به‌روز شده در: ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۷
logo
تازه های سایت
کد خبر: ۳۱۸۲۶
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۶
قیام عاشورا نه به خاطر عدم بیعت با یزید یا دعوت کوفیان بود که اگر چنین دلیلی داشت امام باید از نیمه راه باز میگشت. بلکه مطابق جملات فراوانی که خود حضرت از ابتدای قیام تا ظهر عاشورا بیان فرمود تنها به دلیل حلال شدن حرامها و رسوخ فساد در ارکان حکومت و جابجا شدن معروف و منکر ها بود. برای مثال حضرت به محمد حنفیه فرمود که من برای اصلاح در امت جدم قیام نمودم.
حجت الاسلام علی تبریزی- قرآن کریم در خصوص علت بعثت انبیاء میفرماید ما دو وظیفه برای آنان قرار دادیم:
۱- أن اعبدوا الله
۲- واجتنبوا الطاغوت
در حقیقت دو جنبه مثبت و منفی یعنی دعوت به معروف ها و نهی از منکرات و در رأس آن مبارزه با طواغیت زمان وظیفه پیامبران تعیین شده است.
از دیگر طرف در سوره اعراف صریحا وظیفه پیامبر اسلام(ص) را امر به معروف و نهی از منکر بیان فرموده است. امیرالمومنین(ع) نیز همه عبادات و حتی جهاد در راه خدا را همانند قطره ای در برابر دریای امر به معروف و نهی از منکر بر می شمرد. اهمیت این دو وظیفه خطیر انسانی و اسلامی به حدی است که عامل به آنها خلیفه و جانشین خدا و رسولش روی زمین محسوب خواهد گشت.
اما این همه اهمیت از کجا نشأت میگیرد؟ علت این است که قوام و استواری همه معروف ها و جلوگیری از همه منکر ها محتاج برپایی این دو عبادت خواهند بود.
نکته مهم دیگر در خصوص این دو فریضه الهی اینکه نباید آنها را به معروف و منکرهای جزئی و اخلاقیات فردی مثل حجاب و نماز و غیره محدود کرد بلکه واجبی با این میزان از اهمیت و تأکید در آیات فراوان قرآن و روایات متعدد اهل بیت، قطعاً باید شامل مباحث کلان از جمله اصلاح امت، زدودن فساد از جامعه، تشکیل حکومت و اصلاح ساختار ها شود.
امت نبوی بعد از پیامبر اکرم به هشداری که قرآن در خصوص عدم رعایت این دو فریضه در جامعه بیان کرده بود بی توجهی نموده و دچار فساد و ظلم در سطح کلان حکومتی و حتی در کلیه ساختار های اداری گردید تا جایی که امام عسکری (ع) در زیارت اربعین حرکت جد بزرگوارشان حضرت سیدالشهدا(ع) را این طور تعبیر میکنند:
«لیستنقذ عبادک من الجهاله و حیره الضلالة»
انقاذ، تعبیریست که در زبان عربی برای نجات فرد در حال غرق شدن بکار میرود! امام عسکری، قیام جدشان را قیامی برای نجات جامعه ای میداند که در فساد جهالت و گمراهی در حال غرق شدن است. قیام عاشورا نه به خاطر عدم بیعت با یزید یا دعوت کوفیان بود که اگر چنین دلیلی داشت امام باید از نیمه راه باز میگشت. بلکه مطابق جملات فراوانی که خود حضرت از ابتدای قیام تا ظهر عاشورا بیان فرمود تنها به دلیل حلال شدن حرامها و رسوخ فساد در ارکان حکومت و جابجا شدن معروف و منکر ها بود. برای مثال حضرت به محمد حنفیه فرمود که من برای اصلاح در امت جدم قیام نمودم.
امام سکوت در برابر ظلم را از بزرگترین منکرات میدانست لذا در کربلا این چنین فرمود که مگر نمیبینید به حق عمل نمیشود و از باطل دوری نمیکنند پس چرا سکوت کرده اید؟
در واقع اگر بگویند در یک جمله هدف قیام عاشورا را بیان کنید به نظر بنده مبارزه با فساد و بیدار کردن امت برای مبارزه با ظلم خواهد بود.
امام راحل نیز با تأسی از همین وجه قیام حسینی ماهیت انقلاب اسلامی را تشکیل داد. البته هیچکس نمیتواند امروز منکر وجود فساد در بخش هایی از ساختار اداری و برخی افراد گردد اما نباید از یاد برد که هرچند وجود این میزان فساد برای جمهوری اسلامی بسیار زیاد است لکن ساختار کلی حکومت و اندیشه های جامع حاکم بر نظام از سلامت برخوردار است. لذا میبینیم که بیشترین تاکیدات رهبر انقلاب به مبارزه با فساد و رواج منکرات بزرگ در سطوح اداری است و بحمداله حرکات خوب و امیدوار کننده ای نیز در قوه قضائیه در حال انجام است.
البته که انقلاب ما مردمی بوده و هست و بایستی کماکان خود مردم با تکیه بر آموزه های عاشورا دست از مبارزه با فساد برندارند. اولین گام نیز انتخاب نمایندگان توانمند و انقلابی بود و گام بعدی مطالبه گری از نمایندگان و منتخبان است تا مبادا آنها دچار روزمرگی شوند و از مبارزه با منکرات دست بردارند.


 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: