نگاه

روش استاد پرورش

مطلب دیگری که در مرحوم پرورش بود و در خیلی ها هم این حالت وجود دارد، حالت توسل شان به اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام است، ما هرکاری بکنیم در پایان بدون لغزش ها نیستیم، عالم طبیعت عالم لغزش و عالم ظلمت است همه ما قبل از این عالم طبیعت در عالم نور بودیم اما وقتی در این ظلمت آمدیم گرفتار ظلمت هم شدیم، این درحالی است که درعالم طبیعت اولیای خدا آلوده نشدند حال آنکه انسان های غیرمعصوم مبتلا می شوند، آیا راهی هست برای زدودن این آلودگی ها، بله مهم ترین راه، راه توسل به اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام است.
من از سال 1347 که آغاز برنامههای سفر ما در تابستان به اصفهان بود با مرحوم پرورش آشنا شدم و این آشنایی به تناسب کانون علمی و تربیتی جهان اسلام آن زمان و برخی محافل دیگر بود، در روحیه ایشان دو معنا وجود داشت یکی استفاده از مطالب وحیانی و دومی رساندن به مردم، درواقع همه کسانی که کار فرهنگی میکنند در جمع فعالان مسیر رسالت الهی قرار میگیرند و فعالیت در رسالت الهی همین دو رکن اساسی را دارد، اگر کسی در این دو قسمت اخلاص باطنی داشته و در مسیر ادای وظیفه باشد در هر دو قسمت بازدهی اش بسیار بالاست، و این به منزله علت مادی این جریان است و اخلاص به منزله علت صوری و هر دو که جمع میشوند نتیجه بسیار زیبایی به فعالیت شخص میدهد.

این کسالتهای اخیر ایشان در ظاهر به منزله یک بیماری جلوه میکند اما در باطن برای کسانی که در مسیر خدا گام بردارند به منزله توفیقی الهی است که چشم، ذهن و گوششان از غیرخدا منصرف باشد، خیلی از کسانی که این اواخرعمر کسالت به گونهای بود که دیگر افراد را نمیشناختند در واقع نعمتی بود از خدا بر اینها که دیگر ذهن و فکر و چشم و گوششان از غیرخدا منصرف باشد.

من مکرر متذکر این نکته بودهام کسانی که چنین کسالتهایی در اواخر عمر پیدا میکنند ما طبق ذوق معمولی خودمان میگوییم حیف بیچاره مریض شد، اما نه نعمتی بود، برای اینکه از غیر خدا منصرف بشوند، البته نمیگوییم قاعدهای کلی است اما خیلی اوقات این گونه است و انسان باید با آن دید نگاه کند، ممکن است شخص در طول عمرش هم یک فَلَتاتی داشته باشد اما به دلیل اصل ارتباط روحی که با عالم قدس و عالم تجرد دارد دست او را میگیرند.

مطلب دیگری که در مرحوم پرورش بود و در خیلیها هم این حالت وجود دارد، حالت توسلشان به اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام است، ما هرکاری بکنیم در پایان بدون لغزشها نیستیم، عالم طبیعت عالم لغزش و عالم ظلمت است همه ما قبل از این عالم طبیعت در عالم نور بودیم اما وقتی در این ظلمت آمدیم گرفتار ظلمت هم شدیم، این درحالی است که درعالم طبیعت اولیای خدا آلوده نشدند حال آنکه انسانهای غیرمعصوم مبتلا میشوند، آیا راهی هست برای زدودن این آلودگیها، بله مهمترین راه، راه توسل به اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام است.

در زیارت جامعه کبیره میخوانیم بین من و خدا گناهانی است که جز رضایت شما چیزی نمیتواند آن را پاک کند یعنی از این قطعه زیارت جامعه معلوم میشود عبادت هم نمیتواند گناهان ما را زدوده کند، بنابراین توسل فوق تعبد است شاید به این معنی که کسی نمیتواند تعبدِ کامل انجام بدهد، تعبد کامل این است که برای خدا باشد و به طور معمول انسانهای خوب هم برای بهشت کار میکنند نه برای خدا، اما توسل به اهلبیت توسلی خالصانه است شاید به این مفهوم که فقط رضایت شما میتواند این گناهان را از دامان ما پاک کند، من مکرر شنیدم که مرحوم پرورش در این جهتِ توسل، ید طولایی داشتهاند.

این توسلات میتواند آن لغزشهایی که در هر انسانی هست جبران کند، بدون این توسلات جبران لغزشها به هیچ وجه ممکن نیست، و الحمدلله علی المسموع ما آن مقداری هم که اطلاع داشتیم مرحوم پرورش در این جهت ممتاز بودند و شنیدهام این به دلیل علاقه ایشان به خواندن زیارت عاشورا بوده است چون بدون توسل به اهل بیت علیهم السلام هیچ کسی کارش جور نیست.

توسل به مقام ولایت حضرت امیر(ع) در شبهای قدر و همینطور اشکهایی که در آن شبها ریخته میشود همه گناهان را دوباره پاک میکند، اینتوسل به بزرگان نعمتی است در همه دنیا که در هیچ فرقهای و در هیچ دینی از ادیان الهی و غیرالهی همچون شیعه وجود ندارد، شیعه است که این توسل را همیشه حفظ کرده و همین باعث نجات شیعه میشود، امیدوارهستیم که همه ما به روش بزرگانی همچون استاد پرورش که بر توسلات به اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام مداومت داشتهاند موفق باشیم و ان شاء الله از این راه کنار و دور نمانیم.

https://www.shoma-weekly.ir/wjwiiS