به‌روز شده در: ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۴
logo
کد خبر: ۲۸۵۹۸
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۳
نگاهی به یک ایده غربی
بد نیست اظهارات فائزه هاشمی و صاحب این بیانات و تفکر آن به رفراندوم عمومی گذاشته شود و نفی دوران آقازادگی توسط مردم صورت پذیرد تا دیگر رفراندوم یا رفرم به بهانه حجاب و هر بهانه دیگری مطرح نگردد.
نفیسه زارعی- روزهای دهه هفتاد درست در روزهایی که تفکر طیف سازندگی در لایه­های فرهنگی کشور خزیده بود و به نوعی نگرش دروازه­های باز اقتصادی می­رفت تا بسیاری از امور را به بهانه اصلاح مشکلات پساجنگ دگرگون سازد، حوزه زنان نیز از این دگرگونی بی­نصیب نماند، اما تغییر در این حوزه با هوشمندی هرچه تمام اتفاق افتاد، زیرا بهره­گیری از عناصری مثل فائزه هاشمی دختر رئیس دولت سازندگی روند تغییر را تسهیل میکرد، این درحالی بود که هاشمی در این سال­ها علاوه بر حمایت­های معنوی نسبی از موقعیت سیاسی نیز برخوردار بود، بررسی سیر عملکرد وی و اطوارهای روشنفکرانه او نشان از سیری نه چندان پیچیده در حیات سیاسی وی و تقابل جدیش با مسئله حجاب دارد.

اگر همان سال­های دهه هفتاد و بعد را مرور کنیم این حقیقت به وضوح روشن می­شود او نخستین بار با طرح موضوع دوچرخه­سواری زنان و بعدتر موتورسواری بانوان جنجال­آفرین شد و همواره به دلیل حمایت­های ذکر شده به سادگی این موضوعات را طرح و تا مرحله اجرایی­سازی پیش می­برد.

اما مواضع وی در مهرماه 77 و در دانشگاه علوم پزشکی اراک شخصیت وی را بیش از بیش آشکار ساخت، وی درباره پوشش زنان اظهار داشت: من هیچ حساسیتی روی نوع پوشش ندارم و معتقدم کت و دامن گشاد و مانتو هم می­تواند حجاب کامل باشد.» دلیلی که وی برای سخنان خود می­آورد این است که اگر کت و دامن و مانتو حجاب محسوب نمیشود پس چگونه است که کارکنان نمایندگی­های ایران در خارج از کشور از این نوع پوشش استفاده میکنند؟!!» این سخنان تنها در لحظه تشنج جمع دانشجویان را به همراه نداشت بلکه در روزهای بعد تعدادی از خانوادههای شهدا در واکنش به اظهارات ضدارزشی وی مقابل دفتر کارش تجمع کردند. در همان ایام وی بار دیگر خبرساز شد او اینبار در سخنانی ضمن ابراز خشنودی از استقبال روزافزون خانمها و دختران جوان از وسایل آرایشی در سطح جامعه گفت: « هنوز هستند کسانی که فکر می­کنند توجه به مسائل آرایشی، جزء مسائل زینتی و تفننی است! این صحبتها درست در دوران بعد از سازندگی و با نگرش اصلاحات رخ داد، نگرشی که نیازمند شیب تندتر جریانی بود که مدعی اصلاح در قانون اساسی و البته بعدها در عمل اصلاح و تغییر در ساختار نظام شد.

چینش قطعات پازل مواضع وی و شدت و حدت آن به نوعی مبین کارکردهای وی در داخل برای جریانی است که یک سر آن در سوی دیگر میدان و از آن سوی آب، آب میخورد.

جنجال­های وی در حوزه زنان در دوران پس از اصلاحات به دلیل تفکر متفاوت دولت وقت با وی و هم فکرانش چندان مورد نظر رسانهها به ویژه در حوزه زنان واقع نشد تا اینکه در سال 88 نقش فعالانه­اش به عنوان لیدر اصلی زن شلوغی­های کف خیابان که بعدها با عناوینی مثل گردش و خرید ساندویچ مورد توجیه قرار گرفت علت حضور وی پیش از آن در عرصه­های گوناگون را آشکار ساخت.

بعد از عبور از این دوران و با روی کار آمدن دولت یازدهم و دوازدهم هاشمی بار دیگر با اظهارات و حرکات هنجارشکنانه­ای به میدان آمد انتشار عکسی از دیدار وی با بهائی­ها و بیان اینکه خود با آنان در دوران زندان آشنا شده است و دوستی مساعدی با ایشان دارد این ظن را به ذهن نزدیک کرد که وی اکنون خود را حامی جریانی می­داند که جامعه بین­الملل مطابق اسناد جهانی آنان را اقلیت برشمرده و برایشان حقوق شهروندی قائل است، البته بعد از این جریان رئیس فقید تشخصی مصلحت نظام نسبت به این کار وی واکنش نشان داد و خواستار عذرخواهی وی شد، اما او چندان در این زمینه اقدامی مطابق خواست پدر نکرد.

بعدتر او بارها و بارها نسبت به موضوع حجاب شرعی با عنوان حجاب اجباری واکنش­هایی نشان داد، هرچند کسی او را در این زمینه جدی نمی­گیرد اما او به شکلی عجیب نقش خود را ایفا می­کند، اکنون نیز درست در زمانی که تکلیف شبهه سیاسی حجاب اجباری در جریانات دیماه سال گذشته و کشف حجاب عده­ای از زنان که وابستگی چندی از آنان به جریان بهائیت محرز شد و همچنین مشخص گردید که دستی در تنور نیمه داغ فتنه سبز داشتند با بیانات رهبر انقلاب روشن شد وی درست در موضعی ضد و در مصاحبه با دو نشریه خارجی که یکی از آنها طی هفته گذشته بود مسئله حجاب اجباری را مطرح کرد، مسئلهای که اکنون سال­هاست توسط خبرنگار فراری اصلاح­طلب در آن سوی آب­ها دنبال می­­شود و از آستانه حساسیت نسبتا بالایی برخوردار است.

وی در مصاحبه اخیر خود در خواستار برگزاری انتخابات در دو موضوع حجاب اجباری و ارتباط با آمریکا شده است. این اظهارات در نگاه نخست نشان از شدت دور بودن وی از جامعه ایرانی دارد، اینکه در اثر معضل آقازادگی و سیاست­زدگی وی از جامعه خود و توده­های مردم و علائقشان دور شده است و یا آلزامیر سیاسی که سران فتنه 88 به آن مبتلا شده­اند نیز گریبان­گیر وی گردیده است، طبیعی است که باید یادآوری نمود که در موضوع مذاکره با آمریکا بدعهدی­های آنها و تحمیل شرایطی که خودش معتقد است مردم نسبت به قبل کم تحمل­تر و خسته شده­اند ناشی از دستاوردهای مذاکره­­ای است که اکنون آمریکا آن را به هیچ گرفته است و قطعا مردم فهیم ایران به خوبی می­دانند آزموده را آزمودن خطاست اما در زمینه رفراندوم حجاب که پیشتر توسط برخی از عناصر دولتی مطرح شده بود باید ردپای پیچیده موضوعی را یافت که به جای پرداختن به حل مشکلات اقتصادی اینبار مسئله شرع را نشانه گرفته­اند، ردپای جریاناتی که عمدتا در زمان پاسخگویی به ساحت مردم فرار به جلو کرده و مسائل دیگری را مطرح میسازند البته نباید از نظر دور داشت که بد نیست این اظهارات و صاحب این بیانات و تفکر آن به رفراندوم عمومی گذاشته شود و نفی دوران آقازادگی توسط مردم صورت پذیرد تا دیگر رفراندوم یا رفرم به بهانه حجاب و هر بهانه دیگری مطرح نگردد.


 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: