضانه از متون دینی است که بر اساس تلفیق با تالمود وطالبانیسم نزج یافته است و این برداشت در شکارچی شنبه نسبت به زن کاملاً مشهود است و در بسیاری از بخشهای فیلم علی نوریان بازیگر کاراکتر حانان پس از انجام جنایاتش فرازهایی از متون دینی را زمزمه میکند که این بخشها بعضاً شامل تحقیر زنان میگردد و به بیان دیگر شکارچی شنبه از یک نگاه کاملاً متفاوت تحریف در آیین آسمانی موسی(ع) را برای بهرهکشی از زنان و مجموع بشریت به تصویر میکشد؛ نگاهی که تداعیگر این مفهوم است که در دین سه مفهوم برای لذت وجود دارد. زن، غذا، خدا.