
آیات بسیاری در این رابطه وجود دارد. به طور کل سیاق کلی آیات قرآن کریم نشانگر همین موضوع است و آنان که اسلام را به جنگ طلبی متهم می کنند یا اطلاعی از دین مبین اسلام ندارند و یا مغرضند.
برخی آیات مرتبط با این موضوع به شرح زیر است:
* قرآن مجید به صراحت جنگافروزی را مذمت و منشأ آن را فساد و تباهی میداند. «و چون حاکمیت یابد [با جنگ و خونریزی] در راه فساد در زمین میکوشد و زراعتها و چهارپایان را نابود می سازد.» (1)
* قرآن بر آن است که خداوند فرونشاننده آتش جنگ است، «هرگاه آتش جنگ برافروزند خداوند آن را فرومینشاند. آنان در زمین فساد می گسترند، اما خدا فسادگران را دوست نمی دارد.» (2)
* قرآن به صلح و زندگی مسالمتآمیز دعوت میکند: «ای ایمان آورندگان! همگی در صلح و آشتی درآیید؛ و از گامهای شیطانی پیروی نکنید؛ که او دشمن آشکار شماست.» (3)
* قرآن همچنین اهل کتاب را به اصول مشترک که بزرگترین بنیاد و زیر ساخت همزیستی مسالمتآمیز است فرامیخواند: «بگو ای اهل کتاب! بیایید به سوی سخنی که بین ما و شما یکسان است؛ که جز خداوند یکتا را نپرستیم و چیزی را همتای او قرار ندهیم؛ و کسی از ما، دیگری را جز خدای یگانه به پروردگاری نپذیرد.»(4)
* قرآن هر گونه تعدی، تجاوز و ستمگری را محکوم و از آن نهی مینماید: «تعدی و تجاوز نکنید، زیرا خداوند ستمپیشگان و تجاوزگران را دوست ندارد.»(5)
* قرآن هرگونه نابرابری نژادی، قومی و ذاتی انسانها را، که زمینه زیادهخواهی و تجاوزگری است، نفی نموده و تنها ملاک برتری را درستکاری و پاسداشت فضیلتهای اخلاقی و انسانی می داند: «ای آدمیان! ما شما را از یک مرد و زن آفریده و تیرهها و قبیله ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (این امور ملاک امتیاز نیست)، همانا گرامیترین شما نزد پروردگار پارساترین شماست، به درستی که خداوند دانا و آگاه است.»(6)
* قرآن صلح و صفا و صمیمیت را برای بشر مایه خیر و نیکبختی میداند: «وَالْصُّلْحُ خَیرٌ ... (7)؛ صلح و آشتی بهتر است. از همینرو قرآن مجید در موارد متعددی به ایجاد صلح و امنیت، وفاق و دوستی و همزیستی مسالمتآمیز فرمان می دهد.(8)
اینها تنها چند نمونه از میان صدها آیه مرتبط با موضوع صلح در اسلام بود. از آنچه گذشت به خوبی روشن می شود که اولاً در چشم انداز قرآن صلح یک «قاعده» است، و جنگ «استثناء»؛ ثانیاً لشکرکشی و نبرد در راه تحمیل عقیده و اجبار در پذیرش دین در منطق قرآن مردود و بیاساس است.
پی نوشت ها در دفتر نشریه موجود است.
(توجه: پی نوشت ها در نشریه آورده نشود)
[1]. بقره(2) آیه205 نیز بقره آیه208.
[2]. مائده(5) آیه64.
[3]. بقره(2) آیه208.
[4]. آلعمران(3) آیه63.
[5]. بقره(2) آیه190و مائده(5) آیه87 و مشابه آن اعراف(7) آیه55.
[6]. حجرات(49) آیه13.
[7]. نساء(4) آیه128 این آیه اگر چه در مورد روابط خانوادگی است اما قابل تعمیم به همه حوزههای روابط انسانی و اجتماعی است.
[8]. انفال(8) آیه1