به‌روز شده در: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۳
logo
تازه های سایت
کد خبر: ۳۱۵۹۸
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۲
سرمقاله
در مورد دستگاه قضایی هم به همین صورت است. دستگاه قضا علاوه بر دستگیری مفسدان و محاکمه آنها و صدور حکم در مورد آنها، باید به علل و ریشه‌های فساد بپردازد.
حسین انواری- نباید در مبارزه با فساد به مبارزه با مصادیق فساد اکتفا کرد، بلکه بایستی با علل بروز فساد تقابل کرد. ممکن است ریشههای فساد نشأت گرفته از قانون، دستورالعملها و سبک مدیریت باشند و اینها منجر به فساد فردی یا سازمانی شوند و شبکه فساد را ایجاد کنند. در ریشه‌‌یابی فساد باید بررسی کنیم آیا در برخی قوانین کشور زمینه بروز فساد وجود دارد یا نه. چنانچه این زمینه وجود داشت باید آنها را اصلاح کنیم. صرفاً برخورد با فرد مفسد و مصادیق فساد کافی نیست.

وظیفه مجلس

مجلس در جایگاه قانونگذاری و نظارتی خود بایستی تدبیر کند و به صورت ریشهای با مفاسد برخورد کند. اولین گام مجلس در این راستا این است که جاهایی را که قانون ناقص است یا امکان سوءاستفاده از قانون وجود دارد اصلاح کند. دوم اینکه وقتی قانونی تصویب شد مجلس بر اجرای آن نظارت کند و اجرای آن را پیگیری و نتایج آن را بررسی کند که چقدر از آن اجرا میشود، چقدرش اجرا نمیشود و چقدر از آن قانون هرز میرود. مجلس باید قانون اجراشده را ارزیابی کند و در صورتی که قانون اشکال یا اشکالاتی دارد آن را برطرف کند. در صورتی که ضعف در اجرا هست تذکر بدهد و بازخواست کند و از مسئول و یا وزیر مربوطه سؤال کند.

وظیفه دستگاه قضا

در مورد دستگاه قضایی هم به همین صورت است. دستگاه قضا علاوه بر دستگیری مفسدان و محاکمه آنها و صدور حکم در مورد آنها، باید به علل و ریشههای فساد بپردازد. مشکلات متعددی نظیر مشکل در نظارت، گزینش اداری، ناکارآمدی، رانتخواریها و عدم شایستگی احراز مسئولیتها از مسائلی هستند که میتوانند منجر به فساد شوند و قوه قضائیه باید بدانها توجه کند.

مبارزه با فساد شعار و نمایش نمیخواهد، راهحل، منطق و تدبیر برای ریشهکن کردن فساد میخواهد.

 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: