اقتصاد

قهر مردم با خودروسازان ادامه دارد

دلیل رکود در معاملات خودروهای داخلی روشن به نظر می‌رسد. در این زمینه برخی از کار‌شناسان معتقدند که به دلیل بالا بودن قیمت خودروهای داخلی، تا زمانی‌که تغییری در این قیمت‌ها یا روش‌های فروش ایجاد نشود، بخشی از مشتریان توان بازگشت به بازار را نخواهند داشت.
حسین عنایتی- در حالیکه بازار خودروهای داخلی همچون ماههای گذشته، روزهای آرامی را پشتسر میگذارد، فعالان بازار ازرونق معاملات وارداتیها خبر میدهند. به این ترتیب اگرچه قیمت خودروهای داخلی در بازار به ثبات رسیده و فاصله قیمتی بازار و کارخانه به کمترین سطح خود رسیده، با این حال معاملات در بازار خودرو همچنان سرد است. در این زمینه یکی از فعالان بازار عنوان میکند با وجود اینکه خرید در بازار داخلیها رونق ندارد ولی تقاضا در بازار خودروهای خارجی به شکل فعالی وجود دارد، بهطور مثال نمونههای تازه به بازار عرضهشده یک کمپانی کرهای به تعداد بسیار زیادی به فروش میرسد.

دلیل رکود در معاملات خودروهای داخلی روشن به نظر میرسد. در این زمینه برخی از کارشناسان معتقدند که به دلیل بالا بودن قیمت خودروهای داخلی، تا زمانیکه تغییری در این قیمتها یا روشهای فروش ایجاد نشود، بخشی از مشتریان توان بازگشت به بازار را نخواهند داشت.

روشهای فروش را برای بازگشت رونق تغییر دادهایم

اما مدیر فروش و بازاریابی گروه خودروسازی سایپا نیز رکود در بازار داخلیها را تایید و به «شما» میگوید: خودروسازان روشهای متفاوتی برای فروش در نظر گرفتهاند که با تکیه بر آنها اقشار مختلف میتوانند خودروی مورد نظر خود را تهیه کنند، به همین دلیل است که حجم معاملات در کارخانه بیشتر از بازار شده است.

به عقیده حسن فروزانمهر اگرچه بازار همچنان در رکود به سر میبرد اما در عین حال نشانههایی از بهبود هم به همراه دارد، زیرا به هرحال حجم معاملات در کارخانه با رشد همراه شده است.

فروزانمهر از کمتر شدن انصرافها از تحویل خودرو میگوید و تاکید میکند: انصرافها بیش از ۵۰ درصد کاهش یافتهاند به این ترتیب ما اگر دو شاخص یاد شده (افزایش حجم معاملات در کارخانه و کاهش انصرافها) را ملاک قرار دهیم میتوانیم امید داشته باشیم که معاملات با بهبود همراه خواهند بود.

با توجه به رکود خرید و فروش، در هفته گذشته بازار با اتفاقات جدیدی نیز همراه بوده است. بازگشت سوزوکی گراند ویتارا پس از مدتها به بازار و معامله آن در هفته جاری و همچنین آغاز شمارهگذاری وانت بار از اتفاقاتی هستند که فعالان بازار در کنار راکد بودن معاملات به آنها اشاره میکنند. آنطور که فعالان بازار میگویند سوزوکی کلاس ۵ دنده اتومات که این روزها بهطور متوسط ۵ دستگاه تولید دارد، با قیمت ۱۳۵ میلیون تومان در بازار معامله شده است. وانت پیکان هم که شمارهگذاری آن برای مدتی از سوی پلیس متوقف بود با ۳۰۰ هزار تومان رشد قیمت به ۱۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده است تا همزمان با آغاز شمارهگذاری آن، با قیمتی بالاتر به دست مشتریان برسد. این خودرو تا ابتدای سال ۹۴ مجوز تولید دارد و فعالان بازار پیشبینی میکنند همین اتفاق دلیلی بر افزایش تقاضای این خودرو در بازار باشد.

