به‌روز شده در: ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۹
logo
تازه های سایت
کد خبر: ۳۰۸۵۷
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۶
نکات قرآنی درباره انتخاب فرد اصلح
در قرآن به تعلیم و تزکیه اشاره شده که می‌توان آن دو را به تخصص و تعهد تفسیر نمود. از طرفی تقدم و تأخر واژه ها در قرآن کاملاً از روی برنامه و هدفمند است. در این مورد نیاز همیشه تزکیه بر تعلیم یعنی تعهد بر تخصص مقدم است پس در شرایط انتخاب یا انتصاب افراد باید ضمن توجه به هردوی این خصلت‌ها، لکن تعهد را مقدم نمود و به آن اهمیت بیشتری داد.
ححت الاسلام والمسلمین علی تبریزی- با دقت در مفهوم آیات متعددی از قرآن کریم نکات ناب و مهم فراوانی در خصوص انتخاب و شرایط نامزد مورد نظر قرآن بدست خواهد آمد. ما در این مجال به سه نکته اشاره گذرا می اندازیم.

تعهد مقدم تر است یا تخصص!؟

در قرآن به تعلیم و تزکیه اشاره شده که میتوان آن دو را به تخصص و تعهد تفسیر نمود. از طرفی تقدم و تأخر واژه ها در قرآن کاملاً از روی برنامه و هدفمند است. در این مورد نیاز همیشه تزکیه بر تعلیم یعنی تعهد بر تخصص مقدم است پس در شرایط انتخاب یا انتصاب افراد باید ضمن توجه به هردوی این خصلتها، لکن تعهد را مقدم نمود و به آن اهمیت بیشتری داد.

«وَیُزَكِّیكُهمْ وَیُعَلِّمُكُهمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ» (آل عمران، ۱۶۴)

شاید علت این باشد که مدیر متخصص بی تعهد به مراتب زیانبارتر از مدیر متعهد بیتخصص است زیرا:

چو دزدی با چراغ آید

گزیده تر برد کالا!

امانت را به دست چه کسی بدهیم؟

نکته دیگر این است که مسوولیت هایی همچون نمایندگی مجلس را امانت بدانیم:

«إِنَّ اللّهَ يَأْمُرُكُمْ أَن تُؤدُّواْ الأَمَانَاتِ...»

«خدا به شما فرمان می دهد كه سپرده‏ ها را به صاحبان آنها رد كنيد و چون ميان مردم داورى مى‏ كنيد به عدالت داورى كنيد در حقيقت نيكو چيزى است كه خدا شما را به آن پند می دهد خدا شنواى بيناست» (نسا، ۵۸)

مطابق این آیه شریفه باید مراقب باشیم که این بار امانت را به چه کسی می سپاریم زیرا در برابر خدا بایستی پاسخگو باشیم.

لذا اگر نماینده ای را انتخاب کردیم و بعد در دوره فعالیتش ناعدالتی و فساد کرد ما نیز مسوولیم و مقصر!

از دیگر سو در پایان آیه میفرماید خدا شنواى بيناست. این بدان معناست که خداوند بر احوالات مردم و مسئولان نظارت دارد و همه در مقابل اعمال و رفتار و انتخاب هایشان خود مسئول هستند.

ایمان را در رفتار افراد جستجو کنید نه در گفتارشان

نکته دیگر در خصوص تقوا و ایمان است:

«اى مردم ما شما را از مرد و زنى آفريديم و شما را ملت ملت و قبيله قبيله گردانيديم تا با يكديگر شناسايى متقابل حاصل كنيد در حقيقت ارجمندترين شما نزد خدا پرهيزگارترين شماست بی ترديد خداوند داناى آگاه است» (حجرات، ۱۳)

این آیه به ما می گوید ثروت و شهرت و پست و مقام ارزش معنوی ندارند و ملاک انتخاب شما نباید باشند. اصلح کسی است که باتقواتر و در اعمال صالح و با ایمان باشد. باید ایمان نه در گفتار، که در کردار و عملکرد افراد متجلی شود.

اهل علم، مجاهد و انقلابی

در آیه ۱۴ سوره قصص به دو خصلت حکمت و دانش برای مسوولین اشاره می نماید:

«وَلَمَّا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَاسْتَوَى آتَيْنَاهُ حُكْمًا وَعِلْمًا...»

همچنین مجاهد و انقلابی بودن از دیگر شاخصه های مهم بهشمار می روند:

«مؤمنان خانه‏ نشين كه زيان‏ ديده نيستند با آن مجاهدانى كه با مال و جان خود در راه خدا جهاد می كنند يكسان نمی باشند...» (نساء، ۹۵)

آیه ۲۶ سوره قصص نیز حاکی از این مطلب است که نماینده باید امانتدار، مورد اعتماد و قدرتمند باشد.

 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: