
محمدنبی حبیبی در گفت و گو با خبرنگار شفقنا گفت: به نظر من با غلبه بر هوای نفس میتوانیم کار سیاسی هم انجام دهیم و در این زمینه موفق باشیم؛ پس اگر تحت سیطره خواسته ها و امیال دنیوی قرار نگیریم می توان اخلاقی و سیاستمدار هم بود.
او با توجه به بی اخلاقی ها در جامعه توضیح داد: ریشه بداخلاقی ها در جامعه و برخی سیاسیون از انحراف مبانی دینی و خود محوری ها سرچشمه می گیرد. اگر به فرمان امیرالمومنین(ع) توجه کنیم میبینیم که جامعه ای ایده آل را توصیف میکند البته نه تنها توصیف می کند بلکه این دستورات هم در جامعه تحت حاکمیت حضرت علی(ع) عملیاتی میشوند. با چنین شیوهای ایشان نقش امام و هدایتگر جامعه را ایفا میکنند نه اینکه فقط نقش یک حاکم را داشته باشند.
این فعال سیاسی اصولگرا با بیان این سوال که آیا جامعه ما به جامعهای که حضرت علی(ع) توصیف می کنند، نزدیک است؟ اظهار کرد: کسی ادعا نمی کند که جامعه ما به جامعه مدنظر حضرت امیر(ع) نزدیک است. قبل از پیروزی انقلاب نظام های شاهنشاهی طی قرون مختلف بر ایران سیطره داشتند؛ تا زمانی که جامعه از این تبعات سو نجات پیدا کند و بتواند باتوجه به فرمان ایشان، فاصله زیادی داریم برای اینکه بتوانیم حکومتی براساس اهداف مندرج در نامه حضرت امیر(ع) به مالک را داشته باشیم.
حبیبی باتوجه به راهکارهای مقابله با دنیا طلبی برخی از مسوولین تصریح کرد: دو عامل اصلی که میتواند زمینه بسیار خوبی را برای رسیدن افراد و به شکل کلی تر جامعه ایده آل فراهم کند، این است که ما در امور مختلف خداوند را مدنظر قرار دهیم و تحت تاثیر هوای نفس قرار نگیریم؛ اگر چنین اتفاقی رخ دهد ما بسیاری از عملکردهای خلاف واقع، قضاوت های ناروا و … را حتی نسبت به دشمن خودمان هم نخواهیم داشت.
دبیرکل حزب موتلفه اسلامی با اشاره به تعابیر متفاوت حضرت علی(ع) در مورد حکومت داری، تاکید کرد: در زمان هایی که حضرت امیرالمومنین(ع) برای توصیف حکومت از تعابیر بسیار نازل استفاده می کنند منظور ایشان ارزش های دنیوی و دنیا طلبی حکومت است. یعنی اگر کسی بخاطر برخوداری ها و امکاناتی که برای یک فرد مسوولی فراهم می شود و این فرد بیش از پیش برای بدست آوردن امکانات دنیوی تلاش کند و به نوعی حق را نا حق کند، حضرت علی(ع) چنین حاکمی را مورد نکوهش قرار می دهند.
او در خصوص حکومت اخلاقی اضافه کرد: از طرف دیگر اگر حاکم اسلامی بدون ذره ای حب دنیوی حکومت را برای رفع مشکلات مردم، برای احقاق حقوق مردم و برای پیاده کردن احکام الهی حکومت را در دست بگیرد چنین حکومتی اخلاقی و پسندیده است.