گرانی باز هم برای تندر

آنطور که فعالان بازار میگویند، این هفته در میان خودروهای داخلی، فقط تندر-۹۰ با افزایش قیمت مواجه شد و سایر خودروها تغییر خاصی را به خود ندیدند. در حال حاضر تندر-۹۰ مدل E۲ که یک میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرده است، ۴۳ میلیون تومان خرید و فروش میشود. همچنین پارس تندر نیز که به نوعی فیسلیفت تندر۹۰ به شمار میرود، هماکنون ۴۴ میلیون تومان به فروش میرسد و این به معنای جهش یک میلیون تومانی قیمت پارس تندر است.

از سوی دیگر خبر میرسد تندر-۹۰ مدل اتومات در حال حاضر ۵۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش میرود و این به معنای افزایش قیمت یک میلیون تومانی تندر اتومات است. گفته میشود در حال حاضر تندر-۹۰ اوضاع تولید مناسبی ندارد و تیراژ روزانهاش در هر یک از دو خودروسازی بزرگ کشور، به حدود ۳۰ دستگاه رسیده است.

فعالان بازار در مورد تیبا نیز میگویند که مدل صندوقدار این خودرو با تغییر قیمت خاصی روبهرو نبوده و در حال حاضر ۲۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بهفروش میرسد. تیبا که در هفت ماه امسال، با رشد تولیدی بیش از ۱۵۰ درصد مواجه شده، در دو مدل هاچ بک و صندوقدار به تولید میرسد و مدل هاچ بک آن گرانتر از نوع صندوقدارش است.

از بازار پژو ۲۰۶ تیپ ۵ هم خبر میرسد که این محصول با توجه به تثبیت قیمتاش طی این هفته، هماکنون ۳۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به فروش میرسد. مدل صندوقدار پژو ۲۰۶ نیز که‌‌ همان V۸ باشد، قیمتی برابر با ۳۸ میلیون تومان دارد و این نشان میدهد V۸ هم دستخوش تغییر قیمت نشده است.

۲۰۶ به روزهای اوج باز میگردد

ایران خودروییها قرار است پژو ۲۰۶ تیپ ۲ را دوباره به بازار عرضه کنند و این در شرایطی است که قیمت آن کمتر از تیپ ۵ و V۸ خواهد بود. اما در بین دیگر مدلهای پژو، هماکنون پژو ۴۰۵ با قیمتی برابر با ۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش میرسد که البته این قیمت به مدل SLX آن مربوط میشود. ۴۰۵ در مدل GLX خود نیز قیمتی برابر با ۲۸ میلیون تومان دارد. همچنین پژو پارس نیز که تغییر قیمت خاصی نداشته، هماکنون با قیمتی معادل ۳۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در مدل داشبورد جدید و دو ایربگه خود خرید و فروش میشود.

این خودرو مدلی تک ایربگه و فاقد داشبورد جدید نیز دارد که ۳۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به فروش میرسد. از سوی دیگر سمند مدل LX نیز در حال حاضر ۲۸ میلیون تومان خرید و فروش میشود و مدل سورن آن نیز قیمتی برابر با ۳۵ میلیون تومان دارد. رانا هم که روزهای با ثباتی را در بازار سپری میکند، قیمت آن هماکنون ۳۲ میلیون تومان است.

در بین پرایدها نیز مدل ۱۳۱ قیمتی برابر با ۱۹ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان دارد و مدل ۱۳۲ هم ۲۱ میلیون تومان به فروش میرسد. ازسوی دیگر پراید ۱۱۱ یا‌‌ همان مروارید نیز در حال حاضر قیمتی حدود ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد. با توجه به آمار تولید منتشر شده، پراید در هفت ماه امسال نیز توانسته همچنان لقب پرتیراژترین خودرو تولید داخل را برای خود حفظ کند.

https://www.shoma-weekly.ir/jqC2zK