
کشور را سه قوه اداره میکنند که هر یک قوه مستقل است و هماهنگی انها بر محور ولی ا مر مسلمین پدید میآید.
اگر سه قوه قوی و مقتدر و کارآمد باشند کشور رو به پیشرفت رفته و مشکلات که همواره بوده و هست به آسانی حل میشوند.
از این سه قوه، قوه قضاییه در امور حقوقی و قضایی موثر است و دو قوه دیگر هستند که اگر فعال و کارآمد باشند؛ قوه قضائیه میتواند مشکلات قضایی آنها را حل و فصل کند ولی اگر دو قوه دیگر، فعال و کارآمد نباشند یا در تصمیمگیری و اجرائیات و تدوین قوانین مناسب دچار ضعف باشند یا دچار اختلافات داخلی بشوند قوه قضاییه در اداره امور جامعه و کشور نمیتواند وظائفش را بخوبی انجام دهد.
از دو قوه دیگر مهم و تاثیرگذار اصلی و اساسی قوه مجریه است. زیرا امور اجرایی کشور و تنظیم لوایح و تأمین بودجه و نظمدهی به هزینهها و انجام انتخابات و سیاستهای بینالمللی و همه امور دیگر از جمله اقتصاد و بهداشت و خدمات بعهده این قوه است.
قوه مقننه بیشتر در همه جای دنیا، پشتیبان قوه مجریه است و حتی اگر مخالف دولت بر سر کار باشد باز در اداره امور مملکت چارهای جز کمک به دولت ندارد.
این نیز مشهور است که اگر مجلس قانون خوب و مطلوبی تصویب کنداما دولت ومجریان قانون نتوانند آن قانون خوب را خوب اجرا نمایند کاری از پیش نمیرود.
البته اگر دولتی قوی و مقتدر باشد ولی مجلسی مخالف و مزاحم داشته باشت آن دولت هم بجایی نمیرسد و شکست میخورد.
سه قوه در 39 سال گذشته
در 39 سال گذشته، سوه قوه فراز و نشیبهایی داشتهاند اما به هر حال نظام جمهوری اسلامی را که امروز به نقطقه اقتدار در سطح بینالملل و در منطقه رسیده است با رهبری دو امامت امت امام خمینی، و امام خامنهای اداره کردهاند و باید قدردان همه زحمات و خدمات گذشتگان بود. آنها که میکوشند همه امور را با نگاه منفی و برآورد سیاه نگاه کنند اشتباه میکنند و گاه در جهت خط منفی استکباری دانسته یا ندانسته عمل میکنند.
قوه قضاییه ایران اسلامی تنها قوهای است که زیر مجموعه قوای مجریه و دولت نیست در حالی که در کشورهای دیگر، وزیر دادگستری وزیر دولتهاست از شهید بهشتی تا آیت الله لاریجانی نیز همگی از شخصیتهای این نظام بودهاند که هر کدام به وسع خویش خدمت کردهاند.
دولتها نیز بهر حال با قوت و ضعف کشور را در بخش اجرایی مدیریت کردهاند اما در این نوشته، موضوع قوه مقننه و مجلس مورد نظر است.
مجلس شورای اسلامی در 10 دوره خویش برآمده از آراء مردم در انتخاباتهای آزاد بوده است.
همه گونه سلیقه و افکاری در این 10 دوره در مجلس حضور کم و اقلیت یا بیش و اکثریت داشته و دارند.
نمایندگان همه نوع اظهارنظر و ابراز رأی کردهاند. و در مجموع مجلس در نظام ا سلامی ا یران، برتریهایی نسبت به سایر مجالس جهان داشته و دارد. موضوع مجلس در نظام مشروطه و مجلس دوران استبداد رضاشاهی و استبداد محمدرضا شاهی که حساب دیگری دارند.
بازنگری در سه قوه
آنچه مهم است و رسالت ملت و مردم علاقمند به نظام جمهوری اسلامی ولایی است در آستانه چهل سالگی این نظام، ضرورت بازنگری همه جانبه در سه قوه و به ویژه در قوه مجریه و قوه مقننه است.
تا با استفاده از این تجربیات و خدمات گذشته و عبرتآموزی از اشتباهات در این 39 سال، مجلس شورای اسلامی به همه ملت و رهبری ولی امر مسلمین، آن مجلسیتر از جامعه نمونه اسلامی باشد. و بتواند وظایف مهم خویش را در این مرحله سرنوشتساز انقلاب اسلامی ایران و بیداری اسلامی منطقه، و بحرانهای جهان سلطهگر غرب به ویژه آمریکا به نحو مطلوب انجام دهد.
حزب موتلفه اسلامی در راستای این رسالت،در کار طراحی و برنامهریزی است تا انشاءالله مجلس یازدهم، مجلس ارزشی حزبی ولایی و کارآمد و مردمی به مفهوم جامع خویش باشد. انشاءالله.