logo
کد خبر: ۳۱۶۷۷
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۴
ازآنجاکه جهش تولید فقط مختص به سال ۱۳۹۹ نیست بلکه نقشه راهی است که سرآغاز آن امسال است بنابراین کاملاً جهش تولید امکان دارد به شرطی که زنجیر مشکلات و موانع از دست و پای تولیدکنندگان و کارآفرینان باز شود.
حمیدرضا ترقی- اولویّت را به مسائل کلیدی بدهید. به مسائل فرعی و درجهی دو گاهی انسان لازم است برسد، لکن جوری برخورد نشود با مسائل درجهی دو که مانع از حرکت جدّی و متمرکز به سمت مسائل کلیدی بشود.مقام معظم رهبری

حالا در مقولهی اقتصاد اگر بخواهیم مسائل کلیدی را مطرح کنیم:

1-مسئلهی تولید یک مسئلهی جدّاً کلیدی است که ما امسال را گفتیم [سال] «جهش تولید»؛ الان ماه چهارم سال هستیم، بایستی نشان داده بشود در سال که این جهش انجام گرفته.

2-مسئلهی اشتغال جزو مسائل کلیدی است که البتّه با تولید ارتباط پیدا میکند.

3-مسئلهی مهار تورّم مسئلهی جدّاً کلیدی است که علل زنجیرهی تورّم و گرانی را شناسایی کنید و بروید سراغ این علل.

4-مدیریّت نظام پولی و مالی جزو مسائل کلیدی است؛

5-عدم وابستگی اقتصاد کشور به نفت جزو مسائل کلیدی است؛

به گفته متخصصان اقتصادی، جهش تولید در درجه اول به معنای بهبود کیفیت تولید کالا و خدمات، افزایش بهرهوری، افزایش فروش داخلی و افزایش صادرات تولیدات موجود است و در درجه دوم به معنای افزایش سطح کمی تولید کالا و خدمات در داخل کشور است؛ بهعبارتدیگر نگاه و جهتگیری دستگاههای دولتی و فعالان اقتصادی از امسال به بعد باید حرکت و جهش از شرایط فعلی و رسیدن به شرایط بهتر و مطلوبتر اقتصادی باشد.

ازآنجاکه جهش تولید فقط مختص به سال ۱۳۹۹ نیست بلکه نقشه راهی است که سرآغاز آن امسال است بنابراین کاملاً جهش تولید امکان دارد به شرطی که زنجیر مشکلات و موانع از دست و پای تولیدکنندگان و کارآفرینان باز شود.

ممکن است بعضیها اشکال وارد کنند و بگویند با توجه به وضع مالی دولت به علت کاهش قیمت نفت، بحران کرونا، تحریمها و تنگناهای مالی جهش تولید امکان ندارد؛ اما در پاسخ به این اشکال باید گفت تولیدکنندگان و کارآفرینان بیش از اینکه از تأمین مالی و دوپینگ پولی دولت انتظار داشته باشند از حاکمیت انتظار دارند فضای کسبوکار و امنیت اقتصادی بهبود پیدا کند که این امر کاملاً امکانپذیر است.

بهعنوانمثال گزارش مرکز پژوهشهای مجلس از پایش امنیت سرمایهگذاری در تابستان ۹۸ نشان میدهد نامناسبترین مؤلفههای امنیت سرمایهگذاری از دید فعالان اقتصادی در این فصل به ترتیب زیر بوده است:

۱-عمل نکردن مسئولان ملی به وعدههای دادهشده

۲-اعمال نفوذ و تبانی در معاملات ادارات حکومتی

۳-عمل نکردن مسئولان استانی و محلی به وعدههای دادهشده

همانطور که مشاهده میشود فعالان اقتصادی از فساد، عدم شفافیت و رانت رنج میبرند؛ بنابراین بهعنوان اولین پیشنهاد، از قوای مجلس محترم شورای اسلامی، دستگاههای دولتی و قوه قضائیه انتظار میرود امنیت اقتصادی و فضای کسبوکار را بهبود ببخشند.

دهههای پیش رو دهه فناوری و نوآوری است بهنحویکه به گفته کارشناسان تجارت سنتی از بین خواهند رفت و تجارت، الکترونیکی خواهد شد؛ بنابراین باید به لوازم اقتصاد دانشبنیان و استارتآپها و زیستبوم آنها توجه ویژه کرد و برای استانها نقشه راه تهیه نمود. کسبوکارهای نوپا خواهند توانست بازارهای نوظهور در دنیا را فتح نمایند و جهش در تولید را رقم بزنند. غفلت از آنها باعث میشود در رقابت با سایر کشورها از جمله کشورهای منطقه عقب بمانیم. بهعنوانمثال کشور امارات چندین سال است که منطقه آزاد تجارت الکترونیک ایجاد کرده است و شرکتهای بزرگ در زمینه تجارت الکترونیک را از سراسر دنیا به کشور خودش کشانده است؛ علت مقابله وسیع امارات با حضور چین در سواحل مکران همین است بنابراین پیشنهاد میشود در زمینه زنجیره تأمین، زنجیره ارزش، فروش، بازاریابی، نظام پرداخت و نظام توزیع از شرکتهای دانشبنیان و استارتآپها حمایت شود.

 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: