نگاه

سال رویشهای توام معنوی و مادّی

هدف از رشد معنوی اینست که انسانها خود را به خدا نزدیکتر کنند و از کمالات انسانی برخوردار شوند.

حمیدرضا ترقی- رهبر معظم انقلاب اسلامی، در مقدمه‌ی پیام تلویزیونی خود بمناسبت تحویل سال 1397، به تقارن نوروز امسال بعنوان بهار طبیعت با بهار معنویت(آغاز ماه‌های پر خیر و برکت رجب، شعبان و رمضان) اشاره داشتند و چنین می‌فرمایند: «امسال فصل بهارِ طبیعت با فصل بهار معنویّت هم‌زمان است؛ یعنی فروردین و اردیبهشت و خرداد، با رجب و شعبان و ماه مبارک رمضان. امیدواریم که ان‌شاءالله رشد طبیعی و رشد معنوی، هر دو را امسال برای کشورمان و ملّتمان داشته باشیم. این امید در دل جوانه میزند که ان‌شاءالله رویشهای معنوی در کنار رویشهای مادّی، ذخیره‌ای برای این ملّت و این کشور و آینده باشد.29/12/96
مفهوم رشد معنوی
انسان ها در زندگی دونوع رشد رادرپیش دارند؟ رشد معنوی و رشد مادی وجسمی؛ رشد جسمی ملموس و قابل مشاهده است ولی رشد معنوی چون تدریجی است ناملموس است ؛
در علم اخلاق اسلامی رشد معنوی یعنی رشد فضائل اخلاقی در انسان که آنهارا با دعلم و عمل به مرور زمان کسب میکند تااورا به خدا نزدیکتر کند .
بنابر این هدف از رشد معنوی اینست که انسانها خود را به خدا نزدیکتر کنند و از کمالات انسانی برخوردار شوند.
درجامعه سازی اسلامی که یکی از مراحل فرایند انقلاب اسلامی است ؛ طبق اصل سوم قانون اساسی دولت موظف به :
ایجاد محیط مساعد برای رشد فضایل اخلاقی براساس ایمان و تقوی و مبارزه با کلیه مظاهر فساد و تباهی است
فضایل اخلاقی عبارتند از :
عزت نفس
تواضع
غیرت
حیاء و عفت
تعصب نسبت به حق واسلام
عاطفه عقلانی
اخلاص در برابر خدا
صداقت وراستگوئی
خوف از خدا
امید به خدا
صبر در مقابل سختی‏ها
توکل به خدا
حلم و بردباری در مقابل مؤمن

خیر خواهی برای دوستان خدا
شجاعت
وقارو سنگینی

حسن ظن
صرفه جویی
ایثار
دوستی خالصانه
خوشرفتاری وخوشرویی
انصاف‏
حریت‏ وآزادگی
علم وآگاهی
شاکربودن
زهدوتقوی داشتن
درمقابل این فضایل رذایل اخلاقی ای وجوددارد که با ید آحادجامعه اسلامی از آن دوری کنند:
رذیله به صفت و عادت و عملی گویند که مانع شناخت عالی و حقیقی خداوند و بندگی او و برخورد مثبت با سایر بندگان خداوند توسط انسان می شود که به طور کلی ؛
این رذایل را میتوان چنین نام برد:

ذلت و خواری
تملق و چاپلوسی
دروغ گوئی
کبروغرور
بی غیرتی
غیبت
نمّامی
فحاشی
چشم پوشی از حق
تجسس دراحوال مومنین
سادگی و بلاهت
جلف و برهنگی
حمیت (جانبداری از باطل)
بی تفاوتی نسبت به حق و باطل
نفاق و دوروئی‏
نامجوئی و شهرت‏طلبی برای خویشتن
انزوا و گوشه‏گیری
افشاء اسرار
یأس از خدا
خوف نداشتن از خدا (جرأت و بی باکی)
سکوت در مقابل ظلم وفتنه
ناشکیبائی در برابر سختی‏ها= جزع
تنبلی وسستی درکار
رضای خلق رابررضای خالق ترجیح دادن
حقد و کینه در مقابل مؤمن
حسد
خیر خواهی برای دشمنان خدا
بد خواهی برای دوستان خدا
ترسویی
کبر و نخوت
سبکی و جلفی
ستمکاری
دست مجرم را برای جرم گشودن
سوء ظن
حرص و ولع نسبت به مال و جاه
بی رغبتی نسبت به کسب علم و کمال
بخل و تنگ چشمی
اسراف و تبذیر
دشمنی و عداوت
بدرفتاری وبدخلقی
تعدی و تجاوز = بی انصافی
آزادی حیوانی = لاقیدی
دروغگویی
دمدمی مزاج
لغو = بیهوده گویی
فضل فروشی = علم نمائی
جهل وناآگاهی دینی و سیاسی
ناسپاسی = کفران
دنیاطلبی و رفاه طلبی‏
پرگویی = بیهوده گویی
چنانچه این صفات در انسانهای جامعه رشد کرده و ارتقاءیابدجامعه رنگ خدائی و اسلامی خواهد گرفت؛ بنابر این همه تلاشگران حوزه فرهنگ وآموزش باید درسال جدید برای رشد و رویش فضائل و از بین بردن و کاهش رذائل اخلاقی درجامعه بسیج شوند :
راهبردهای رشدمعنوی
1-
متصف شدن مسئولان کشور به فضائل اخلاقی
2-
برنامه ریزی رسانه ملی و دستگاههای فرهنگی برای ترویج فضائل
3-
اختصاص بخشی از سخنان مسئولان بالای نظام به تبیین فضائل اخلاقی برای جامعه
4-
اختصاص درس اخلاق و فضائل اخلاقی درمدارس و دانشگاهها و حوزه ها
5-
اختصاص بخشی از خطبه های نمازهای جمعه به تشریح و ترویج فضائل وتقبیح رذائل
6-
اختصاص سخن بین دو نماز ائمه جماعات به تذکرات اخلاق وتنبه از رذائل
7-
استمرار درس فضائل اخلاقی برای نمایندگان مجلس قبل از دستورهرجلسه
8-
ساخت فیلم های کوتاه از فضائل اخلاقی
9-
ساخت فیلم و انیمیشن های کوتاه از آثار رذایل اخلاقی
10-
تشویق دارندگان فضائل اخلاقی دردستگاههای اجرائی ؛ معلمان و اساتید درهفته دولت

https://www.shoma-weekly.ir/lc0Td0