نکاتی که در این سیاستها مورد تأکید قرار گرفته است ضمن اینکه سلامت انتخابات را تضمین میکند، تأثیر ثروت و قدرت را در تصمیم مردم برای یک انتخاب شایسته به حداقل میرساند، فضای انتخاب صحیح را در جامعه بدور از تخریب، تطمیع، تنش، تهمت و افترا سامان میدهد و موجب میشود که سطح شناخت و آگاهی مردم نسبت به رقابت سالم و صحیح سیاسی در کشور برای سبقت در خیرات و خدمت به کشور بالا ببرد و حضوری عقلانی، آگاهانه و همراه با نشاط برای یک انتخاب اصلح از سوی مردم رقم بخورد، نه حضوری احساسی و به دور از عقلانیت و بصیرت.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی درباره نقش سیاستهای کلی انتخابات در تقویت ساختارهای مردمسالاری دینی و استحکام جمهوریت و اسلامیت نظام گفت: سیاستهای کلی انتخابات ابعاد مختلفی از مردمسالاری دینی را روشن و تبیین میکند و به آحاد افراد جامعه در روند انتخاب مسئولان و کارگزاران کمک میکند تا بتوان سریعتر و راحتتر به سمت جامعهسازی و دولتسازی اسلامی، از طریق انتخاب اصلح، حرکت کرد.
وی افزود: برهمین اساس به نظر میرسد نکاتی که در این سیاستها مورد تأکید قرار گرفته است ضمن اینکه سلامت انتخابات را تضمین میکند، تأثیر ثروت و قدرت را در تصمیم مردم برای یک انتخاب شایسته به حداقل میرساند، فضای انتخاب صحیح را در جامعه بدور از تخریب، تطمیع، تنش، تهمت و افترا سامان میدهد و موجب میشود که سطح شناخت و آگاهی مردم نسبت به رقابت سالم و صحیح سیاسی در کشور برای سبقت در خیرات و خدمت به کشور بالا ببرد و حضوری عقلانی، آگاهانه و همراه با نشاط برای یک انتخاب اصلح از سوی مردم رقم بخورد، نه حضوری احساسی و به دور از عقلانیت و بصیرت.
ترقی اظهار کرد: نکته دیگری که به دولتسازی و جامعهسازی اسلامی کمک میکند ارتقاء شایستهگزینی است که در این سیاستها مورد توجه و تأکید قرار گرفته است. طبیعتا باید داوطلبانی که میخواهند در تراز انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی باشند باید از ویژگیهای متناسب با جایگاه و مسئولیتی که میخواهند انتخاب شوند برخوردار باشند. لذا در کنار برخورداری داوطلبان از ویژگیهای عمومی مانند تعهد و التزام به اسلام، انقلاب اسلامی، نظام جمهوری اسلامی، قانون اساسی و ولایت فقیه و سلامت اخلاقی و اقتصادی، باید کارآمدی علمی لازم متناسب با آن مسئولیت دقیقا مورد ارزیابی قرار بگیرد.
این کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: این نکتهای است که الان در شرایط انتخاب شوندگان مغفول مانده است و موجب میشود انتخابکنندگان نتوانند براساس شاخصها و معیارهای دقیق و متناسب هر مسئولیت فرد مناسب را انتخاب کنند. اگر این امر محقق شود سپرده شدن امور به دست صالحان در جامعه به وقوع میپیوندد و روند دولتسازی و جامعهسازی اسلامی با سرعت بیشتری طی خواهد شد.
ترقی درباره اهمیت نهادینه شدن اخلاق در رقابتهای سیاسی و انتخاباتی و تأثیر آن در تغییر نوع نگاه به انتخابات و حضور در آن از کسب قدرت به «سبقت در خیرات» گفت: نهادینه شدن اخلاق انتخاباتی در کشور به یک برنامه همهجانبه نیاز دارد. در این راستا هم باید فضای رقابت سیاسی به سمتی پیش برود که از پوپولیستی شدن جلوگیری شود و هم نقش احزاب، تشکلها و مراجع تأثیرگذار در مردم پررنگ شود تا از این طریق مسئله رعایت اخلاق در رقابتها نهادینه شود.
عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه ابراز کرد: متأسفانه امروز زمینه برای نیروهایی که واقعا معتقد، مخلص، ایثارگر و فداکار هستند فراهم نیست و بسیاری از این اشخاص از ورود به رقابتهای سیاسی موجود امتناع میکنند. در چنین فضایی نوعا کوتولههای سیاسی و کسانی که از سابقه مناسبی برخوردار نیستند، به پشتوانه توان تبلیغاتی و شبکه اجتماعی مناسبی که بهره میبرند، انتخاب میشوند بدون اینکه مردم اطلاعی از ویژگیها و سوابق آنها داشته باشند.
وی با بیان اینکه این امر یک حسن و یک قبح دارد، گفت: حسن این کار این است که نشان میدهد مردم به سمت اعتماد به جریانها و تشکلهای سیاسی حرکت میکنند اما قبح آن در این است که هیچ آگاهی نسبت به ظرفیت، توانمندی و صلاحیت این افراد ندارند و این مسئله انتخاب صحیح مردم را دچار خدشه میکند.
ترقی اظهار کرد: لذا اگر هم شرایط روشنی برای انتخابشوندگان در نظر گرفته شود، هم روند و شکل تبلیغات به دور از تخریب، تهدید و تطمیع باشد، هم فضای جامعه به سمت آگاهیبخشی و عقلانیت حرکت کند و هم عناصر حاضر در رقابت سیاسی عناصر باایمان، معتقد و متعهد باشند طبیعتا مجموعه این شاخصها و ابزارها میتواند رقابت سیاسی را به یک رقابت سالم تبدیل کرده و اخلاق را بر رقابتها حاکم سازد.
ترقی درباره نقش این سیاستها در افزایش اثرگذاری احزاب به ویژه در بهبود وضعیت شفافیت مالی و سالمتر کردن هزینهکردهای انتخاباتی گفت: وقتی رقابت از حالت شخصیت حقیقی به شخصیت حقوقی تبدیل شود و شخصیتهای حقوقی نقش مهمی در فرآیند انتخاب شدن یک فرد ایفا کنند میتوان به بهبود شفافیت مالی در هنگامه رقابتهای سیاسی امیدوار بود. زیرا شخصیتهای حقوقی برای ماندگاری و تداوم حضور در عرصه سیاسی ناگزیر به حرکت و فعالیت شفاف سیاسی و اقتصادی هستند اما از اشخاص حقیقی نمیتوان چنین توقعی را داشت و اساسا پیگیری هزینههای انتخاباتی شخصیتهای حقیقی به سختی انجام میشود.
وی در پایان تأکید کرد: در احزاب و تشکلها اخلاق و تقوای جمعی حاکم است و احزاب بر رفتار و عملکرد اعضای خود نظارت دارند و باید جوابگوی عملکرد فردی که به جامعه برای تصدی مسئولیت معرفی کردهاند، باشند به همین خاطر دقت احزاب و تشکلها از شخصیتهای حقیقی بیشتر است و یک نوع نظارت و پالایش درونی از طریق حزب صورت میگیرد که در شخصیتهای حقیقی ممکن است وجود نداشته باشد.
وی افزود: برهمین اساس به نظر میرسد نکاتی که در این سیاستها مورد تأکید قرار گرفته است ضمن اینکه سلامت انتخابات را تضمین میکند، تأثیر ثروت و قدرت را در تصمیم مردم برای یک انتخاب شایسته به حداقل میرساند، فضای انتخاب صحیح را در جامعه بدور از تخریب، تطمیع، تنش، تهمت و افترا سامان میدهد و موجب میشود که سطح شناخت و آگاهی مردم نسبت به رقابت سالم و صحیح سیاسی در کشور برای سبقت در خیرات و خدمت به کشور بالا ببرد و حضوری عقلانی، آگاهانه و همراه با نشاط برای یک انتخاب اصلح از سوی مردم رقم بخورد، نه حضوری احساسی و به دور از عقلانیت و بصیرت.
ارتقاء شایستهگزینی؛ عامل مؤثر در مسیر دولتسازی و جامعهسازی اسلامی
ترقی اظهار کرد: نکته دیگری که به دولتسازی و جامعهسازی اسلامی کمک میکند ارتقاء شایستهگزینی است که در این سیاستها مورد توجه و تأکید قرار گرفته است. طبیعتا باید داوطلبانی که میخواهند در تراز انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی باشند باید از ویژگیهای متناسب با جایگاه و مسئولیتی که میخواهند انتخاب شوند برخوردار باشند. لذا در کنار برخورداری داوطلبان از ویژگیهای عمومی مانند تعهد و التزام به اسلام، انقلاب اسلامی، نظام جمهوری اسلامی، قانون اساسی و ولایت فقیه و سلامت اخلاقی و اقتصادی، باید کارآمدی علمی لازم متناسب با آن مسئولیت دقیقا مورد ارزیابی قرار بگیرد.
این کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: این نکتهای است که الان در شرایط انتخاب شوندگان مغفول مانده است و موجب میشود انتخابکنندگان نتوانند براساس شاخصها و معیارهای دقیق و متناسب هر مسئولیت فرد مناسب را انتخاب کنند. اگر این امر محقق شود سپرده شدن امور به دست صالحان در جامعه به وقوع میپیوندد و روند دولتسازی و جامعهسازی اسلامی با سرعت بیشتری طی خواهد شد.
نهادینه شدن اخلاق و تغییر نوع نگاه به انتخابات از کسب قدرت به «سبقت در خیرات»
ترقی درباره اهمیت نهادینه شدن اخلاق در رقابتهای سیاسی و انتخاباتی و تأثیر آن در تغییر نوع نگاه به انتخابات و حضور در آن از کسب قدرت به «سبقت در خیرات» گفت: نهادینه شدن اخلاق انتخاباتی در کشور به یک برنامه همهجانبه نیاز دارد. در این راستا هم باید فضای رقابت سیاسی به سمتی پیش برود که از پوپولیستی شدن جلوگیری شود و هم نقش احزاب، تشکلها و مراجع تأثیرگذار در مردم پررنگ شود تا از این طریق مسئله رعایت اخلاق در رقابتها نهادینه شود.
عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه ابراز کرد: متأسفانه امروز زمینه برای نیروهایی که واقعا معتقد، مخلص، ایثارگر و فداکار هستند فراهم نیست و بسیاری از این اشخاص از ورود به رقابتهای سیاسی موجود امتناع میکنند. در چنین فضایی نوعا کوتولههای سیاسی و کسانی که از سابقه مناسبی برخوردار نیستند، به پشتوانه توان تبلیغاتی و شبکه اجتماعی مناسبی که بهره میبرند، انتخاب میشوند بدون اینکه مردم اطلاعی از ویژگیها و سوابق آنها داشته باشند.
وی با بیان اینکه این امر یک حسن و یک قبح دارد، گفت: حسن این کار این است که نشان میدهد مردم به سمت اعتماد به جریانها و تشکلهای سیاسی حرکت میکنند اما قبح آن در این است که هیچ آگاهی نسبت به ظرفیت، توانمندی و صلاحیت این افراد ندارند و این مسئله انتخاب صحیح مردم را دچار خدشه میکند.
ترقی اظهار کرد: لذا اگر هم شرایط روشنی برای انتخابشوندگان در نظر گرفته شود، هم روند و شکل تبلیغات به دور از تخریب، تهدید و تطمیع باشد، هم فضای جامعه به سمت آگاهیبخشی و عقلانیت حرکت کند و هم عناصر حاضر در رقابت سیاسی عناصر باایمان، معتقد و متعهد باشند طبیعتا مجموعه این شاخصها و ابزارها میتواند رقابت سیاسی را به یک رقابت سالم تبدیل کرده و اخلاق را بر رقابتها حاکم سازد.
تبدیل رقابتها از شخصیت حقیقی به حقوقی و بهبود وضعیت شفافیت مالی انتخابات
ترقی درباره نقش این سیاستها در افزایش اثرگذاری احزاب به ویژه در بهبود وضعیت شفافیت مالی و سالمتر کردن هزینهکردهای انتخاباتی گفت: وقتی رقابت از حالت شخصیت حقیقی به شخصیت حقوقی تبدیل شود و شخصیتهای حقوقی نقش مهمی در فرآیند انتخاب شدن یک فرد ایفا کنند میتوان به بهبود شفافیت مالی در هنگامه رقابتهای سیاسی امیدوار بود. زیرا شخصیتهای حقوقی برای ماندگاری و تداوم حضور در عرصه سیاسی ناگزیر به حرکت و فعالیت شفاف سیاسی و اقتصادی هستند اما از اشخاص حقیقی نمیتوان چنین توقعی را داشت و اساسا پیگیری هزینههای انتخاباتی شخصیتهای حقیقی به سختی انجام میشود.
وی در پایان تأکید کرد: در احزاب و تشکلها اخلاق و تقوای جمعی حاکم است و احزاب بر رفتار و عملکرد اعضای خود نظارت دارند و باید جوابگوی عملکرد فردی که به جامعه برای تصدی مسئولیت معرفی کردهاند، باشند به همین خاطر دقت احزاب و تشکلها از شخصیتهای حقیقی بیشتر است و یک نوع نظارت و پالایش درونی از طریق حزب صورت میگیرد که در شخصیتهای حقیقی ممکن است وجود نداشته باشد.