اسدالله بادامچیان:
فرهنگ عاشورا مانع شکاف نسل ها است
اسدالله بادامچیان دبیرکل حزب موتلفه اسلامی گفت: فرهنگ ما برگرفته از عاشوراست و در این واقعه عظیم تاریخی، نه به حبیب بن مظاهر و مسلم بن عوسجه می‌گویند به اتاق فکر برو و نه به طفل ۶ ماهه و دختر چهار ساله می‌گویند که به صحنه نیا که سنت نرسیده است. ملت ما مثل همه ملت‌ها ترکیبی از جوان تا پیر هستند. تفکیک و جداسازی‌ها در یک چرخه نسلی و جدا افکنی بین نسل دیروز امروز در فلسفه ما که هر روز را عاشورا می‌داند، صحیح نیست؛ زیرا در عاشورا، حبیب بن مظاهر پیر را در کنار جوانان و نوجوانان، یکی می‌دانند
کد خبر: ۳۰۳۳۲
تاريخ: ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۱
اسدالله بادامچیان دبیرکل حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه بیانیه گام دوم، مسیر تکامل انقلاب در تشکیل دولت کریمه و جامعه نمونه اسلامی است و این بحث مربوط به مقطع خاصی نیست بلکه موضوع کلان نظام است و مخاطب عمده این بیانیه، جوان‌ها هستند گفت: باید توجه کشور بیشتر به بخش جوان و جوانگرایی باشد تا پیرگرایی و نسل قبلی.

اسدالله بادامچیان دبیرکل حزب موتلفه اسلامی و به عنوان فعال سیاسی نسل دیروزی در برنامه نسل امروز که با موضوع «جوانگرایی» به روی آنتن شبکه پنجم سیما رفت در پاسخ به اینکه اساسا جوانگرایی چه معنایی دارد گفت: از مقام معظم رهبری که بحث بسیار ارزشمند جوانگرایی را در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی مطرح فرمودند متشکریم.

وی افزود: جامعه ما یک جامعه زیر 40 سال است. در سال 57، 35 میلیون نفر جمعیت داشتیم که اکنون به 83 میلیون نفر رسیده است. تفاضل این ارقام حدود 48 میلیون نفر می‌شود؛ اگر فرض بگیریم از آن 35 میلیون نفر اول انقلاب حدود 20 میلیون نفر به رحمت الهی پیوستند در حقیقت می‌توان گفت نزدیک به 80 درصد جامعه ما جامعه زیر 40 سال سن بوده و جامعه‌ای جوان داریم.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه این جامعه می‌خواهد انقلاب اسلامی را که به همت نسل جاری و گذشته ما شکل گرفته است را به سوی تمدن نوین اسلامی، جامعه نمونه اسلامی، یک دولت کریمه اسلامی و یک مجلس مردمی ارزشگرا پیش ببرد گفت: طبعا بخش جوان جامعه باید این کار را انجام دهند. با این تفاسیر باید توجه کشور بیشتر به بخش جوان و جوانگرایی باشد تا پیرگرایی و نسل قبلی. اتفاقا نسل جدید را باید بسازیم تا خودش را گسسته و جدای از نسل جاری نبیند.

بادامچیان تاکید کرد: باید به پیوند نسل‌ها توجه کنیم و هر چهار نسل را با همدیگر ببینیم؛ همه بندگان خدا هستند و اگر اینها را تفکیک کرده و جداگانه بنگریم غلط است. اگر بخواهیم جامعه نمونه اسلامی داشته باشیم باید هرچهار نسل با هم باشند و همه در جهت ارزش‌های الهی و انسانی کار کنند. ما در اسلام به چهار نسل توجه داریم و یادمان باشد که نسل وارث را هم داریم. بنابراین نباید بگوییم که در عاشورا و کربلای زمان و در جبهه‌های دفاع مقدس پیرها حق ندارند وارد شوند.

وی افزود: در جبهه نیز از نوجوان تا پیرمرد حضور داشتند و همگی به انتخاب خود می‌رفتند و نظام اجباری برای به جبهه رفتن نگذاشته بود. با این حال از پیرمرد و پیرزن روستایی در خدمت دفاع مقدس قرار گرفتند. پس اگر شخصی منظورش از جوانگرایی این باشد که افراد پیر را با ارزش‌های فرهنگی بالا کنار بگذاریم غلط است.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه البته این اظهارات به این معنی هم نیست که جوان‌ها را به علت تجربه نیاموختن مورد توجه قرار ندهیم عنوان کرد: توجه داشته باشیم که در جامعه اسلامی «کلکم مسئول و کلکم راع عن رعیه» همه را در برمی گیرد. امام راحل (ره) هم در سال 42 فرمود که سربازانم در گهواره‌ها هستند؛ همان نسلی که بعدها آمدند و در جبهه‌ها جنگیدند.

وی در پاسخ به اینکه آیا وضعیت کنونی مبنی بر کنار نرفتن مدیران قدیمی از مسند مدیریت و سپردن امور به جوان ها را می پذیرید؟ گفت: اصول درست و پذیرفتنی است اما مشکل در این است که آیا اهل عمل هستیم یا خیر؛ مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم به جوان‌ها تاکید می‌کنند. گام دوم مسیر تکامل انقلاب در تشکیل دولت کریمه و جامعه نمونه اسلامی است و این بحث مربوط به مقطع خاصی نیست بلکه موضوع کلان نظام است و مخاطب عمده این بیانیه، جوان‌ها هستند.

بادامچیان ادامه داد: اینکه معتقد باشیم 60، 70 ساله‌ها باید مملکت را اداره کنند و جوان‌ها را کنار بگذارند غلط است. اگر هم بگوییم جوان 20 ساله بیاید رئیس جمهور و رئیس قوه قضائیه بشود درست نیست. در قانون کف سنی 30 و 35 سال درنظر گرفته شده و قانون عقلایی است. مهمتر از همه این است که در اداره امور برای ما پیر و جوان مطرح نیست بلکه مهم این است که چه کسی می‌تواند مدیریت کند و اصلح و ارجح کیست؟ نباید حکم کلی بدهیم که پیرها، جوان‌های لایق را کنار گذاشته اند، بلکه در سال های گذشته از جوان های شایسته هم استفاده شده است.

وی با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم (ص) با این مضمون که اگر کسی در جامعه اسلامی خودش را جلو بیاندازد و کار کند اما فردی را افضل از خود ببیند و کنار نرود خائن به خدا، رسول و مسلمین است گفت: اگر هم مدیر پیری، جوان شایسته‌ای را کنار بگذارد خائن است.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی راهکارهایی را برای جوانگرایی برشمرد و خطاب به پیرهادی مهمان دیگر این برنامه گفت: بخشی از اظهارات آقای پیرهادی حق است و بخشی قابل تشکیک است. اگر شما خودت بعدا مسئول بشوی، مثلا رئیس دانشگاه بشوی آیا افراد پخته و تجربه آموخته را سرکار نمی‌آوری؟ حالا اگر بین اینها یک ابن سینا و علامه حلی جوان هم پیدا کردی حتما از او استفاده می کنی.

وی اضافه کرد: یک مرتبه فردی به بنده می‌گفت زمانی که اول انقلاب مسئولیت هایی داشتی 20 ساله بودی، چرا حالا یک جوان 20 ساله را جای خودت نمی‌گذاری؟ بنده در آن زمان یک کتابخانه 700 جلدی داشتم، تحصیلات حوزوی داشتم، عضو ساده بودم که رشد کردم و کم کم بالا آمدم. خب اگر جوان مسلط قوی و خوب داشته باشیم اما رئیس دولت این جوان شایسته لایق را کنار گذاشته و پیری را سرکار آورده خلاف کرده است و مشمول همان خیانت است که پیامبر فرمود. در این 40 سال از مدیر جوان تا پیر داشته ایم. اگر نقدمان را مشخص، با لسان متین و مستدل و منطقی بگوییم جامعه قبول می کند.اما اگر بخواهیم حزبی، جناحی و باندی عمل کرده و قوم و خویش بازی کنیم خائن به خدا، پیامبر و همه مومنین هستیم.

همچنین دکتر اسدالله بادامچیان در گفتگویی دیگر گفت: خدا را شاکریم که امروز توانسته‌ایم در کنار نسل دیروز و امروز انقلاب اسلامی، حزبی برگرفته از آموزه‌های دینی را در کشور همسو با انقلاب و نظام در مسیر اولیه خود حرکت دهیم.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه در حزب موتلفه جوان و پیر نداریم بیان کرد: فرهنگ ما برگرفته از عاشوراست و در این واقعه عظیم تاریخی، نه به حبیب بن مظاهر و مسلم بن عوسجه می‌گویند به اتاق فکر برو و نه به طفل ۶ ماهه و دختر چهار ساله می‌گویند که به صحنه نیا که سنت نرسیده است. ملت ما مثل همه ملت‌ها ترکیبی از جوان تا پیر هستند. تفکیک و جداسازی‌ها در یک چرخه نسلی و جدا افکنی بین نسل دیروز امروز در فلسفه ما که هر روز را عاشورا می‌داند، صحیح نیست؛ زیرا در عاشورا، حبیب بن مظاهر پیر را در کنار جوانان و نوجوانان، یکی می‌دانند.

بادامچیان عنوان کرد: مهم آن است که عاشورایی حرکت کنیم و حرکتمان موج‌آفرین باشد؛ شهید بخارایی همیشه توصیه می‌کرد به جای آنکه بگوییم چه خبر، خودمان خبرساز باشیم.