به‌روز شده در: ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۴
logo
تازه های سایت
کد خبر: ۲۸۸۶۴
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۱
به مناسبت ازدواج پر برکت پیامبر(ص) با حضرت خدیجه (س)
زنان قریش از جمله صفیّه دختر عبدالمطلب در شب ازدواج خدیجه و جشن عروسی او نیز به این امر اشاره کرد که: «ای خدیجه! در این شب به چیزی اختصاص یافتی که هیچ کس غیراز تو بدان دست نیافته است و جز تو از قبائل عرب و عجم به آن نرسیده است، پس گوارایت باد به آنچه به تو داده شد و از عزّت و بزرگی به تو رسید.»
قرآن بر خلاف تصور برخی افراد که فقط مردان را الگوی افراد و جامعه می دانند، آنجا که می خواهد الگوها و اسوه ها را معرّفی کند، در کنار اسوه بودن انبیایی همچون حضرت ابراهیم (ع) و پیامبر اکرم (ص)، الگوها و نمونه هایی از زنان وارسته و گمراه را به جامعه و مؤمنان معرّفی می نماید برای مثال در آیات 11 و 12 سوره تحریم همسر فرعون و زن حضرت لوط به عنوان الگوی مثبت و منفی جامعه معرفی می شوند.

در همین راستا بیان فضائل و مقامات خدیجه سلام الله علیها می تواند برای کل جامعه اسلامی راه گشا باشد و الگوی زیبایی برای جامعه ایمانی قرار گیرد؛ چرا که به شهادت پیامبر اکرم (ص) خدیجه از کامل ترین زنان وبهترین الگوهایی است که فضائل و مقامات او به حد کمال رسیده است. این معنی را رسول اعظم با بیانات مختلفی مطرح نموده است. در یک جا فرمود: «خَیْرُ نِساءِ العالَمین مَرْیَمُ، آسِیةُ، خَدیجَةُ وَفاطِمَةُ علیهم السلام؛ برترین زنان عالم، مریم، آسیه، خدیجه و فاطمه علیهم السلام هستند.»

در جای دیگر فرمود: «إنَّ اللهَ اخْتارَ مِنَ النِّساءِ أرْبَعاً: مَرْیَمَ وآسِیَّةَ وخَدیجَةَ وفاطِمَةَ؛ براستی خداوند از زنان عالم چهار زن بر گزید: مریم، آسیه، خدیجه، و فاطمه علیهم السلام.»

انتخاب سرنوشت ساز

قطعاً فضائل و مقامات حضرت خدیجه بدون اسباب و علّت نمی تواند باشد. عقل و عنایات و الطاف الهی، ریشه فضائل و مقامات اوست. ایمان خدیجه به پیامبر اکرم (ص) و انتخاب او به عنوان همسر آینده، در کنار درایت و لطف الهی نقش تعیین کننده ای در فضائل و مقامات خدیجه (س) دارد.

جالب این است که راهب نصرانی این مسئله را قبل از رسالت پیامبر و ازدواج او با خدیجه به خوبی پیش بینی کرد که اگر خدیجه پیغمبر را رها نکند به مقامات و فضائل عظیمی دست خواهد یافت؛ آنجا که به میسره غلام خدیجه گفت: «ای میسره به خانم و مولای خود سلام مرا برسان و به او اعلام کن که به آقای مردم [حضرت محمد (ص)] دست یافته است. و بزودی برای او (خدیجه) شأن و جایگاهی خواهد بود و بر تمامی خاص و عام برتری می یابد و بترسان او را از اینکه نزدیک شدن به این آقا را از دست بدهد؛ زیرا خداوند بلند مرتبه بزودی نسل او را از نسل محمد (ص) قرار خواهد داد و نام نیکش تا آخر الزمان خواهد ماند.»

جالب تر اینکه زنان قریش از جمله صفیّه دختر عبدالمطلب در شب ازدواج خدیجه و جشن عروسی او نیز به این امر اشاره کرد که: «ای خدیجه! در این شب به چیزی اختصاص یافتی که هیچ کس غیراز تو بدان دست نیافته است و جز تو از قبائل عرب و عجم به آن نرسیده است، پس گوارایت باد به آنچه به تو داده شد و از عزّت و بزرگی به تو رسید.»

البته حضرت خدیجه (س) هم به خوبی برای استقبال از این مقام و منزلت سرمایه گذاری نمود. در آغاز، تمام اموال و هستی خویش را تقدیم پیامبر نمود و به عمویش ورقه گفت: این اموال را بگیر و نزد محمد (ص) ببر و به او بگو همه این اموال هدیه است برای او و ملک اوست، هرگونه خواست در آن تصرف نماید و به او بگو که تمام اموال و برده های من و تمامی کنیزها و آنچه در تحت تصرّف من است به محمد (ص) هبه کردم، به خاطر احترام و تجلیل از او. پس ورقه بین زمزم و مقام ابراهیم ایستاد و با صدای بلند اعلام کرد: ای گروه عرب! خدیجه شما را شاهد گرفته است بر اینکه خود و مالش، و بردگان و کنیزان و خادمان، و چهار پایان و مهریه و هدایای او همه برای محمد (ص) است، و این هدیه به خاطر تجلیل و تعظیم از او و به جهت علاقه به اوست، شما نیز بر این امر شاهد باشید.»

سلام خاص خدا و جبرئیل

بارها سلام سفارشی و مؤکّد ربوبی توسط جبرئیل به محضر خدیجه رسیده است. از امام باقر (ع) روایت شده که رسول خدا (ص) فرمود: «آن شبی که در معراج بودم، به هنگام بازگشت جبرئیل نزد من آمد. به جبرئیل گفتم: ای جبرئیل! آیا حاجتی داری؟ پاسخ داد: حاجت من این است که از طرف خدا و من به خدیجه (س) سلام برسانی. و نقل کرد که: چون رسول خدا پیغام جبرئیل را به خدیجه رسانید، خدیجه پاسخ داد: همانا خدا سلام است و سلام [و سلامتی] از اوست و سلام به سوی اوست و بر جبرئیل سلام باد.»

کفن بهشتی

خدیجه کبری (س) در لحظات احتضار اسماء بنت عمیس را به نزد خویش طلبید و در مورد دخترش فاطمه زهرا (س) به او سفارشاتی کرد. آنگاه فاطمه را نزد پیامبر (ص) واسطه قرار داد که از رسول خدا، خواهش کند تا یکی از لباس های خود را کفن خدیجه قرار دهد. وقتی فاطمه نزد پدر رفت و درخواست مادر را مطرح کرد، اشک از چشمان حضرت جاری گشت، چیزی نگذشت که جبرئیل نازل شد در حالی که کفنی از بهشت همراه خویش داشت که خداوند آن را برای خدیجه فرستاده بود.

البته هنگام ولادت حضرت فاطمه (س) نیز که زنان عرب او را تنها گذاشته بودند ساره، آسیه دختر مزاحم، مریم دختر عمران و کلثوم خواهر موسی بن عمران در هیئت چهار بانوی بنی هاشمی به یاری او شتافتند.

آری هرگاه انسانی در پیشگاه الهی از چنان مقامی برخوردار باشد، ناگفته پیدا است که در نزد پیامبر خدا (ص) نیز دارای منزلتی است لذا حضرت 24 سال با خدیجه زندگی کرد و تا زنده بود همسر دیگری اختیار نکرد
 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: