عضو هیأت علمی دانشگاه امیرکبیر گفت: اگر میخواهید فعالیت دانشگاه و مراکز تحقیقات ما به نتیجه عملی برسند باید زمینه اقتصادی را فراهم کنیم.

به گزارش خبرگزاری فارس در شهرستان بابل سیدمصطفی میرسلیم رییس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: کاربرد موتورهای درونسوز در زمینههای مختلف غیر از زمینههای ترابری در بخش صنعت و تولید انرژی جایگاه انکارناپذیر دارد.
عضو هیأت علمی دانشگاه امیرکبیر با اشاره به حواشی که استفاده از موتورهای درونسوز جامعه ما هم از لحاظ مصرف سوخت و هم به لحاظ آلایندگی پیدا کرده است، تصریح کرد: در حال حاضر 25 درصد سوخت استفاده شده در کشور در بخش ترابری است که اگر انرژی ماشینی را به آن اضافه کنیم به 30 درصد میرسد که رقم متنابهی است.
میرسلیم اصل آلایندگی در تهران و شهرهای بزرگ را ناشی از دود متصاعد از موتورهای درونسوز خودروها برشمرد و خاطرنشان کرد: دو مسئله مهم مورد توجه در این حوزه این است که آیا مصرف سوخت بهینه داریم یا اصراف میشود و آیا میشود برای بهبود بازده دود موتور درونسوز یا کاهش آلایندهها کاری کرد، هردو اینها سوالات فنی است و مسائل فنی پاسخ فنی دارد.
وی ادامه داد: برخی از کشورها صدها آیین نامه برای استفاده از موتورهای درونسوز تصویب و اعمال میکنند که اعمال محدودیت میکند و به بهبود بازده و کاهش مصرف سوخت و کاهش حذف آلایندهها کمک میکند.
میرسلیم اظهار کرد: گرچه در کشور ما مقررات اندک و نامناسبی وجود دارد ما در حال حاضر از چرخه نوین اروپا استفاده میکنیم که به چرخه رانندگی در شهرهای اروپا برمیگردد که نحوه رانندگی در شهرهای اروپا مناسبتی با چرخه رانندگی در ایران ندارد.
عضو هیات علمی بیان کرد: متوسط چرخه جدید رانندگی اروپا با چرخه ما به خصوص در ایران وجود ندارد، باید مطالعه کنیم تا به چرخه مناسب رانندگی کشور خود دست یابیم و آنرا تعریف کنیم و اگر اقدامی کردیم ملاکی برای ارزیابی درست بودن آن داشته باشیم که این جایش خالی است، باید ببینیم آیا ابزار اندازه گیری موثر واقع شد یا نه، متاسفانه ابزار ما در این حیطه نامناسب است.
وی با اشاره به اینکه در اجلاس محیط زیست که در سال 1991 برگزار شد به همه شرکت کنندگان تاکید شد به عنوان یک مرحله گذار از سوختهای سبز استفاده کنند که همان گاز طبیعی است و الایندگی کمتر دارد، تصریح کرد: کشور ما بیشترین مخازن طبیعی دنیا دارد باز با این روند مصرف بیش از 100 سال دیگر داریم استفاده از نفت و گاز در حوزه سوخت اشتباهی است که بشر انجام میدهد.
میرسلیم خاطرنشان کرد: بعد از سال 91 کاربرد گاز طبیعی کشور بعنوان منبع اصلی انرژی در کشور شد که از محل گاز طبیعی بیش از 65 درصد مصرف انرژی تامین میشود این درحالی است که مصرف دنیا کمتر از 25 درصد است و بیش از 30 درصد از سوخت مایع استفاده میشود.
این مسؤول یادآور شد: گرچه توانستیم از گاز طبیعی استفاده خوبی کنیم اما در حوزه ترابری موفق نبودیم گرچه طراحی موتور گازی داشتیم اما از 600 هزار موتور عرضه شده به بازار کمتر از 100 هزار با گاز کار میکنند گرچه دو سوخته است اما مردم بیشتر از بنزین استفاده میکنند، جالب است بنزین در کشور ارزانترین سوخت است، نمیشود سوخت بنزین را با قیمت کم به مردم داد اما انتظار داشت مردم از گاز استفاده کنند که این ضربه به اقتصاد کشور است.
عضو هیأت علمی دانشگاه اظهار کرد: اگر میخواهید فعالیت دانشگاه و مراکز تحقیقات ما به نتیجه عملی برسند باید زمینه اقتصادی را فراهم کنیم که در دولت هشتم ابلاغ کردیم برمبنای گاز طراحی کنیم این سیاست درست بود اما پشنوانه اقتصادی آن که همان اصلاح قیمت سوخت بود مطرح نشد.
میرسلیم با بیان اینکه باید هم سوخت را سهمیه بندی کنیم و هم اصلاح قیمت سوخت داشته باشیم زیرا کشور و این نسل و نسل آینده خسارت میبیند، گفت: همچنین به بهانه وضعیت اقتصادی فعلی جامعه جرأت اصلاح قیمت نمیشود و این پیامد اجتماعی این امر است لذا با این نحوه اقدام کردن موفق نخواهیم شد.
عضو هیأت علمی دانشگاه امیرکبیر با اشاره به حواشی که استفاده از موتورهای درونسوز جامعه ما هم از لحاظ مصرف سوخت و هم به لحاظ آلایندگی پیدا کرده است، تصریح کرد: در حال حاضر 25 درصد سوخت استفاده شده در کشور در بخش ترابری است که اگر انرژی ماشینی را به آن اضافه کنیم به 30 درصد میرسد که رقم متنابهی است.
میرسلیم اصل آلایندگی در تهران و شهرهای بزرگ را ناشی از دود متصاعد از موتورهای درونسوز خودروها برشمرد و خاطرنشان کرد: دو مسئله مهم مورد توجه در این حوزه این است که آیا مصرف سوخت بهینه داریم یا اصراف میشود و آیا میشود برای بهبود بازده دود موتور درونسوز یا کاهش آلایندهها کاری کرد، هردو اینها سوالات فنی است و مسائل فنی پاسخ فنی دارد.
وی ادامه داد: برخی از کشورها صدها آیین نامه برای استفاده از موتورهای درونسوز تصویب و اعمال میکنند که اعمال محدودیت میکند و به بهبود بازده و کاهش مصرف سوخت و کاهش حذف آلایندهها کمک میکند.
میرسلیم اظهار کرد: گرچه در کشور ما مقررات اندک و نامناسبی وجود دارد ما در حال حاضر از چرخه نوین اروپا استفاده میکنیم که به چرخه رانندگی در شهرهای اروپا برمیگردد که نحوه رانندگی در شهرهای اروپا مناسبتی با چرخه رانندگی در ایران ندارد.
عضو هیات علمی بیان کرد: متوسط چرخه جدید رانندگی اروپا با چرخه ما به خصوص در ایران وجود ندارد، باید مطالعه کنیم تا به چرخه مناسب رانندگی کشور خود دست یابیم و آنرا تعریف کنیم و اگر اقدامی کردیم ملاکی برای ارزیابی درست بودن آن داشته باشیم که این جایش خالی است، باید ببینیم آیا ابزار اندازه گیری موثر واقع شد یا نه، متاسفانه ابزار ما در این حیطه نامناسب است.
وی با اشاره به اینکه در اجلاس محیط زیست که در سال 1991 برگزار شد به همه شرکت کنندگان تاکید شد به عنوان یک مرحله گذار از سوختهای سبز استفاده کنند که همان گاز طبیعی است و الایندگی کمتر دارد، تصریح کرد: کشور ما بیشترین مخازن طبیعی دنیا دارد باز با این روند مصرف بیش از 100 سال دیگر داریم استفاده از نفت و گاز در حوزه سوخت اشتباهی است که بشر انجام میدهد.
میرسلیم خاطرنشان کرد: بعد از سال 91 کاربرد گاز طبیعی کشور بعنوان منبع اصلی انرژی در کشور شد که از محل گاز طبیعی بیش از 65 درصد مصرف انرژی تامین میشود این درحالی است که مصرف دنیا کمتر از 25 درصد است و بیش از 30 درصد از سوخت مایع استفاده میشود.
این مسؤول یادآور شد: گرچه توانستیم از گاز طبیعی استفاده خوبی کنیم اما در حوزه ترابری موفق نبودیم گرچه طراحی موتور گازی داشتیم اما از 600 هزار موتور عرضه شده به بازار کمتر از 100 هزار با گاز کار میکنند گرچه دو سوخته است اما مردم بیشتر از بنزین استفاده میکنند، جالب است بنزین در کشور ارزانترین سوخت است، نمیشود سوخت بنزین را با قیمت کم به مردم داد اما انتظار داشت مردم از گاز استفاده کنند که این ضربه به اقتصاد کشور است.
عضو هیأت علمی دانشگاه اظهار کرد: اگر میخواهید فعالیت دانشگاه و مراکز تحقیقات ما به نتیجه عملی برسند باید زمینه اقتصادی را فراهم کنیم که در دولت هشتم ابلاغ کردیم برمبنای گاز طراحی کنیم این سیاست درست بود اما پشنوانه اقتصادی آن که همان اصلاح قیمت سوخت بود مطرح نشد.
میرسلیم با بیان اینکه باید هم سوخت را سهمیه بندی کنیم و هم اصلاح قیمت سوخت داشته باشیم زیرا کشور و این نسل و نسل آینده خسارت میبیند، گفت: همچنین به بهانه وضعیت اقتصادی فعلی جامعه جرأت اصلاح قیمت نمیشود و این پیامد اجتماعی این امر است لذا با این نحوه اقدام کردن موفق نخواهیم شد.