به‌روز شده در: ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۲
logo
تازه های سایت
کد خبر: ۲۸۲۴۸
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۰
تقلید صرف از نظریه ­های غربی در حوزه زنان و دریافت­های مبتنی بر عدالت و برابری جنسیتی عواید نامناسبی را برای ما درپی خواهد داشت؛ اکنون اثبات شده است که شرایط برابری جنسیتی در غرب زنان را خوار کرده و دادن این فرصت ­ها به آنان در حقیقت بهانه­ای است که از آنان در راستای بهره ­کشی اقتصادی نهایت سوءاستفاده شود و در عین حال آزاد کردن وقت و مسئولیت مردان نیز در پس آن نهفته است.
شیوا آقایی- هفته گذشته در بحبوحه استیضاح وزیر کار و ارائه بسته ارزی رئیس جمهور و اخبار سیاسی از این دست ناگهان یک خبر اجتماعی توجه مردم را به خود جلب کرد؛ طیبه سیاوشی نماینده اصلاح ­طلب مجلس شورای اسلامی خبر از طرح سربازی دختران داد، طرحی که البته در کمتر از بیست و چهار ساعت توسط رئیس اداره سرمایه انسانی نیروهای مسلح نقض شد، وی گفت: ستاد کل نیروهای مسلح هیچ ­گونه برنامه ­ای برای سربازی دختران نداشته و این اظهارات هیچ پایه و اساسی ندارد.

وی اضافه کرد: در طرحی که آقای ابوترابی به منظور اصلاح مقررات سربازی ارائه کرده نیز موضوع سربازی دختران مطرح نشده است و چنین طرحی وجود ندارد.

این اظهارات سبب شد که طیبه سیاوشی شاه عنایتی مطابق عادت مألوف اهالی لیست امید اظهارات خود را نقض کرد و مدعی سوءتفاهم شد.

اما پشت پرده این ماجرای به ظاهر کمیک حقیقتی تلخ نهفته است؛ حقیقتی که بد نیست زنان اصلاح­ طلب مجلس و در کنارشان کسانی که در اثر تکرار به خانه ملت راه یافته ­اند نسبت به روشنگری آن اقدام کنند.

این حقیقت تلخ در پس خود یادآور مبحث برابری جنسیتی است که در اسناد بین ­المللی قید شده است، برابری که بر اساس آن زنان درصدد تشبه به مردان و کسب موقعیت­ها و جایگاه ­های برابر هستند شاهد مثال این مسئله در نروژ و کشورهای حوزه اسکاندیناوی قابل رؤیت است این کشورها در کنار دادن حقوق مادی برابر با مردان به زنان در ازای کار ، طرح سربازی دختران را نیز اجرایی می­ کند. هرچند سیاوشی شاه عنایتی مدعی شد که خدمت سربازی به معنای به کار گرفتن زنان در خدمات دشوار نظامی نیست بلکه به معنای به خدمت گرفتن آنها در مسائل آموزشی، بهداشتی و
نرم
­افزاری به کار گرفته شوند اما عنوان سربازی موضوعی است که برخواسته از دل اسناد بین ­المللی است اسنادی نظیر سند2030، سند صندوق بین ­المللی جمعیت و...

حال سؤالی که مطرح است این است که بر اساس کدام ضرورت حضور دختران در خدمت سربازی توجیه پذیر است؟ چنانچه بر اساس تعالیم اسلام جهاد بر زنان واجب نیست و اگر بخواهیم جنگ سختی را برای کشور متصور بدانیم باز هم اصل جهاد و ضرورت آنچه ایجاب می­کند پسران جوان به خدمت بروند بر دوش دختران نیست.

اما اگر مسئله استفاده از زنان در مسائل آموزشی، بهداشتی و نرم­افزاری است باید یادآور شد ظرفیت­ هایی مثل بسیج جامعه زنان که نیروی مردمی است می­ تواند در این حوزه ورود پیدا کند و به سادگی می­توان با ارائه ردیف بودجه آموزشی برای این نهاد و از طریق مربیان متعهد و مجرب این مقوله را با کمترین هزینه­ ها اجرایی نمود و در کنار اینکه زنان و دختران در کنار خانواده ­های خود امنیت روانی و جسمی دارند می­توانند آموزش­های لازم را دیده و آن را در سطوح گوناگون و در قالب گردان­های فرهنگی و اجتماعی به کار ببندند.

البته یادآوری این نکته که گروه­ های جهادی دانشجویی و دانش ­آموزی که دختران جوان را نیز در خود جای می­دهد خود به منزله نوعی خدمت مقدس است که البته به صورت کاملا اختیاری و با میل باطنی فرد اتفاق می­ افتد؛ این اردوهای جهادی عموما منجر به افزایش توانایی­ها و درکنار آن خدمت­رسانی به مناطق محروم می ­شود؛ مسئله­ای که عمدتا مورد بی­توجهی نمایندگان مجلس از طیف سیاسی خاص قرار می­ گیرد و حتی زنان دولتی نیز که مدعی عدالت جنسیتی هستند هرگز عنایتی به این اردوهای جهادی و یا فعالیت ­های مردمی بسیج زنان نداشته ­اند و به جای فرصت­سازی برای بانوان کشور در این سال ­های خدمت به فرصت­ سوزی مشغولند.

این نکته نیز نباید فراموش شود که تقلید صرف از نظریه ­های غربی در حوزه زنان و دریافت­های مبتنی بر عدالت و برابری جنسیتی عواید نامناسبی را برای ما درپی خواهد داشت؛ اکنون اثبات شده است که شرایط برابری جنسیتی در غرب زنان را خوار کرده و دادن این فرصت ­ها به آنان در حقیقت بهانه­ای است که از آنان در راستای بهره ­کشی اقتصادی نهایت سوءاستفاده شود و در عین حال آزاد کردن وقت و مسئولیت مردان نیز در پس آن نهفته است. در نگاه اقتصادی دین مبین اسلام، زنان نه تنها مسئولیت اقتصادی خانواده را بر دوش ندارند بلکه با درنظر گرفتن مصادیقی مانند نفقه، مهریه، اجرت المثل و حتی حق شیردهی، حضور در فضای امن خانواده، پذیرش نقش­ ها و ریزنقش­ های دختری و همسری و اموری از این دست در زندگی سهیم هستند و در عین حال می­ توانند اشتغال در بیرون از منزل داشته باشند و در کنار آن در فضاهای گوناگون اجتماعی، سیاسی و فرهنگی مشروط به حفظ حریم عفاف خود فعالانه حاضر باشند این مقولات در دوران­ های مهم انقلاب نظیر دوران دفاع مقدس مشهود بود؛ چنانچه ما شاهد حضور آنان در میدان مبارزه در شهرهایی که دشمن به بدنه آن نفوذ کرده بود مانند خرمشهر و بستان بودیم و درعین حال حضور آنها در پشت جبهه ­ها برای آماد و پشتیبانی نمونه­ هایی بود که نشان می­داد زن مسلمان ایرانی بدون نیاز به طرح ­های بین ­المللی خود بیشترین مشارکت را در آبادانی و حفظ انقلاب اسلامی و تمامیت ارضی دارد.

 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: