به‌روز شده در: ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۴:۵۵
logo
تازه های سایت
کد خبر: ۳۱۱۲۸
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۳
نگاهی به مساله خوف ضرر
یکی از مباحث معروف در فقه اسلامی رفع حکم شرعی در صورت خوف ضرر است. این حکمی شخصی است و خوف خود فرد در نهایت تعیین کننده است که واجب شرعی را بجا بیاورد یا خیر.(۱) صد البته که قول کارشناس می‌تواند طریقی برای ایجاد خوف یا رفع خوف در افراد باشد.(۲) لذا شرع می گوید در این موارد نظر کارشناسان معتبر طریقیت دارد نه موضوعیت.
یکی از مباحث معروف در فقه اسلامی رفع حکم شرعی در صورت خوف ضرر است. این حکمی شخصی است و خوف خود فرد در نهایت تعیین کننده است که واجب شرعی را بجا بیاورد یا خیر.(۱) صد البته که قول کارشناس می‌تواند طریقی برای ایجاد خوف یا رفع خوف در افراد باشد.(۲) لذا شرع می گوید در این موارد نظر کارشناسان معتبر طریقیت دارد نه موضوعیت.

نکته مهم دیگر این است که نباید دچار تساهل و تسامح شویم. به این معنا که ممکن است مجموعا با شنیدن نظر متخصصین به این نتیجه برسیم که خوف خطر و بیماری وجود دارد اما چه بسا می توان با اتخاذ تدابیری منشأ آن خوف را برطرف نمود. مثلاً برای برخی بیماران کلیوی تجویز می کنند که حتما در وعده سحری نوشیدنی های خاصی مصرف شود و حتی المقدور فعالیت های بدنی و غیره را کم کرد. پس حواسمان باشد همانطور که برای فهم خوف باید به کارشناس رجوع کرد برای رفع آن نیز بایستی به دنبال راهکار باشیم و نظر اهل فن را جویا شویم.
در موضوع بیماری اخیر نیازی به صدور فتاوای جدید نیست زیرا فقه متضمن بیان کلیات احکام است و در تشخیص مصادیق باید به عرف جامعه و نظر کارشناسان هر رشته مراجعه نمود.
در این مورد نیز حکم کلی واضح و بدون اختلاف است. اختلاف در مصادیق و تشخیص اندازه و میزان خطر و احتمال خوف از بیماری است که وظیفه آن بر دوش پزشکان مجرب است نه فقها.
در پایان باید گفت آنچه مهم است فضاسازی رسانه‌ها در پیوند با این امر است تا دشمنان تدین مردم، این مسئله را وسیله‌ای برای اعتقاد زدایی مؤمنان قرار ندهند.
پی نوشت:
۱- مقام معظم رهبری در پاسخ یکی از استفتائات فرمودند: «: اگر خود شما از ضرر روزه خوف نداريد و حجت شرعى هم بر آن نداريد، واجب است روزه ماه رمضان را بگيريد
۲- معظم له در جایی دیگر می فرمایند: «اگر مکلّف از گفته پزشک يقين پيدا کند که روزه براى او ضرر دارد و يا از گفته وى يا منشأ عقلايى ديگرى براى او خوف از ضرر حاصل شود، روزه گرفتن براى او واجب نيست، بلکه جايز هم نيست

تنظیم مطالب: حجت‌الاسلام علی تبریزی

 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: