کارشناس امور بین الملل مطرح کرد:
تکیه‌ بر استراتژی تکثیر زمین‌های بازی در مذاکرات برجام
تکیه‌بر استراتژی تکثیر زمین‌های بازی به این معنی که در روابط بین‌الملل و قراردادها زمین‌های بازی تازه‌ای مثل قرارداد 25 ساله با چین و عضویت در شانگهای را خلق می‌کنیم این امر سبب امتیاز گیری و یا عقب‌نشینی آمریکا می‌شود
کد خبر: ۳۴۲۳۱
تاريخ: ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۶
حنیف غفاری در نشست مجازی معاونان سیاسی حزب موتلفه اسلامی استان ها ؛ در خصوص موضع رئیسجمهور آمریکا و تقابل جویی او با جمهوری اسلامی ایران گفت: رئیسجمهور آمریکا قصد مقابله با کنگره را ندارد و نگاهی سیاسی به پرونده حقوقی دارد اما حقیقت ماجرا این است که آمریکا قصد حفظ هندسه تحریمها علیه ایران را دارد.

وی افزود: هندسه تحریمها از این طریق حفظ میشود که تحریمها لغو نشود بلکه تعلیق شده و هرلحظه امکان بازگشت آنها وجود داشته باشد، باز احیاء تحریمها به بهانههای مختلف مانند تحریم بانک مرکزی با بهانه هستهای و مقابله با تروریسم نیز موضوع دیگری است که در زمینه حفظ هندسه تحریمها مورد توجه آمریکاییهاست.

غفاری اختلاف دیگر طرفین برجام را بر سر مسئله تضمین دانست و گفت: این موضوع تبدیل به یک فاکتور تعیینکننده شده است. بهویژه از سوی روسها و خواستهشده تا پایان ریاست جمهوری بایدن یعنی سال 2024، تضمین برای باقی ماندن در برجام داده شود، این تعهد مانند سند برجام است و ناگزیر به انجام آن هستیم طرف آمریکایی مدعی است تعهد نمیدهد. آمریکا 5 سال قبل اعلام کرد که شرکتهای خارجی برای همکاری با ایران مشکلی ندارند اما تضمینی وجود ندارد که در برجام باقی نماند و شرکتها ریسک از دست دادن سرمایه را نمیپذیرفتند.

این کارشناس مسائل بینالملل ادامه داد: مسئله راستی آزمایی نیز که مورد توجه رهبر انقلاب است یک پروسه است؛ یعنی در مدتزمان مشخصی ببینیم آیا مناسبات تجاری ما با جهان عادی شده و بازگشت آمریکا به برجام واقعی است و برای مبادلات و فروش نفت و... مشکلی نداریم آمریکا با این مسئله کنار نمیآید و آن را نمیپذیرد زیرا راستی آزمایی به هندسه تحریمها علیه ایران آسیب میزند.

وی تأکید کرد: در دوره روحانی طرف آمریکایی پیشنهاد راستی آزمایی 48 ساعته را مطرح کرد این راستی آزمایی یعنی وقتی آمریکا بهظاهر اعلام بازگشت به برجام را کرد طرف ایران یک مبادله انجام میدهد و درصورتیکه بعد از 48 ساعت پول بهحساب ایران نشست آن زمان ایران باید بپذیرد آمریکا به برجام برگشته است و متأسفانه دولت وقت نیز آن را پذیرفت اما رهبر معظم انقلاب و شورای عالی امنیت ملی آن را رد کردند.

غفاری همچنین ضمن بیان آنکه طرفین غربی اصرار بر مذاکرات موشکی و منطقهای را ظرف شش ماه با ایران داشتند، گفت: آشکارسازی و محدودسازی مناسبات ایران با حزبالله لبنان، انصار الله یمن و حشدالشعبی و همچنین مذاکره بر سر توان موشکی ایران که درنهایت منتهی به حذف شبکه مقاومت و قدرت موشکی میشد از دیگر اهداف طرف مقابل مذاکرهکننده بود.

وی تأکید کرد: عملیات خرابکاری در نطنز سبب ازکارافتادن 70 درصد از سانترفیوژها شد که احیایشان بهشدت هزینهبر بود جمهوری اسلامی در برنامه تحقیق و توسعه به سانترفیوژهای نسل جدیدتر دستیافته بود و بعد از این حادثه با استقرار این سانترفیوژها غنیسازی را به 60 درصد رساند تا نطنز را به وضعیت پیش از عملیات خرابکارانه بازگرداند، در حال حاضر آمریکاییها مدعی هستند باید غنیسازی به سه تا چهار درصد تقلیل پیدا کند و ذخیره اورانیوم غنیشده نیز باید به خارج از کشور منتقل شود و سانترفیوژهای نسل جدید امحاء و یا منتقل شود، در مذاکرات مستقیم و غیرمستقیم نسبت به عدم اقدام خرابکارانه رژیم صهیونیستی و طرف غربی- آمریکایی تأکید شده اما آنها این تضمین را زیر پا گذاشتند و عقلانیت اکنون حکم میکند اقدام بازدارنده انجام دهیم.

غفاری به بدعهدی طرف آمریکایی اشاره کرد و یادآور شد: طرف روس و چین نسبت به استقرار سانترفیوژها در نطنز با نظرات این دو کشور به همراه یک کشور غربی تأکید کرد اما آمریکاییها آن را نپذیرفتند. این اختلافات بیانشده هم چنان به قوت خود باقی است.

این کارشناس امور بینالملل به تشریح موضع دولت سیزدهم پرداخت و گفت: این دولت برای طرف مقابل تشریح کرد که املاء دیپلماتهای ما برای مذاکره با آمریکا و اروپا دستیافتنی نیستند و ایران نیز التماسی برای مذاکره نمیکند و مسئله سوم این است که اگر مذاکره برای مذاکره یا نمایشی و یا بدون خروجی به نفع منافع ملی باشد آن زمان ایران هیچگاه ماهیت مذاکرات را فدای شکل مذاکره نمیکند. ملاقات امیر عبداللهیان با نماینده اتحادیه اروپا در روز تحلیف رئیسجمهور، ملاقات بین لاوروف و وزیر خارجه ایران در روسیه و سفر دوباره نماینده اتحادیه اروپا به ایران سه هفته پیش بود که در این دیدار آخر طرف غربی از منظر طلبکارانه آمده بود اما با موضع منطقی و مقتدرانه طرف ایرانی روبرو شد.

وی با طرح آینده برجام در دولت آیتالله رئیسی تصریح کرد: ما دو راه پیش رو داریم یا مطابق نگاه دولت دوازدهم پیش برویم و قرارداد شکنندهای را پذیرفته و سیاست خارجی و اقتصاد را به آن گره بزنیم؛ این مسئله نوعی انتحار سیاسی و اقتصادی است گزینه دوم این است که دولت برجام را کنار بگذارد اما دولت به سه دلیل این کار را انجام نمیدهد زیرا تحت تأثیر اتفاقات گذشته هنوز افکار عمومی ما پذیرش این امر را ندارد، ما در حال حاضر عضو برجام هستیم و درعینحال بنا به بدعهدی طرف مقابل به تعهدات عمل نمیکنیم و درعینحال از برخی از مزایای حقوقی برجام استفاده میکنیم. درنهایت دولت با برنامهریزی مشخص میتواند برجام را از نقطه ثقل استراتژیک حرکت دهد و آن را به پدیده تاکتیکی کموزن تبدیل کند.

غفاری گفت: با استناد به دو راهکار میتوان این اقدامات را انجام داد اولاً تکیهبر استراتژی تکثیر زمینهای بازی به این معنی که در روابط بینالملل و قراردادها زمینهای بازی تازهای مثل قرارداد 25 ساله با چین و عضویت در شانگهای را خلق میکنیم این امر سبب امتیاز گیری و یا عقبنشینی آمریکا میشود؛ راهکار دوم که مورد تأکید رهبری است احیاء زیرساختهای اقتصادی با استناد به اقتصاد مقاومتی و تولید محور است اتصال این دو اصل ما را به سمت وضعیت بهتر هدایت میکند و امیدواریم با همراهی قوای سهگانه و مردم بتوان به نقطه مطلوب رسید.