رهبر معظم انقلاب اسلامی همه ساله در آغاز سال نو بر اساس اطلاعات و گزارشهایی که از سراسر کشور دریافت میکنند و مطالعات تجربیای که دارند با درک و دریافت از معارف اسلامی و قرآنی و انسانی، ملت ایران و مسئولان را متوجه موضوع و ارزش خاصی در جامعه میکنند که برجسته شدن آن در برنامهریزیها و جهتگیریهای دستگاههای اجرائی و تقنینی و تبلیغی کشور باید اصل قرار گرفته و زمینه حرکت جامعه به سوی آن هدف برجسته را فراهم سازند

حمیدرضا ترقی- رهبر معظم انقلاب اسلامی همه ساله در آغاز سال نو بر اساس اطلاعات و گزارشهایی که از سراسر کشور دریافت میکنند و مطالعات تجربیای که دارند با درک و دریافت از معارف اسلامی و قرآنی و انسانی، ملت ایران و مسئولان را متوجه موضوع و ارزش خاصی در جامعه میکنند که برجسته شدن آن در برنامهریزیها و جهتگیریهای دستگاههای اجرائی و تقنینی و تبلیغی کشور باید اصل قرار گرفته و زمینه حرکت جامعه به سوی آن هدف برجسته را فراهم سازند. حدود 14 سال است که از این نوع نامگذاری میگذرد و 9 نامگذاری غیراقتصادی و 5 نامگذاری جنبه اقتصادی داشته است. اگرچه اقدامات دستگاههای مسئول در زمینه تحقق شعارهای سال معظم له در حد مطلوب نیست و بعضاً با شعار و تبلیغات بیشتر از عمل روبرو شده ولی فضای کشور را درصد قابل توجهی به سوی موضوع برجسته شده جهت داده و آثاری گذاشته که بعداً نتیجه آن مشخص شده است.
علتهای نامگذاری امسال
از آنجا که نامگذاری مبتنی بر یک کار کارشناسی و مطالعات و پژوهش راهبردی صورت میگیرد قطعاً دلایل مهمی برای توجه به مسئله مذکور وجود داشته که معظم له سال 91 را بعد از سال جهاد اقتصادی به نام «سال حمایت از تولید ملی و کار و سرمایه ایرانی» نامگذاری کردهاند، لذا در بررسیهای اجمالی میتوان دلایل و علل زیر را برای این نامگذاری نام برد: 1- عملیاتی کردن شعار کلان جهاد اقتصادی از طریق یکی از لوازم آن یعنی حمایت از تولید ملی
2- اقتصاد و تولید عرصه چالش مهم ما در سال جدید است
3- دولت در سال جهاد اقتصادی وظیفه قانونی خود در قبال تولید را بر اساس قانون هدفمندی یارانهها انجام نداد و به این بخش آسیب جدی وارد شده است.
4- اگر تولید نباشد وابستگی اقتصادی تشدید شده و تأمین اشتغال مورد نیاز در برنامه امکانپذیر نخواهد بود.
5- تحریم اقتصادی دشمن بهترین فرصت برای رشد تولید ملی است و باید این تهدید را به فرصت تبدیل کرد.
6- حمایت ناقص دولت از تولیدات صنعتی و عدم حمایت دولت از کشاورزان و دامداران عامل سوددهی بسیار واردات گوشت و کالاهای کشاورزی و صنعتی شد و در نتیجه واردات افزایش و تولید داخلی آسیب دیده.
7- هنوز در اصلاح الگوی مصرف که شعار دو سال پیش بوده توفیق چندانی نداشتهایم و لازم است از این فرصت استفاده شده و هم در زمینه فرهنگسازی در جامعه برای استفاده از کالای تولید ایران کار شود و هم در بالا بردن کیفیت کالای تولیدی
8- تولیدکنندگان برای رقابت جدید با کالای خارجی و ارزانتر وادار شوند که ضمن بالا بردن بهرهوری، قیمت تمام شده محصولات خود را کاهش دهند.
9- تغییرات سریع در تکنولوژیهای تولید مستلزم بازسازی ماشین آلات تولیدی کشور با کمک دولت است.
از آنجا که نامگذاری مبتنی بر یک کار کارشناسی و مطالعات و پژوهش راهبردی صورت میگیرد قطعاً دلایل مهمی برای توجه به مسئله مذکور وجود داشته که معظم له سال 91 را بعد از سال جهاد اقتصادی به نام «سال حمایت از تولید ملی و کار و سرمایه ایرانی» نامگذاری کردهاند، لذا در بررسیهای اجمالی میتوان دلایل و علل زیر را برای این نامگذاری نام برد: 1- عملیاتی کردن شعار کلان جهاد اقتصادی از طریق یکی از لوازم آن یعنی حمایت از تولید ملی
2- اقتصاد و تولید عرصه چالش مهم ما در سال جدید است
3- دولت در سال جهاد اقتصادی وظیفه قانونی خود در قبال تولید را بر اساس قانون هدفمندی یارانهها انجام نداد و به این بخش آسیب جدی وارد شده است.
4- اگر تولید نباشد وابستگی اقتصادی تشدید شده و تأمین اشتغال مورد نیاز در برنامه امکانپذیر نخواهد بود.
5- تحریم اقتصادی دشمن بهترین فرصت برای رشد تولید ملی است و باید این تهدید را به فرصت تبدیل کرد.
6- حمایت ناقص دولت از تولیدات صنعتی و عدم حمایت دولت از کشاورزان و دامداران عامل سوددهی بسیار واردات گوشت و کالاهای کشاورزی و صنعتی شد و در نتیجه واردات افزایش و تولید داخلی آسیب دیده.
7- هنوز در اصلاح الگوی مصرف که شعار دو سال پیش بوده توفیق چندانی نداشتهایم و لازم است از این فرصت استفاده شده و هم در زمینه فرهنگسازی در جامعه برای استفاده از کالای تولید ایران کار شود و هم در بالا بردن کیفیت کالای تولیدی
8- تولیدکنندگان برای رقابت جدید با کالای خارجی و ارزانتر وادار شوند که ضمن بالا بردن بهرهوری، قیمت تمام شده محصولات خود را کاهش دهند.
9- تغییرات سریع در تکنولوژیهای تولید مستلزم بازسازی ماشین آلات تولیدی کشور با کمک دولت است.
هدف از نامگذاری
رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیان هدف از این نامگذاری به نکات زیر اشاره نمودند: 1- ناکامی تلاشهای دشمن و غلبه بر چالشها و کید و مکر بدخواهان که از طریق تحریمها اعمال میشود.
2- حل مشکلات تولید داخلی و پیشرفت در این زمینه و پاسخ به گلههای تولیدکنندگان
3- حل مسئله تورم و اشتغال با رونقبخشی به تولید و فراهم کردن فرصت شغلی برای جوانان
4- استحکام اقتصاد داخلی با ایجاد فرهنگ مصرف کالای تولید داخلی و بالا بردن اقتدار اقتصادی کشور متناسب با حجم تولیدبنابر این تحقق اهداف فوق که تأثیر بسزایی در رونق اقتصادی و رشد مناسب با برنامه و چشمانداز خواهد داشت با حمایت از تولید و کار و سرمایه ایرانی میسر خواهد شد.
بسترهای فراهم شده برای تحقق این شعار
خوشبختانه در سال گذشته اقداماتی برای تحقق شعار جهاد اقتصادی در کشور رخ داد که میتواند زمینه تحقق این شعار را بهتر فراهم کند.
1- تصویب قانون رونق کسب و کار توسط مجلس شورای اسلامی
2- تصویب قانون تشدید مجازات قاچاقچیان کالا
3- تشکیل صندوق توسعه ملی در گذشته
4- رشد 300درصدی جذب سرمایه ایرانیان خارج از کشور به داخل
5- مجوز دولت به تولید کنندگان برای ارزیابی مجدد داراییهای خود برای باز شدن راه حمایتهای مالی دولت از طریق وام بانکی با کاهش زیان انباشته تولید کنندگان
6- افزایش قیمت دلار و کاهش واردات کالاهای غیراساسی به کشور
وظایف مخاطبین پیام نوروزی
الف) دولت:
مهمترین وظایف دولت برای تحقق شعار سال معظم له عبارتند از:
1- ثبات در تصمیمگیریهای اقتصادی و بهبود فضای کسب و کار
2- کاهش ریسک سرمایهگذاری مردم و ترغیب به سرمایهگذاری
3- پرداخت بدهی دولت به تولید کنندگان
4- ساماندهی و مدیریت واردات
5- پشتیبانی و حمایت مالی و غیر مالی از تولید کنندگان برای بالا رفتن کیفیت و افزایش تولید
6- تکریم تولید کنندگان و کارآفرینان
7- حاکم کردن تولید محوری در سیاستهای اقتصادی
8- سختگیری در استفاده از سرمایههای داخلی برای امور واسطهگری و دلالی
9- کنترل شدیدتر بانکها از انحراف عملیات بانکی در خلاف جهت تولید ملی
10-برنامهریزی برای استفاده از انرژیهای جایگزین در تولید و کاهش قیمت تمام شده و اصلاح قانون کار متناسب با رونق تولید
11-تأمین نیازهای زیرساختی در تولید ملی
مهمترین وظایف دولت برای تحقق شعار سال معظم له عبارتند از:
1- ثبات در تصمیمگیریهای اقتصادی و بهبود فضای کسب و کار
2- کاهش ریسک سرمایهگذاری مردم و ترغیب به سرمایهگذاری
3- پرداخت بدهی دولت به تولید کنندگان
4- ساماندهی و مدیریت واردات
5- پشتیبانی و حمایت مالی و غیر مالی از تولید کنندگان برای بالا رفتن کیفیت و افزایش تولید
6- تکریم تولید کنندگان و کارآفرینان
7- حاکم کردن تولید محوری در سیاستهای اقتصادی
8- سختگیری در استفاده از سرمایههای داخلی برای امور واسطهگری و دلالی
9- کنترل شدیدتر بانکها از انحراف عملیات بانکی در خلاف جهت تولید ملی
10-برنامهریزی برای استفاده از انرژیهای جایگزین در تولید و کاهش قیمت تمام شده و اصلاح قانون کار متناسب با رونق تولید
11-تأمین نیازهای زیرساختی در تولید ملی
ب) وظایف تولید کنندگان
1- تقویت وجدان کاری، اتقان در تولید، بالا بردن کیفیت تولید، کاهش هزینه تولید
2- بازاریابی جدید برای تولیدات در داخل و خارج
3- افزایش ظرفیت تولید با تکنولوژی نوین
4- ارتباط بین تولید کنندگان و بخش تحقیقات دانشگاهها
5- اصلاح کیفیت بستهبندی متناسب با صادرات
ج) وظیفه مردم
1- مصرف کالای داخلی و پرهیز از مصرف کالای خارجی
2- اصلاح الگوی مصرف
3- تقویت غیرت ملی نسبت به تولید ملی
1- تقویت وجدان کاری، اتقان در تولید، بالا بردن کیفیت تولید، کاهش هزینه تولید
2- بازاریابی جدید برای تولیدات در داخل و خارج
3- افزایش ظرفیت تولید با تکنولوژی نوین
4- ارتباط بین تولید کنندگان و بخش تحقیقات دانشگاهها
5- اصلاح کیفیت بستهبندی متناسب با صادرات
ج) وظیفه مردم
1- مصرف کالای داخلی و پرهیز از مصرف کالای خارجی
2- اصلاح الگوی مصرف
3- تقویت غیرت ملی نسبت به تولید ملی