logo
تازه های سایت
کد خبر: ۳۰۲۴۷
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۵
ولایت فقیه در اداره حکومت ونظام اسلامی و حل مسائل و مشکلات مردم همان اختیاراتی را دارد که رسول گرامی و مقام امامت به عهده داشته اند و این از بیانات صریح امام راحل می باشد، زیرا مقصد و هدف یکی است و فقهای نواب باید متصف به اوصافی نظیر عدالت، اعلمیت، فقاهت، تقوا و آگاهی به زمانه باشند.
عزیزی نصر - نظام جمهوری اسلامی ضمن اینکه هویت و اصالت اسلامی دارد، شناسنامه اش غدیری است. همانگونه که واقعه غدیر یک استثناء برای همیشه تاریخ بشریت بود، در روند تاریخی نظام‌های فرمانروایی و مدیریتی، مقوله امامت هم یک استثناء بوده است. امروز هم، وقوع انقلاب اسلامی که از گردونه تقسیم جهانی دو ابر قدرت عبور نموده و موفق به استقرار نظام جمهوری اسلامی گردید، این نظام هم یک استثناء است ولی ریشه و هویتی چهارده قرنی دارد که بسان شجره طیبه، ریشه اش تا عمق افکار وجدانهای بشری فرو رفته و شاخه هایش به نهاد مقاومت و بیداری اسلامی مبدل، و ثمره اش روز به روز نمایان‌تر می گردد.

بدون شک اگر واقعه غدیر، بدست دنیا دوستان و نا اهلان و اذهان معلول والوده به رسوبهای دوران جاهلیت و بی بصیرت های جامعه به انحراف کشیده نمی شد، استقرار نظام جمهوری اسلامی در همان دوران و با حضور و وجود ائمه اطهار(ع) به وقوع می پیوست، و مسیر تاریخ بشریت، منحرف نمی گردید.

امروز نظام جمهوری اسلامی ایران، ادعای صادق دارد که در استمرار غدیر است و در ادعای خود هیج تردیدی ندارد. دلایل این ادعا عبارت است از؛

شعارهای انقلاب اسلامی شعارهای برخاسته از متن دین وارمانگرایی الهی بوده و شعور منتسب به این شعارها، پای بندی مردم به انها تا مرز شهادت بوده است و درهیچ جای دنیا، این ویژگی وجود ندارد.

فلسفه واقعه غدیر اکمال دین واتمام نعمت ولایت بوده، و نظام اسلامی استقرارش با هدف استقرار دین، و رهبری اش به عهده فقهایی از سلاله پاک نواب امامت می باشد، که با عنایت خداوند و اراده و حمایت مردم، این حقیقت به واقعیت پیوست. بنابراین تازمانی که حکومت منجی عالم بشریت پدید آید، ماموریت رسالت وامامت و اداره امور جامعه به عهده نظامی است که بر پایه شریعت علوی و فقه جعفری و مبانی دینی شکل گرفته و مصداق حقیقی آن امروز در جمهوری اسلامی می باشد.

قانون اساسی جمهوری اسلامی سندی است که حتی الامکان عصاره ای از فقه علوی دارد و در عین حال مبتنی بر اصل سنت رسول اکرم (ص) می باشد. قانون اساسی ما یک شکل دارد که با جارچوب عرفی و مدنی قوانین اساسی کشورها مطابقت دارد ولی دارای ماهیتی منحصر بفرد است که اصول بنیادی آن استخراج شده از چارچوب نظام حکومتی اسلام است. این به معنی آن است که اداره نظام جمهوری اسلامی بر مبنای قانونی است که نمایی از فقه حکومتی امامت دارد و ریشه امامت هم در واقعه غدیر است.

ولایت فقیه در اداره حکومت ونظام اسلامی و حل مسائل و مشکلات مردم همان اختیاراتی را دارد که رسول گرامی و مقام امامت به عهده داشته اند و این از بیانات صریح امام راحل می باشد، زیرا مقصد و هدف یکی است و فقهای نواب باید متصف به اوصافی نظیر عدالت، اعلمیت، فقاهت، تقوا و آگاهی به زمانه باشند. بنابراین اگر جایگاه امامت مزین به مقام عصمت است، جایگاه ولایت فقیه با شروط خود، صاحب اختیار ومبسوط الید برای اداره حکومت است که به همین دلیل ودلایل دیگر، ولایت مطلقه فقیه از ویژگی‌های قانونی است که ریشه در واقعه غدیر دارد.

شباهت دشمنی ها ومخالفت ها و رویارویی هایی که با جمهوری اسلامی می‌شود با جبهه هایی که مقابل حضرت علی(ع) قرار داشتند، حاکی از عقبه و استمرار غدیر در سیمای نظام مااست. جالب اینکه سطح فشار، تعدد و تنوع توطئه، طرحهای سرنگون ساز، کودتاهای متعدد، تحریم ها، جنگهای نرم، پدیده نفاق، شبکه های نفوذی وجاسوسی، شایعات، تحریف ها و تخریبها، اتحاد ناهمگون جپهه دشمن وغیره، وجه اشتراک نظام اسلامی ما را با دوران کوتاه امامت و حکومت حضرت علی(ع) نشان می‌دهد واین یعنی به اعتباری، نظام جمهوری اسلامی میعاد گاه غدیر است.

محرومیت زدایی، فقیر نوازی، تعادل وتوازن بخشی به تخصیص امکانات، تلاش برای جهت گیری به آمایش سرزمین، عزم و اهتمام برای مبارزه با فساد، پاکدستی قاطبه مسئولان ارشد نظام، زندگی ساده وبی آلایش رهبری وهم سطحی آن با دهک های پایین جامعه، توجه به ارزش وکرامت عمومی، وجود ازاذی حقیقی، اراده نظام برای ارتقاء اخلاق عمومی، رویکرد معنویت گرایی درکنار ارتقاء سطح رفاه عمومی ودهها مورد دیگر، اموری هستند که مشابه آنها، فقط در حکومت کوتاه حضرت علی(ع) و سیره عملی ونظری ائمه اطهار مشاهده می‌شود و این درحالی است که نظام ما این انطباق و تشابه والگو پذیری از صورت وسیرت فرهنگ غدیری را دراوج تحریم‌ها ومحاصره ها و دشمنی ها بدست آورده است.

برچسب ها: عزیزی نصر
 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: