logo
تازه های سایت
کد خبر: ۳۳۷۱۵
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۲
حجت الاسلام و المسلمین حسین حسامی:
ملاک واقعی برای شناخت چهره یک حکومت اسلامی این است که هرگاه دستگاه حکومتی که سر کار آمده، موجب شود که جامعه، دولت، اقتصاد، سیاست، اخلاق و فرهنگ مردم به سمت اسلام برود، آن حکومت، مورد پسند اسلام است
همیشه شنیده ایم که حضرت سیدالشهداء (ع) هدف قیامشان را اصلاح در جامعه اسلامی و امر به معروف و نهی از منکر برشمردند. اما اما چه منکری را میخواستند اصلاح کنند؟ به تعبیر دیگر چه عاملی موجب شد امام حتی جان مبارک خویش را در این راه فدا کند. مگر در سایر زمانها منکر نبوده و نیست!؟ پس وظیفه همیشه قیام است؟ پاسخ این پرسشها را از حجت الاسلام و المسلمین حسین حسامی پژوهشگر و مبلغ دینی جویا شدیم.

چه منکری حضرت را بر آن داشت که حتی عزیزان خویش را در معرض چنان سختی هایی قرار دهد؟

برای پاسخ به این سوال بهتر است با مطالعه و تحلیل چند مقطع از تاریخ اسلام به علت یا علل این فاجعه بزرگ دست یافت چرا که این قیام بزرگ بدون مقدمه و زمینه قبلی نبود بلکه مقدمات بسیار از دیر زمان ،زمینههای آن را فراهم کرده بود. بنابراین باید به حدود پنجاه سال پیش از آن برگردیم و پس از بررسی حوادث گذشته به تحلیل روی کارآمدن یزید و فاجعه عاشورا بپردازیم. بعد باید حکومت و وضع جامعه آنروز را مورد بررسی قرار داد. در تاریخ مطرح شده که فساد از همه انواع آن در درون حکومت و زمامداران رسوخ کرده و کم کم در حال سرایت به جامعه مسلمین بود. لذا سیدالشهدا علیه السلام در بیاناتشان هدف خود را امر به معروف و نهی از منکر مطرح میکنند.

دقیقا نکته همینجاست، کدام منکر؟ جمیع منکرات آن زمان یا منکر خاصی مد نظر حضرت بود؟

میتوان گفت ملاک واقعی برای شناخت چهره یک حکومت اسلامی این است که هرگاه دستگاه حکومتی که سر کار آمده، موجب شود که جامعه، دولت، اقتصاد، سیاست، اخلاق و فرهنگ مردم به سمت اسلام برود، آن حکومت، مورد پسند اسلام است؛ گرچه در کوتاه مدّت محسوس نباشد، امّا وقتی انسان نگاه کند ببیند حرکت کلّی جامعه به سمت قرآن و دین است. اگر حکومتی این خصوصیّت را نداشت، هر چه هم ادعا داشته باشد، آن حکومت، غیر مرضیّ اسلام است. امام با حکومت فاسدی مواجه بود که در حال نابود کردن تمام پایه های اسلام بود و چه منکری بالاتر از این!؟

پس میتوانیم بگوییم قیام علیه ریشه همه مفاسد یعنی حکومت فاسد اموی بود. اگر به تحلیل ظاهری قضیه نگاه کنیم، این قیام، قیام علیه حکومت فاسد و ضدّ مردمی یزید است؛ اما در باطن، یک قیام برای ارزشهای اسلامی و برای معرفت و برای ایمان و برای عزت است. برای این است که مردم از فساد و زبونی و پستی و جهالت نجات پیدا کنند. لذا ابتدا که از مدینه خارج شد، در پیام به برادرش محمد حنفیه چنین گفتند:

"انّما خرجت لطلب الاصلاح فی امة جدّی"

پس طبق این حدیث فساد به جامعه هم نفوذ کرده و صرف فساد حکومتی نمی باشد. به عنوان مثال زنده کردن رفتار دوران جاهلیت و بازگشت به دوران قبل از اسلام، شهید مطهری درباره سیاستهای کلیِ معاویه گفته اند: «اولین کارش این بود که تعصب عربیت و تعصب قومیت و ملیت عربی را که اسلام میرانده بود از نو زنده کرد. به مردم میگفت تا میتوانید به بچههایتان شعر بیاموزید، شعر جاهلی که میراث فرهنگی عرب در جاهلیت است؛ میخواست مردم را به خلق و خوی جاهلیت برگرداند..» (مجموعه آثار شهید مطهری،ج25، ص292)

در نتیجه یکی از اساسی ترین معروفها نماز و حج و زکات و....و مهمترین منکر ها بازگشت به سنتهای غلط جاهلی بود. به تعبیر دقیقتر هدف حفظ اصل نظام اسلامی میباشد.

وظیفه ما در ادامه دادن راه حضرت چیست؟ باید هر منکری دیدیم قیام کنیم؟

با توجه به رفتارهای متناسب با شرایط زمان که توسط تک تک اهل بیت علیهم السلام صورت گرفته ما نیز بایستی به تبع فرمان عمومی امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف

"و اَمَّا الْحَوَادِثُ الْوَاقِعَةِ فَارْجِعُوا فِیهَا اِلَى رُوَاةِ حَدِیثِنَا فَاِنَّهُمْ حُجَّتِى عَلَیکُمْ وَ اَنَا حُجَّةُ اللَّهِ عَلَیهِمْ"(اکمال الدین، ج ۱، ص ۴۸۳) یعنی موظف هستیم تابع نایب ایشان در جامعه مسلمین باشیم. البته در مصادیق جزئی و فردی در اجتماع وظیفه امر به معروف و نهی از منکر بجای خود باقیست. هرکدام از ما در خانواده، محل کار، تحصیل و... نسبت به حفظ ارزشها و ترویج خوبیها وظیفه داریم و عمل به این وظیفه ادامه دادن راه امام خواهد بود ان شاء الله.

 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: