
مبارزه با حجاب اسلامی زنان مسلمان در کشورهای اسلامی هیچگاه یک پدیده درونی نبوده و منشأ بیرونی داشته است. این پدیده، تهاجمی استعماری با هدف مسخ هویت اسلامی مردم، ایجاد انشقاق و جدایی در میان ملل مسلمان، ترویج فرهنگ غرب، رواج ابتذال در جوامع اسلامی و نهایتاً انهدام اساس استقلال مسلمانان است.
و رضا شاه که شدیداً تحت تأثیر بیحجابی زنان ترکیه قرار گرفته بود، این مسئله را پس از یک سال از گذشت سفر به ترکیه در آذر ۱۳۱۴ به محمود جم «رئیسالوزرا» چنین بازگو کرد: «نزدیک دو سال است که این موضوع سخت فکر مرا به خود مشغول داشته است، خصوصاً از وقتی که به ترکیه رفتم و زنهای آنها را دیدم که «پیچه» و «حجاب» را دور انداخته و دوش به دوش مردهایشان در کارهای مملکت به آنها کمک میکنند، دیگر از هر چه زن چادری است بدم آمدهاست. اصلاً چادر و چاقچور دشمن ترقی و پیشرفت مردم است. درست حکم یک دمل را پیدا کرده که باید با احتیاط به آن نیشتر زد و از بینش برد»!
حدود 78 سال پیش رضاشاه در 17 دی ماه 1314 در دانش سرای مامایی همراه همسر و دختران بیحجاب خود برای اولین بار شرکت و رسما فرمان ممنوعیّت حجاب را برای زنان اعلام کرد.
وی طی سخنانی خطاب به زنان و دختران فارغ التحصیل پزشکی و مامایی از بیحجابی با عنوان «اعطای آزادی به بانوان» نام برد و اقدام به ممنوعیت حجاب را گشودن «فصل جدیدی در زندگی زن ایرانی» اعلام کرد!
به دنبال این امر بسیاری از زنان و دختران خانهنشین شدند و از ترس مأموران، در نیمههای شب از کوچههای فرعی، دور از چشم مأموران برای کارهای بسیار ضروری از خانه بیرون میرفتند.
لاله افتخاری، نماینده مجلس شورای اسلامی در همین راستا در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) اظهار کرد: کشف حجاب از سوی رضاشاه که در 17 دیماه سال 1314 بهوقوع پیوست حرکتی برخلاف فرهنگ کشور بود که در جهت تحقق اهداف استکباری اجرایی شد.
وی افزود: رضاشاه با اجبار اقدام به از بین بردن فرهنگ مذهبی و دینی بانوان در کشور کرد که به ظاهر موفق شد ولی همه شاهد بودند که بر خلاف تلاشهای او و پسرش محمدرضا شاه در بحث پردهدری و برداشتن حجاب بانوان نتوانستند چندان در این راه غلط موفق باشند.
افتخاری خاطر نشان کرد: رضاشاه این امر غیر اسلامی و خلاف باورهای مردم را با خشونت و پسرش از راه نرم بر مردم تحمیل کردند و در مقابل همین خانمهای محجبه بودند که انقلاب کرده و نقشههای استکباری این دو را نقش برآب کردند.
رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی در ادامه اشاره کرد: بنا بر فرمایش امام(ره) نقش زنان در انقلاب اسلامی کمتر از آقایان نبوده و شاید هم بیشتر هم بوده است.
رعایت حجاب و عفاف؛ باعث سلامت دل
افتخاری خاطر نشان کرد: بر اساس آموزههای قرآنی و همچنین تجربیات مشخص است که رعایت حجاب و عفاف باعث سلامت دل و مصوعنیت بانوان شده و آنان را در یک فضای متعالی اجتماعی قرار میدهد.
وی گفت: رعایت عفاف و حجاب از سوی بانوان حفظ حرمت آنان را در پی داشته و آنان را در برابر بیمار دلان و نگاههای مسموم و ناشایست محافظت کرده و تحکیم خانوادهها را در پی دارد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: صحت و سلامت نسل از برکات حفظ حجاب و عفاف به شمار میرود و پاکی نسلهای آینده نظام و جامعه را بهدنبال دارد که در 17 دی سال 1314 سعی شد تا از سوی نظام طاغوت این روند را متوقف و با آن مقابله کنند.
حجاب و عفاف روابط گرم زوجین را تضمین میکند
افتخاری یادآور شد: حجاب و عفاف روابط گرم زوجین را تضمین و استواری بنیان خانواده و زوجهای جوان را به ارمغان آورده و در مقابل اگر این دو مقوله در اجتماع و خانواده مورد توجه نباشد مشکلات عدیدهای پیش خواهد آمد.
رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی بیان کرد: کاهش نرخ ازدواج زمانی بروز میکند که یکسری آزادیها و رفتارهای ناشایست در اختیار افراد مجرد قرار میگیرد و همه این موارد آسیبرسان به کانون گرم خانواده و نسلها خواهد بود.
وی اظهار داشت: ما در تاریخ شاهد این موضوع بودهایم که برای زنان و دختران اشرافزاده و با شخصیت و خانوادههای شاخص و محترم حجاب در نظر گرفته میشد و در دوره ساسانیان هم کاخ و چادر اقامت زنان در مناطق امن و مطمئن و دور از چشم بیگانگان بنا میشد که این موضوع بیانگر رعایت حجاب و اهمیت جایگاه زنان در کشور و فرهنگ ایران زمین بوده است.
حفظ حجاب؛ ضامن سلامت جامعه
افتخاری حفظ حجاب را ضامن سلامت جامعه دانسته و بیان کرد: حجاب وسیلهای برای امنیت و کرامت زنان است که بیگانگان و دشمنان آن را وارونه جلوه داده و درصدد تخریب آن هستند.
به گفته این نماینده مجلس شورای اسلامی، حفظ حجاب اسلامی از سوی زنان از جمله دستورات الهی است و خداوند آن را در قرآن کریم ذکر کرده است و برای تمام زنان مسلمان ضروری است تا از فرمایشات الهی اطاعت کنند.