به‌روز شده در: ۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۶
logo
تازه های سایت
کد خبر: ۳۰۱۹۹
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۱
علاء‌‌ میرمحمدصادقی:
میرمحمدصادقی گفت: تلاش برای کسب سود بیشتر در نهایت موجب از بین رفتن انصاف و رواج گرانفروشی در بازار می‌شود تا جایی که فروشنده برای به‌دست آوردن پول بیشتر، تمام مقاصدش را بر مشتری پیاده می‌کند.
علاء‌‌الدین میرمحمدصادقی عضو هیات داوری حزب موتلفه اسلامی که کارش را از حجره‌ای در بازار شروع کرد و در سال‌های قبل و بعد از انقلاب بسیاری او را به‌عنوان بازیگر اصلی بازار سیمان می‌شناسند. او در پی سال‌ها تجارت به اتاق بازرگانی راه یافت و اکنون عضو هیأت رئیسه اتاق تهران است. میرمحمدصادقی از شیوع یک رفتار نادرست در میان نسل جدید بازاریان گله‌مند است و می‌گوید: «متأسفانه افرادی که امروز در بازار کسب و کار هستند، برای پولدار شدن عجله دارند. نسل جدید کسبه عجله دارند که هر چه سریع‌تر پولدار شوند. شاید بخشی از این رفتار را بتوان با وضعیت زمانه و گرانی گره زد اما بخش اصلی این مشکل به نحوه رفتار اهالی بازار بازمی‌گردد».

این بازاری شناخته شده ضرب‌المثل «دو ده نیم بهتر از یک، ده یک است» را مبنای کار بازاریان قدیم معرفی می‌کند و توضیح می‌دهد: «در گذشته رفتارها اینگونه نبود. در بازار قدیم مثلی وجود داشت که می‌گفتند دو ده نیم بهتر از یک، ده یک است؛ یعنی اگر شما کالایی داشته باشید که می‌خواهید خرده‌فروشی کنید و 10درصد به آن اضافه کنید، بهتر است که 5درصد اضافه کنید. در بازار قدیم همه براساس این ضرب‌المثل عمل می‌کردند و به داشته‌هایشان قانع بودند حتی بعضی از افراد وقتی فروش روزشان را کرده بودند، وقتی مشتری به مغازه‌شان می‌آمد به مشتری می‌گفتند که امروز فروشم را کرده‌ام اما مغازه کناری‌ام فروش نداشته است، همین کالایی که شما می‌خواهید را مغازه کناری من دارد و شما می‌توانید از او خرید کنید. اما امروز نه‌تنها این رفتارها فراموش شده است بلکه اهالی بازار همکارهایشان را رقیب خود می‌شناسند».

میرمحمدصادقی عجله برای پولدار شدن را دلیل رفتار براساس به‌دست آوردن سود کلان می‌داند و معتقد است که «جوانان می‌خواهند یک‌شبه ره صد ساله بروند. درصورتی که 70سال قبل که من تازه وارد بازار شدم، شاگرد بودم، می‌دیدم که بازاری‌ها اصولی را رعایت می‌کنند.» براساس گفته‌ میرمحمدصادقی تلاش برای کسب سود بیشتر در نهایت موجب از بین رفتن انصاف و رواج گرانفروشی در بازار می‌شود تا جایی که فروشنده برای به‌دست آوردن پول بیشتر، تمام مقاصدش را بر مشتری پیاده می‌کند.

 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: