به‌روز شده در: ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۵
logo
تازه های سایت
کد خبر: ۲۸۵۳۹
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۶
درست در ورودی ایستگاه مترو ری پله برقی تصویری توجه ها را به خودش جلب می کند، اندر فواید مترو سواری تبلیغ کار شده است که افرادی در مترو سوار هستند و هر یک در مزایای این وسیله نقلیه چیزی می گوید در بین جمعیت بانوی چادری در این تفکر است که می توانند از خنکای مترو استفاده کنند و از آن لذت ببرد این دیالوگ در نگاه اول چندان ضد تبلیغ به نظر نمی‌آید اما با کمی دقت متوجه این می-شویم که طراح هدفی در پشت این طراحی داشته است وگرنه نیازی به این نبود که دیالوگ زن چادری چنین دیالوگی باشد.
رضوانه باهری- درست در ورودی ایستگاه مترو ری پله برقی تصویری  توجه ها را به خودش جلب می کند، اندر فواید مترو سواری تبلیغ کار شده است که افرادی در مترو سوار هستند و هر یک در مزایای این وسیله نقلیه چیزی می گوید در بین جمعیت بانوی چادری در این تفکر است که می توانند از خنکای مترو استفاده کنند و از آن لذت ببرد این دیالوگ در نگاه اول چندان ضد تبلیغ به نظر نمیآید اما با کمی دقت متوجه این می-شویم که طراح هدفی در پشت این طراحی داشته است وگرنه نیازی به این نبود که دیالوگ زن چادری چنین دیالوگی باشد.

این پرده اول تبلیغات شهری که شهرداری پایتخت برای آموزش شهروندان آن را روی دیوارهای ایستگاه مترو نصب کرده است بدون هیچ غرض ورزی آن را چالش نمیکشیم و از کنار آن به سادگی عبور می-کنیم اما این موضوع را میتوان در حکم پرده اول یک تاب آوری اجتماعی به حساب آورد تاب آوری که شاید کمتر کسی به آن توجه کرده باشد.

موضوع بعدی چندی بعد در بوستان گفتگو و در حاشیه نمایشگاهی با عنوان زنان و حمایت از تولید ملی اتفاق افتاد، نصب یک بنر حاوی تصویری متفاوت که شعارش کاملا جنسیت زده بود باعث شد در ابتدا کاربران شبکه های اجتماعی نسبت به آن واکنش نشان دهند و موج توئیتری در این زمینه ایجاد شود این اعتراض توئیتری خیلی زود اثربخش شد به طوری که بسیاری از دست اندرکاران و متولیان نمایشگاه نسبت به اشتباه رخ داده اعلام موضع کردند و آن را ناخواسته عنوان داشتند، این طرح که آبشخور فکری اصلاحات در پس آن نهفته بود ردی روشن از فضای فمنیستی دوران ریاست جمهوری خاتمی و اصلاحات را داشت، دورانی که عقب کرد جدی در حوزه زنان را شاهد بودیم اما گاهی آنقدر توجیهات اعضاء شورای شهری که با تکرار و بدون تعهد وارد این مجلس شده بودند سطحی است که تنها بیان آن می تواند شدت تأثیرپذیری آنان از تفکر لیبرال غربی و در عین حال نگرانی از واکنش مردمی را نشان دهد. فاطمه راکعی مشاور امور بانوان شهرداری تهران در واکنش به اعتراضات صورت گرفته نسبت به استفاده از یک بنر خاص در نمایشگاه زنان و تولید ملی که با مدیریت او برگزار شده، گفت: رنگ آخری که در این بنر به کار رفته، سیاه نیست! بلکه خاکستری است و به این معناست که رنگ خاکستری و گرد و غبار باید از سطح شهر پاک شده و شهر نقاشی شود. مشاور شهردار در امور بانوان با تأکید بر اینکه یکی از برنامههای من این است که زنان چهره خاکستری شهر را تغییر دهند، اظهار کرد: هنگامی که این بنر در نمایشگاه استفاده شد، هیچ کس آن را تعبیر به حذف چادر نکرد و حالا یک ذهن منفی که میخواسته برای شهردار مسئله ایجاد کند، این حرفها را زده و به صورت شبکهای در حال نشر ذهنیت خود است. وی با تأکید بر اینکه زدودن غبار از چهره خاکستری شهر ابتدایی ترین کاری است که باید انجام شود، اظهار کرد: رنگی که بر روی آن علامت ضربدر خورده، سیاه نبوده و خاکستری است.

راکعی در ادامه با بیان اینکه هر وصلهای به هر کسی نمیچسبد، اظهار کرد: اگرچه دیدگاه سیاسی من با عدهای متفاوت است اما خودم چادری هستم و نمیتوانم اعتقادات و عشقم به امام حسین(ع) را در یک شب زیر سوال ببرم.

مشاور شهردار در امور بانوان در ادامه اظهار کرد: این بنر را خود من طراحی کردهام و در سطح نمایشگاه هم تنها دو بنر بود که بعد از شکل گیری این شبهه دستور دادیم تا آن را از سطح نمایشگاه جمع آوری کنند.

وی با بیان اینکه ابتدا طراحی این بنر را به طراح سپردیم و او المانهای شهری نظیر برج میلاد را در آن استفاده کرد، گفت: ما از آن طرح استقبال نکردیم و در نهایت این بنر که همه آن ایده خود من بوده است، طراحی شد.

راکعی با تأکید بر اینکه برنامه من برای شهر این است که تغییر چهره خاکستری شهر در اولویت باشد، اظهار کرد: ای کاش در بالای این بنر نوشته بودم زنان چهره خاکستری شهر را تغییر میدهند.

اما با عبور از این مسئله و پذیرش ساده انگارانه چهره خاکستری تهران و توجیهاتی از این دست، ادامه توزیع کیسه های پارچه ای با این طرح و پس از توجیه راکعی است، بنری که جای حرف و حدیث های بسیار دارد و شاید بتوان آن را گام دوم در القاء تفکر استفاده ابزاری از زنان برشمرده، تفکری که محصولی جز شکست برای زنان ندارد و نسخه های وطنی آن را می توان در قالب بانوان فراری اصلاح طلب مثل مسیح علی نژاد، شادی صدر، شیرین عبادی، فاطمه حقیقت جو و... دنبال کرد، نسخه هایی اکنون در حال تجربه سرگردانی در غرب هستند.

 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: