
به عبارت دیگر در وهله اول باید فرهنگ رفتار مصرفی ایرانیان تصحیح شود و یک وفاق ملی شکل گیرد تا آحاد مردم با اتحاد نسبت به خرید کالای ایرانی تعصب داشته و بدانند آثار مثبت آن بر اقتصاد کشور همه مردم را منتفع میکند و حمایت از کالای ساخت داخل، علاوه بر ایجاد اشتغال برای جوانان چالشهای مهم اقتصادی کشور از جمله فاصله طبقاتی را مهار و کنترل میکند.
البته موضوعی که در حمایت از کالای ایرانی همواره مورد غفلت واقع میشود فعال کردن ظرفیت استانها است با تأسف تمرکز تصمیمگیریها در پایتخت بدون توجه به قابلیتهای هر استان و بدون شناخت از استعدادهای هر استان در نهایت تصمیمی ابتر است.
مدیر مجموعه بزرگ وزارت خانهای که در تهران واقع است اگر تصمیمی در رابطه با فعال کردن یک استان در تولید یک کالا و یا خدمات از قبیل خدمات گردشگری فلان استان بگیرد چون از نزدیک در جریان واقعیات بومی آن منطقه، فرهنگ مصرفی، مهارت هر استان در زمینه تولید کالای خاص و ... نیست قاعدتاً تصمیمی میگیرد که دور از واقعیت است.
در حالی که بها دادن به اقتصاد استانها و تمرکززدایی از پایتخت موجب می شود مدیران استانی با شناخت جامعی که از قابلیتهای هر استان در زمینه تولید کالای خاص مطابق با فرهنگ بومی آن منطقه دارند با ارسال اطلاعات درست مراکز کلان تصمیمگیری کشور را در جریان واقعیات آن منطقه قرار داده و اگر این حس به مردم آن منطقه القا شود که فلان کالا تولید بومی استان است مردم با حس همگرایی و تعلق خاطر و تعصب بیشتری نسبت به مصرف فلان کالا رغبت پیدا میکنند و دیگر اینکه مدیران استانی با تجربه گرانسنگ استفاده و به کار بردن استعدادهای اقتصادی و ظرفیت نیروی استانی دارای تجربه ارزندهای شده و من بعد مسؤولان پایتختنشین در تفویض اختیارات به مدیران استانی دچار تردید نمیشوند.
در هر استان باید در استانداریها کارگروهی تشکیل شود تا با شناخت و مطالعه وجب به وجب آن استان منابع روزمینی و زیرزمینی آن منطقه برای ایجاد و تولید کالا شناخته شود و سپس با ساخت کارخانه تولیدی و بومیگزینی مشکل اشتغال هر منطقه حل شود البته این به شرط آنکه مدیران استانی در حوزه تصمیمگیری مستقل بوده و از اختیارات تام و کافی برخوردار باشند این موجب میشود سهم اشتغال جوانان در هر استان متناسب توزیع شود در ضمن ایجاد اشتغال، کالای ایرانی نیز تولید شود.
در کنار همه این نکات اگر انتخاب کالایی که در هر استان بهصورت بومی و محلی تولید میشود اگر مناسب و به صرفه نباشد استفاده از کالای وطنی نهادینه نمیشود لازم است تولیدکنندگان کالاها بهویژه در استانها ظرافتهای تولید را در نظر گرفته و با توجه به سلایق بومی، ویژگیهای اقلیم منطقه و فرهنگ بومی دست به تولید زده و در راستای ارتقای کیفیت ساخت گام بردارند و در عین استفاده از شاخصهای بومی منطقه خود فنآوریهای روز دنیا را نیز در تولید خود لحاظ کنند تا محصولی با قیمت مناسب و رقابتی تولید کنند.
در حمایت از کالای وطنی و به ویژه کالای تولید استانها نقش و وظایف دولت پررنگ است لازم است فضای کسب و کار در استانها تسهیل شود و ردیف بودجه خاصی برای استانهای فعال در تولید در نظر گرفته شود و با ایجاد رقابت بین استانها در نهایت کمک شود چرخ اقتصادی بچرخد و این مستلزم آن است نرخ تورم تحت کنترل قرار گرفته و ارز نیز تک نرخی شود آنگاه است که هم قدرت خرید برای مصرفکننده باقی میماند و هم کالا قابل رقابت است.
از این رو ثبات در سیاستگذاری اقتصادی مدیران پایتختنشین در قبال هر استان نقش پررنگی ایفا میکند و سرلوحه اقدامات دولت و سایر قوا باید بومیسازی تولیدات داخلی قرار گیرد.