به‌روز شده در: ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۴
logo
کد خبر: ۲۸۵۹۱
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۸
شرح حدیثی از امام زین العابدین (ع)
در سوره مومنون می فرمایند «قد أفلح المومنون» یعنی مومنان رستگار شدند. فعل افلح گذشته را می رساند نه آینده را. پس اگر منظور از رستگاری در بهشت بود باید یفلح می آورد ولی گذشته را فرموده یعنی مومن در همین دنیا هم رستگار و خوشبخت است.
حسین فدایی- مطابق نقل شیخ مفید 25 محرم سالروز شهادت امام سجاد (ع) است. البته نقل های دیگری نیز برای شهادت ذکر شده که از جمله آنها دوازدهم محرم است. لکن برای کسی که شوق آموختن داشته باشد تفاوتی نمی کند و بهانه ای کافی است تا به در خانه اهل بیت برویم و جان‏های تشنه خویش را با کلام ناب آنها سیراب نماییم.

به همین منظور به سراغ روایت بسیار شنیدنی از این امام همام رفتیم که در روزگار کنونی و در هر زمان دیگر بسیار کارگشاست تا بفهمیم نوع فهم و رابطه و تعامل ما با دنیا چگونه باید باشد.

روی عن علی بن الحسین علیه السلام قال: «مَنْ طَلَبَ الْغِنَى وَ الْاَمْوَالَ وَ السَّعَةَ فِی الدُّنْیَا فَإِنَّمَا یَطْلُبُ ذَلِکَ لِلرَّاحَةِ وَ الرَّاحَةُ لَمْ تُخْلَقْ فِی الدُّنْیَا وَ لَا لِاَهْلِ الدُّنْیَا إِنَّمَا خُلِقَتِ الرَّاحَةُ فِی الْجَنَّةِ وَ لِاَهْلِ الْجَنَّةِ.»

از زین‏العابدین(ع) منقول است که حضرت فرمودند: کسانی که دنبال ثروت (غنی) و مال اندوزی (الاموال) و گشایش السعه) در زندگی دنیوی هستند، در حقیقت به دنبال راحتی در دنیایند.

در واقع این گروه که اکثریت جامعه را تشکیل می دهند گمان می‏کنند هر چه ثروتشان بیشتر و زندگی‏شان وسیع‏تر شود، راحتی‏شان بیشتر تأمین می‏شود. بعد حضرت می فرماید که این گروه اشتباه می‏کنند، چرا؟ چون اصلا راحتی در دنیا و برای اهل دنیا خلق نشده! «وَ الرَّاحَةُ لَمْ تُخْلَقْ فِی الدُّنْیَا وَ لَا لِاَهْلِ الدُّنْیَا»

عجب ظرافت و دقتی در این کلام نهفته است. سپس فرمودند: «إِنَّمَا خُلِقَتِ الرَّاحَةُ فِی الْجَنَّةِ وَ لِاَهْلِ الْجَنَّةِ» إنما یعنی این است و جز این نیست، پس دیگر دنبال تفسیر و کلام دیگری نروید که همه حرف همین است که: راحتی در بهشت و برای اهل بهشت خلق شده است.

این تعبیر حضرت اشاره به این معنا است که این‏ را بدانید کسانی که برای راحتی در دنیا به دنبال دنیا هستند، به این سادگی در دنیا نمی‏رسند. امّا کسانی که در دنیا برای راحتی در دنیا نمی‏دوند بلکه برای راحتی آخرت تلاش می کنند‏، چه بسا اینها در دنیا هم به راحتی می‏رسند! ظرافت‏های این روایت، خیلی زیباست.

دقت کنید که حضرت فقط نفرمودند راحتی در دنیا خلق نشده و در بهشت خلق شده بلکه فرمودند برای اهل دنیا هم خلق نشده ولی برای اهل بهشت خلق شده. پس باید رازی در این فرمایش وجود داشته باشد وگرنه نیازی به گفتن اهل دنیا و اهل بهشت نبود. امیرمومنان (ع) پرده از این راز برمی دارند. منقول است که حضرت فرمودند: «ثَمَرَةُ الزُّهدِ الرَّاحَةُ». میوه عدم تعلّق به امور مادّی، میوه دنبال دنیا ندویدن و به آن دل نبستن، این است که در همین دنیا برایشان راحتی می‏آورد. پس این را بدان! اگر در دنیا برای تأمین راحتی آخرتت تلاش کردی، در دنیا هم تاحدّی راحتی نصیبت تو می‏شود، ولی اگر به خاطر راحتی دنیا اینجا دویدی، بدان که به این راحتی‏ات نمی‏رسی! اشتباه در همین است. لذا در روایات دارد که راحتی در بهشت و برای اهل بهشت است. به تعبیر دیگر اگر طوری زندگی کردی که زندگی و سبک زندگی ات مطابق اهل بهشت بود در همین دنیا هم به راحتی می رسی زیرا راحتی اولاً در بهشت خلق شده و ثانیاً برای کسانی که تفکر بهشتی دارند.

در سوره مومنون می فرمایند «قد أفلح المومنون» یعنی مومنان رستگار شدند. فعل افلح گذشته را می رساند نه آینده را. پس اگر منظور از رستگاری در بهشت بود باید یفلح می آورد ولی گذشته را فرموده یعنی مومن در همین دنیا هم رستگار و خوشبخت است.

بنابراین آنهایی که در دنیا اهل بهشت هستند و برای راحتی در بهشت می‏دوند‏، اینها هم در بهشت و هم در اینجا به راحتی می‏رسند و آنهایی که برای آخرت تلاش می‏کنند، در دنیا هم راحت‏تر از کسانی هستند که به دنبال راحتی در دنیا هستند. (با نگاهی به شرح آیت الله العظمی مجتبی تهرانی ذیل حدیث فوق)

 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: