به‌روز شده در: ۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۹
logo
تازه های سایت
کد خبر: ۳۳۸۵۰
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۸
در آستانه ی سال تحصیلی جدید خبر هایی از اقدامات جدید سازمان پژوهش و برنامه ریزی اموزشی به گوش می رسد که قابل توجه ترین آن ها، ارائه ی آزمایشی زبان آلمانی و فرانسوی در پایه ی هفتم است.
در آستانه ی سال تحصیلی جدید خبر هایی از اقدامات جدید سازمان پژوهش و برنامه ریزی اموزشی به گوش می رسد که قابل توجه ترین آن ها، ارائه ی آزمایشی زبان آلمانی و فرانسوی در پایه ی هفتم است.

شورای عالی آموزش وپرورش در تاریخ ۲آبان ۱۳۸۱ مصوبهای دارد که تدریس زبانهای دیگر در کنار زبان انگلیسی در مدارس را مجاز دانسته و هدف اصلی از این تصمیم رفع انحصار آموزش زبان انگلیسی بوده است. طی چند سال اخیر مجددا به این موضوع پرداخته شده و بحث هایی در این رابطه صورت گرفته است. سال گذشته نیز خبری مبنی بر تصویب و به رسمیت شناختن تدریس زبان های انگلیسی ،فرانسه ،آلمانی ،ایتالیایی ، اسپانیایی و روسی در برنامه درسی ملی و مصوبات شورای عالی ،منتشر شده و اکنون نیز این طرح به مرحله ی اجرای ازمایشی رسیده است .

انگلیسی ، فرانسوی و آلمانی سه زبان رسمی اتحادیه ی اروپا هستند . هر چند هدف از انتخاب این دو زبان در میان سایر زبان ها برای آموزش، بیان نشده و محل پرسش و تامل است اما می توان این فرضیه را مطرح کرد که همین مسئله دلیل این باشد .

مسئله ی آموزش زبان های خارجی مسئله ای چالش برانگیز و دارای ابعاد و جنبه های مختلف است. نوع زبان آموزشی، سن شروع آموزش ،روش تدریس و استفاده از ابزار های آموزشی و نحوه ی آموزش متناسب با فضای مدرسه ،مسائلی هستند که نیاز به بررسی کارشناسانه و علمی دارند .

تدریس همزمان زبان های گوناگون و چند تالیفی کتب درسی زبان نیز مسئله ای جدید در این باب است. به اذعان خود دست اندرکاران اجرای این طرح، مشکل کمبود دبیران متخصص برای آموزش این دروس و استقبال کم دانش آموزان ، مشکلات ابتدایی این راه است که شاید با برنامه ای مدون به سادگی حل شود .استقبال دانش آموزان در گرو ارایه ی برنامه ای دقیق برای اجرای این طرح و اطمینان بخشی به آنان است .لازم است جهت اطمینان بخشی و رفع دغدغه دانش آموزان و خانواده هایشان به سوالاتی از این قبیل پاسخ داده شود:

دانش آموزی که اطلاعات چندانی درباره ی این دروس ندارد ، چگونه بین این دروس انتخاب می کند و آیا بعد ها به سبب عدم فراگیری زبان انگلیسی دچار مشکل نمی شود؟ و یا این که جهت برقراری عدالت میان دانش آموزان نیاز است ارزشیابی رشته های زبان های خارجی برای آزمون های ورودی دانشگاه ها در یک سطح باشد ؛ این امر چگونه صورت می گیرد؟و اگر طرح آزمایشی به دلیل کمبود معلمان متخصص و دلایل دیگر با موفقیت همراه نشود،آموزش این رشته ها متوقف می شود ؟که در این صورت در جهت جبران عقب ماندگی دانش آموزان از آموزش زبان انگلیسی چه می کنند؟ در صورت عدم موفقیت این طرح و بروز مشکلات ، مانند گذشته راه حل پیش پای دانش آموز ،مراجعه دانش آموزان به آموزشگاه ها و تحمیل هزینه ای اضافی بر خانواده هاست؟ و در صورت مراجعه به آموزشگاه ها ، عدالت آموزشی میان دانش آموزان شهرها و روستاهای مختلف چگونه به وجود می آید؟ و در این صورت هدف این برنامه در سوق دادن افراد به سمت آموزشگاه ها و افزایش متقاضی اموزشگاه ها خلاصه می شود. لازم است به این مسئله نیز توجه داشت که چرا با وجود تکنولوژی های جدید و استفاده از روش های نوین در تدریس زبان انگلیسی ، موفقیت چشمگیر دانش آموزان و فارغ التحصیلان در این دروس دیده نمی شود. باید منتظر باشیم و ببینیم برای این مسائل چه راه حل هایی اندیشیده شده است تا امر مهم رفع انحصار زبان انگلیسی به درستی صورت گیرد و هم زمان شاهد پیشرفت سطح درسی دانش آموزان در دروس زبان های خارجی باشیم.


 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: