سیاسی

توجه به دیپلماسی فعال اقتصادی در دولت سیزدهم

برخورداری از یک دیپلماسی فعال و پویا، ضرورت حل مشکلات اقتصادی داخلی است. دیپلماسی اقتصادی با تحرک بخشیدن هدفمند به مراودات و مناسبات متوازن و متناسب با همه کشورهای برخوردار از ظرفیت های فنی، تجاری، اقتصادی و علمی باید بتواند به عنوان یک بازوی اقتصاد مقاومتی تولید محور با هدف رشد صادرات ملی به‌ویژه از جانب بخش خصوصی و مردمی عمل کند.
مهدی تهرانی- حماسه حضور میلیونی مردم در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ برگ زرینی در تاریخ ایران رقم زد و مشت محکمی بر دهان یاوه گویان بود، این انتخابات بار دیگر ثابت کرد مردم پای نظام و انقلاب خودشان ایستاده اند و دست از آرمانها و اهداف خود بر نمیدارند، نتایج این انتخابات وظیفه سنگینی بر دوش مسئولین و همچنین پشتوانه ای برای رییس جمهور محترم جناب آقای رئیسی است، در حوزه سیاست خارجی که از مهمترین حوزه های فعالیت دولت است مواردی باید مورد نظر سیاستمداران و سیاستگذاران قرار گیرد؛ همانطور که در برنامههای آیت الله رئیسی آمده است و درحوزه سیاست خارجی، با توجه به اصول سه گانه ترسیمی رهبر معظم انقلاب (عزت، حکمت و مصلحت) این محورهای اساسی، عبارت خواهد بود از امنیت از موضع اقتدار، صلح از موضع قدرت، مذاکره و دیپلماسی از موضع عزت و منفعت.

شاکلهای برای سیاست خارجی

چهار محور پیشبرد برجام، نفوذ منطقهای، دیپلماسی اقتصادی و مناسبات هدفمند خارجی شاکله سیاست خارجی ایشان عنوان گردیده است. در دو مورد اول سخن زیاد گفته شده و دقت نظر نخبگان و حوزه تمرکز ایشان فراوان بوده است اما در دو سرفصل دیگر توصیههایی به شرح زیر می تواند مورد توجه قرار گیرد:

برخورداری از یک دیپلماسی فعال و پویا، ضرورت حل مشکلات اقتصادی داخلی است. دیپلماسی اقتصادی با تحرک بخشیدن هدفمند به مراودات و مناسبات متوازن و متناسب با همه کشورهای برخوردار از ظرفیت های فنی، تجاری، اقتصادی و علمی باید بتواند به عنوان یک بازوی اقتصاد مقاومتی تولید محور با هدف رشد صادرات ملی بهویژه از جانب بخش خصوصی و مردمی عمل کند.

اولویت اقتصادی با همسایهها

اولویت بخشی به کشورهای همسایه و در حوزه پیرامونی بهویژه در آسیا از ضروریات فعال سازی بخش اقتصادی کشور و حرکت همه جانبه برای خروج از رکود، بیکاری و تورم است. ایجاد توازن در مناسبات اقتصادی و تجاری با اروپا و آسیا بهویژه روابط با قطب های آسیایی مثل کره، ژاپن، چین، روسیه و هند بسیار مهم اند.

1- فقدان دستور کار اقتصادی مشخص و منسجم دولت در سالهای اخیر برای حل مشکلات مردم، سیاست خارجی و روابط اقتصادی خارجی را نیز عملا در خلاء رها کرده و روابطی نامتوازن و نامتناسب را برای کشور رقم زده است.

2- عدم توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در موضوع نگاه به شرق لطمه بزرگی به منافع اقتصادی ملت ایران زده، دومین اقتصاد بزرگ دنیا یعنی چین و شریک راهبردی ایران در سالهای گذشته رها بوده و چند سال بدون سفیر جای تاسف دارد.

3- سفارت ایران در پکن مدتها بدون رایزن اقتصادی متاسفانه رها گردیده است (رایزن اقتصادی در بسیاری از سفارتخانههای ایران تعطیل بوده است)در حال حاضر ظرفیت های اقتصادی و تجاری بسیاری با کشورهای گوناگون مغفول مانده و مناسبات اقتصادی ایران با بخشهای مختلف جهان نامتوازن و یک سویه رها شده است. تنظیم فوری حضور رایزنان اقتصادی راهگشای تعامل مجدد با دنیا میباشد.

4- عدم توجه نگاه به شرق موجب حذف ایران از پروژه بزرگ راه ابریشم و استفاده از منافع آن گردیده است، ظرفیت همکاری های اقتصادی و تجاری با همسایگانمان در منطقه نه تنها عاملی برای تثبیت صلح و ثبات جمعی است بلکه در جهت رفع رکود، بیکاری و تورم داخلی و بهبود معیشت و کسب و کار مردم نقش مهمی ایفا می کند.

5- کشورهای آسیایی برخلاف اروپا هیچگاه در امور داخلی ایران دخالت نکرده و روابط از بالا به پایین برقرار ننمودهاند، ما با گسترش همکاری های اقتصادی و تجاری متقابلاً سودمند با قدرت های اقتصادی آسیایی، روابط اقتصادی کشور را از حالت یکسویه، تحمیلی و پنهانکار (قراردادهای محرمانه) که عمدتاً به سود طرفهای خارجی است، بیرون می آوریم.

6- فعال سازی حضور سرمایههای بین المللی ضامن رشد و توسعه داخلی است، دیپلماسی فعال اقتصادی لازمه یک اقتصاد مقاومتی، تولید محور و صادراتی است که می تواند و باید مزیت های نسبی ایران را نقد کند.

7- قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین نیاز به پیگیری و هدایت و مراقبت دارد، موافقتنامه های اقتصادی تجاری ترجیحی خصوصاً با همسایگان و با کشورهای آسیایی، آمریکای لاتین و آفریقایی برای شرایط کنونی ما فرصت آفرین است و سدی در برابر جنگ اقتصادی و تحریم های فعلی و آتی آمریکا و شرکاء علیه ایران است.

8- برجام در دوره اول خود نیز مزایا و معایب خود را بر ملت ایران رخ نموده است حال آنکه فقدان دیپلماسی اقتصادی، غفلت از کار با خیل عظیم بازیگران و اتلاف وقت کشور با دل مشغولی های کاذب برجام، عامل روابط خارجی نامتوازن موجود و تشدید کننده بسیاری از مشکلات مزمن معیشتی و رفاهی است که در حال حاضر مردم ما با آن دست و پنجه نرم می کنند.

با توجه به آنکه ارتباطات و مراودات هدفمند با همه قدرت های بزرگ و کوچک، لازمه یک دیپلماسی با دستاوردهای محسوس و فراگیر است. پیشبرد گفت وگوهای مستمر با همه بازیگران منطقه ای و جهانی جهت پیشگیری از خطرات، تهدیدات و بهره جویی از فرصتها و ایجاد شرایط مغتنمی که از طریق اقدامات پیشگیرانه و پیش دستانه راهبرد محور، میتواند امنیت و منافع ملی و حقوق و رفاه شهروندان ما را بیش از پیش تأمین کند. همکاری نزدیک و متقابلاً سودمند با همه همسایگان و بسترسازی دراز مدت برای آن، با هدف حفظ دستاوردها و تعمیق صلح و ثبات منطقه ای، اولویت اول است.

ارتباطات هدفمند خارجی در کلیه سطوح کاری با کشورها که برجام و تعامل سازنده با غرب نتوانست انجام دهد و نتیجه معکوس به بار آورد، می تواند ضمن تأمین منافع ایران در جهت برخورد با ایران هراسی و اسلام هراسی به نحو مؤثری عمل کند.

حزب موتلفه اسلامی با سابقه بیش از دو دهه ارتباط قوی با چین و کشورهای آسیایی و عضویت ۲۰ ساله به عنوان اولین حزب ایرانی در سازمان کنفرانس احزاب سیاسی آسیا آیکپ آمادگی دارد تا در این مهم در کنار دولت محترم همراهی نماید و در تسهیل ارتباطات رسمی با کشورهای آسیایی نقش موثری ایفا نماید.

https://www.shoma-weekly.ir/sFF79L