به‌روز شده در: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۴
logo
تازه های سایت
کد خبر: ۳۰۵۰۸
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۶
یحیی آل اسحاق:
آل اسحاق درباره این دیدگاه که باید پول حاصل از درآمد افزایش بنزین باید صرف زیرساخت ها شود نه توزیع بین مردم، گفت: وقتی آقای رئیس جمهور می گوید 70 درصد جامعه قدرت خرید کالاهای معیشتی را ندارد، گرانی بنزین وضعیت این قشر را بدتر می کند.
تحلیلگر مسائل سیاسی و اقتصادی گفت: وقتی اطراف کشور ما وضعیت باروتی است، دقت ویژه ای را می طلبد که طوری مدیریت کنند تا سوءاستفاده ای پیش نیاید. اگر به طرح حمایتی جامع نگاه نشود خطرات زیادی در پی دارد. باید شکل کار طوری باشد که همه را سامان دهند و ریسک آسیب ها به حداقل ممکن برسد.

همزمان با اعلام شرکت ملی پالایش وپخش فرآورده‌های نفتی برای اصلاح نرخ و سهمیه بندی بنزین، قرار است ۱۸ میلیون خانوار مشمول طرح حمایتی دولت شوند و در این زمینه وزارت رفاه به عنوان تنها مرجع شناسایی خانوارهای مشمول دریافت حمایت معیشتی، جامعه هدف این طرح را شناسایی و در قالب آیین نامه‌ای به دولت ارسال کرده است.

میزان پرداخت به خانوارهای تک نفره ۵۵ هزار تومان، دو نفره ۱۰۳هزار تومان، سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان خواهد بود.

یحیی آل اسحاق در گفتگو با نامه نیوز ابعاد مختلف این را را مورد ارزیابی و بررسی قرار داد و گفت: مصرف 100 میلیون لیتر بنزین در روز نسبت به شاخص های جهانی و منطقه ای بسیار بالاست، برای اصلاح لگوی مصرف، یک راه آن است که به مردم فشار آوریم تا به واسطه افزایش هزینه سوخت، میزان مصرف پایین بیاید. راه دوم بهینه سازی مصرف سوخت خودروهاست.

وی افزود: حالا دولت راه اول را انتخاب کرد و می خواهد درآمد حاصل از ما به التفاوت قیمت قدیم و جدید بنزین را بین طبقات پایین درآمدی جامعه یعنی قریب 18 میلیون خانواده توزیع کند چون قدرت خرید این قشر عموما کم است اما یک نکته را باید درنظر گرفت که تزریق پول مشکلی را حل نمی کند.

عضو اتاق ایران یادآور شد: زمانی تزریق پول حلال مشکل است که عرضه وفور کالا باشد و وقتی قدرت خرید مردم بالا می رود بتوانند کالا بخرند و نیازهای شان را برطرف کنند. اگر کالا نباشد توزیع پول اتفاقا نتیجه عکس می دهد. یعنی تقاضای زیادی راهی بازار می شود اما در ازایش کالا نیست بنابراین قیمت ها بالا می رود و نرخ تورم سیر صعودی پیدا می کند.

وی ادامه داد: امروز غیر از تاکسی های شهری و اینترنتی، خدمات حمل و نقلی دیگری نیز وجود دارد. عده زیادی از مردم با خودروهای شخصی مشغول مسافرکشی است تا معاش خود و خانواده اش را تأمین کند. برای این افراد که سهمیه ویژه ای تعریف نشده است بنابراین مجبورند بنزین 3000 تومانی بزنند یا دیگر خدمات حمل و نقلی انجام ندهند.

این فعال سیاسی و اقتصادی تأکید کرد: اگر می خواهند برنامه حمایتی درست از آب در بیاید باید سیستم عرضه و نظام توزیع و نظارت را بگونه ای اعمال کنند تا طرح به درستی عملیاتی شود؛ نه آنکه نتیجه عکس دهد.

وی با بیان اینکه باید مراقب جنگ روانی بود، افزود: به بهانه افزایش قیمت بنزین، لاستیک هم گران شد. به بهانه افزایش قیمت لاستیک حمل و نقل هم گران می شود. به بهانه گرانی حمل و نقل حتی قیمت نخود و لوبیا نیز بالا می رود. به بهانه افزایش قیمت کالاها بر اجاره مسکن و ... هم تأثیر می گذارد. پس باید نظارت آنقدر قوی باشد که جلوی جنگ روانی را بگیرد.

تحلیلگر مسائل سیاسی و اقتصادی با اشاره به اوضاع و تحولات منطقه توضیح داد: وقایع عراق و لبنان بر اثر مسائل اقتصادی مثل بیکاری و معیشت کلید خورد ولی امواج دیگری مثل جریانات سیاسی، تهدیدهای بیرونی و عوامل خارجی روی موج نخست سوار شد.

وی افزود: وقتی اطراف کشور ما وضعیت باروتی است، دقت ویژه ای را می طلبد که طوری مدیریت کنند تا سوءاستفاده ای از این قضیه پیش نیاید. اگر به طرح حمایتی جامع نگاه نشود خطرات زیادی در پی دارد. باید شکل کار طوری باشد که همه را سامان دهند و ریسک آسیب ها به حداقل ممکن برسد.

آل اسحاق درباره این دیدگاه که باید پول حاصل از درآمد افزایش بنزین باید صرف زیرساخت ها شود نه توزیع بین مردم، گفت: وقتی آقای رئیس جمهور می گوید 70 درصد جامعه قدرت خرید کالاهای معیشتی را ندارد، گرانی بنزین وضعیت این قشر را بدتر می کند.

برچسب ها: یحیی آل اسحاق
 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: