به‌روز شده در: ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۴
logo
تازه های سایت
کد خبر: ۲۹۸۱۷
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۷
سیدمصطفی میرسلیم:
بهره مندى از مزاياى بسيارى از پيشرفتهاى واقعى و كمّى كه دستاورد چهل ساله نظام جمهورى اسلامى است، مستلزم ارزيابى كيفى عملكردها و نقد علمى آنهاست
میزان رشد سواد عموم مردم چه از لحاظ کیفیت و چه از لحاط کمیت اصلا قابل مقایسه با دوران قبل از انقلاب نیست.در حال حاضر رشد آمار باسوادی در ایران 3 برابر میانگین جهانی است و این رشد ثابت می کند تا چه میزان بحث سوادآموزی برای نظام دارای اهمیت بوده است اما نکته ای که قابل توجه هست این است که چرا با این رشد پيشرفت همه جانبه و مطلوب نصيب كشور نشده است؟

در این خصوص گفتگویی با مهندس سیدمصطفی میرسلیم رییس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی انجام داده ایم که می توانید آن را در ادامه مطالعه فرمایید.

با وجود رشد سوادآموزى در كشور در چهل سال گذشته، چه در شهرها و چه در روستاها، و چه در ميان مردان و چه در بين زنان، چرا پيشرفت همه جانبه و مطلوب نصيب كشور نشده است؟


يكى از دستاوردهاى غير قابل انكار دوران چهل ساله جمهورى اسلامى رشد سوادآموزى و تثبيت آهنگ آن است. اين رشد بويژه براى زنان بيشتر بوده به گونه اى كه چند سال است بيشترين درصد ورودى دانشگاههاى كشور دخترانند. سواد آموزى البته مراتب دارد : از قدرت خواندن و نوشتن گرفته تا تحصيلات عالى در دانشگاهها. سواد، از اين لحاظ كه انسان را مجهز به ابزار مهمى براى تسهيل دستيابى به علم و به كمال رساندن آن و انتقال سريع آن به ديگران مى كند ، ارزشمند است. به مناسبت همين قابليت ارزشمند، خداى متعال بدان قسم مى خورد: ن و القلم و ما يسطرون. در ابتداى اين سوره به قلم كه ابزار نوشتن است و به آنچه نوشته مى شود تقدس بخشيده شده است؛و در سوره ديگر خداى متعال، آموزش را به كرم خود مى پيوندد: اقرأ و ربك الاكرم الذى علم بالقلم.


با اين همه ارزش قائل شدن براى خواندن و نوشتن و با توجه به رشد سوادآموزى ، ريشه اشكالى كه شما مطرح مى كنيد در كجاست؟

كاربرد اصلى سواد يا ابزار خواندن و نوشتن بايد دستيابى به علم باشد ، علم نافع؛ اما مانند هر ابزار ديگرى، ممكن است هنگامى كه در اختيار شياطين انس قرار مى گيرد ، در اثر جهل و ظلم، موجب انحراف و فساد و گمراهى و خودباختگى شود؛ چنانكه مشهور است : چو دزدى با چراغ آيد گزيده تر برد كالا. همان علم به جاى ايجاد توسعه اقتصادى و فناورى و عدالت و رفاه...، اگر در دست افراد ناباب قرارگيرد، ابزار خونريزى، آدمكشى و ستم و رواج باطل و بدرفتارى و رذائل اخلاقى و پستى ها مى شود.
بنابراين همزمان با سواد آموزى و در تمام مراتب آن تا عالى ترين سطح ، بايد پاكسازى نفس انسان از رسوبات جاهلى، انجام گيرد، و الا شاهد بروز انحرافات متنوع نزد بسيارى از افراد و از طريق آنها شاهد گمراه شدن عده كثير ديگرى خواهيم بود. حتى درباره قرآن، آيه كريمه مى فرمايد : و لا يزيد الكافرين الا خسارا. يعنى قرآنى كه هدايت است، موجب خسارت براى كافران مى شود.

آيا مصاديق واضحى از انحرافهايى كه بدان اشاره كلى كرديد مى توانيد ذكر كنيد؟

مصاديق متعددند و در زمينه هاى مختلف ظهور پيدا كرده اند؛ مثلا از مواردى كه به صورت مصداق در بخش اقتصادى مى توان ياد كرد:
انحرافات بانكدارى در اعطاى وام ، از جمله انحراف از نظام بانكدارى بدون ربا
دستبردهاى گوناگون به بيت المال، رشوه و اختلاس؛ ويژه خوارى
تداول ثروتهاى بادآورده بين اغنيا و تازه به دوران رسيده ها و تأثير گذارى بر اقتصاد كشور با ايجاد آشفتگى و سفته بازى مثلاً در بازار ارز و مسكن و طلا و جواهرات...
عدم شفافيت درآمدها و نشت مالياتى

آيا در زمينه اجتماعى نيز موارد قابل ذكر وجود دارد؟

متأسفانه آرى:
سست شدن نهاد خانواده و از بين رفتن تقدس آن
افزايش سن ازدواج
رشد طلاق
كاهش رشد بارورى
نفوذ اعتياد حتى در بين بانوان
گسترش ابتذال و تضعيف عفاف توأم با تجاهر
عادى شدن بى اعتنايى به موازين قانونى و مقررات و دور زدن آن با ترفندهاى مختلف

براى موارد سياسى هم آيا مصاديقى وجود دارد؟

بعضى از مهمترين موارد سياسى را مى توان ذكر كرد:
زد و بند بين مسئولان براى دستيابى به قدرت و ثروت و حفظ مزاياى آن
زايل شدن استقلال قواى مجريه و مقننه و قضائيه و نهادينه شدن تبانى
تغيير در قوانين انتخابات براى كسب و حفظ قدرت سياسى به قيمت تضعيف مردمسالارى دينى
كاهش مشاركت سياسى مردم در اثر تضعيف اعتماد و تعطيل شدن نظارت عمومى
پايمال شدن حقوق عمومى در اثر اعمال نفوذ براى مبادرت به اقدامات خارج از ضابطه

لابد موارد فرهنگى مهمى هم وجود دارد؟

البته و شايد ريشه بسيارى از ديگر موارد انحراف باشد:
سيطره شبيخون فرهنگى، پس از دوران ويديو ، ماهواره و اينترنت، در قالب فضاى مجازى
عدم مراعات معيارهاى حق و تكليف در فضاى مجازى
رشد تجاهر به بى بند و بارى متأثر از جوّ غالب در فضاى مجازى لجام گسيخته
پوسته گرايى و بى مغزى در مورد محتواهاى اثرگذار بر فرهنگ عمومى
كمرنگى يا فراموشى اصالت شايسته سالارى
عادى شدن انحرافات مختلف در اذهان مردم و نهادينه شدن آن
اصالت يافتن مدرك تحصيلى و شيوع تقلب و روشهاى غير اصولى براى دستيابى به مدرك
بحران هويت نزد نسل جوان و بروز شكاف بين نسلى
عدم پاسدارى مناسب از شعائر ميهنى و مذهبى و كاهش منزلت زبان فارسى

اگر بخواهم در يك جمله خلاصه كنم ، بايد بگويم : بهره مندى از مزاياى بسيارى از پيشرفتهاى واقعى و كمّى كه دستاورد چهل ساله نظام جمهورى اسلامى است، مستلزم ارزيابى كيفى عملكردها و نقد علمى آنهاست .

برچسب ها: میرسلیم
 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: