به‌روز شده در: ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۳
logo
تازه های سایت
کد خبر: ۲۸۱۹۱
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۲
مسئول بانوان استان تهران حزب مؤتلفه اسلامی:
هرگز نمی­توانیم اصول اسلام را بر اساس عرف جامعه در هر مقطعی پایه بگذاریم ما در دوران پهلوی شاهد عرفی­ سازی فساد در جامعه به واسطه حاکمیت طاغوت بودیم ولی ما در اسلام اصولی داریم و باید بر مبنای آن اصول رفتار کنیم ما نمی­ توانیم بگوییم در هر دورانی با تلاطمات جامعه رفتارهایمان را تنظیم کنیم.
گفتگو نفیسه زارعی- هفته گذشته در میان تمام اخبار سیاسی و در بین تغییرات دولت، مرکز پژوهش­ های مجلس گزارشی در زمینه حجاب در ایران منتشر کرد، گزارشی که البته به زعم برخی از کارشناسان فرهنگی و فعالین این حوزه دارای ابهاماتی بود که مرکز پژوهش ­ها باید نسبت به رفع آن تلاش لازم را مبذول کند اما بررسی برخی از ابعاد این گزارش با دیدی متفاوت سبب شد به سراغ نرگس قدیری کارشناس و فعال حوزه زنان و مسئول امور بانوان استان تهران حزب مؤتلفه اسلامی برویم و با او در این زمینه پای یک گفتگوی دوستانه بنشینیم:

به عقیده شما، به چه علت حجاب از دهه­ های گذشته تاکنون دستخوش تغییر و تحول در جامعه ایرانی قرار گرفته است؟

حجاب در ایران و به ویژه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی کاملا سیاسی شد؛ به گونه­ ای که برخی از جناح ها و گروه­های سیاسی از آن استفاده می­کنند در میتینگ ­های انتخاباتی ما شاهد حضور زنانی با حجاب ­های خاصی هستیم که قصد القای پیام ­هایی را به قشر خاکستری دارند و می­ خواهند به نوعی قشرهایی که به نوعی از مسائل اسلامی و انقلابی در گریز هستند به سمت خود جذب کنند؛ آنچه در ایران مطرح است بیش از بحث حجاب بحث اونیفورم اجتماعی است؛ و ما آن را با بحث­های سیاسی خلط می­ کنیم. ما اکنون در زمینه پوشش در مجامع عمومی با یان بحث مواجه هستیم. از سوی نظام هیچ­گونه حد پوشش خاصی برای حضور در جامعه تعیین نشده است اکنون در جامعه ما یک اونیفورم حداقلی مطرح است، داشتن ظاهری که با فضای داخل خانه متفاوت باشد به نظر من حجاب دستمایه تحولات سیاسی شده؛ برخی از جریانات سیاسی تأکید بیشتری بر موضوع حجاب دارند، بخشی از این مسئله البته شرعی است اما یک بخش عمده آن سیاسی است. یکی از ابعاد مهمی که ما در اسلام برای افزایش کرامت زن لحاظ شده بحث حجاب است اما این مقوله در جامعه ما با توجه به موج ­های سیاسی بالا و پایین می­شود. این موضوع در دوران آقایان خاتمی و روحانی که حاکمیت دیدگاه­های فردی بیشتر ملاحظه می­شود
قول
­ هایی برای آزادی­های نامتعارف داده می­شود که حجاب و حوزه زنان را بیشتر تحت­الشعاع قرار می­دهد.

یکی از مسائلی که در پژوهش ­های گوناگون و به ویژه در خصوص حوزه حجاب و عفاف مطرح است بحث آمار است، سال گذشته یکی از مراجع آماری در زمینه گرایش زنان ایرانی به پوشش برتر آمار درخور توجهی را داد و امروز مرکز
پژوهش
­ها آماری را ارائه کرده است که دور از واقعیت به نظر می­آید، علت این تناقض ­های آماری چیست؟

وقتی ما از آمار صحبت می­کنیم باید جامعه آماری ما مجموعه ایران اسلامی باشد، مراکز آماری ما گاها آمارهای نادرستی به جامعه
می
­دهند ناشی از این است که مرجع آمارگیریشان پایتخت و یا مراکز خاصی در تهران است آنچه که حقیقت قابل رؤیت است این است که در مجموعه کشور اعتقاد به حجاب وجود دارد؛ چادر ابزاری برای حجاب زن است که موجب پذیرش بانوان است اما بعضا
آمارسازی
­هایی که رخ می­دهد ناشی از نداشتن جامعه آماری درست و نبود ملاک ­های مناسب است. طبیعتا در جامعه و در طول تاریخ افرادی وجود دارند که قائل به حفظ حریم جامعه نیستند و حفظ احترام اجتماعی برایشان مطرح نیست و می­خواهند این فکر را به دیگران تعمیم دهند تا آن امر عرفی شود؛ اکنون موضوع پوشش به گونه­ ای است که می ­خواهند القا کنند مردم ایران به پوشش برتر اعتقادی ندارند ولی ما چیزی که می­بینیم که چادر همچنان به عنوان یک پوشش اصیل اعتقادی جایگاه خاص خود را دارد.

در همین گزارش موضوعی با عنوان حجاب عرفی مطرح شده است؛ چنین عنوانی از نشئت گرفته از چیست؟

این از عرفی کردن دین نشئت می­گیرد ما هرگز نمی­توانیم اصول اسلام را بر اساس عرف جامعه در هر مقطعی پایه بگذاریم ما در دوران پهلوی شاهد عرفی­ سازی فساد در جامعه به واسطه حاکمیت طاغوت بودیم ولی ما در اسلام اصولی داریم و باید بر مبنای آن اصول رفتار کنیم ما نمی­ توانیم بگوییم در هر دورانی با تلاطمات جامعه رفتارهایمان را تنظیم کنیم. نکته مهم این است که بحث اسلام و حجاب تنها مختص به ایران نیست بلکه تمام جهان را شامل می­شود، اینکه با تمام تنوع فرهنگی اصل حجاب بر اساس پایه و بن مایه ثابتی استوار شده است یک واقعیت است اینکه ما بخواهیم از این اصول فاصله بگیریم و آن را عرفی کنیم راهی برای نابود کردن حجاب است.

بحث دیگری که در این میان مطرح شده است موضوع سلبریتی ­هاست، چرا و چگونه این جامعه در حوزه حجاب و عفاف به عنوان جامعه الگو برای تغییر و عرفی سازی حجاب مطرح می­شوند؟

متأسفانه این افراد گاهی برای کسب قدرت به کمک جناح ­های سیاسی می­آیند ما در ایام انتخابات شاهد هستیم که سلبریتی­ها هنری و ورزشی در صحنه می­آیند و وارد عرصه سیاسی می­شوند و برخی می­خواهند آنها را وارد عرصه فرهنگی و یا مسائل دیگر کنند، مردم بنا بر جایگاه چهره­ها به آنها توجه دارند اما این دلیل نمی­شود خانمی که هنرپیشه است بتواند یک کارشناس سیاسی، فرهنگی و مذهبی باشد و بتواند برای دیگران در این زمینه نسخه­ای بپیچد آنها در بخش هنری خود قابل احترام هستند ولی به واسطه ناآگاهی نمی­ تواند در هر حوزه­ای ورود پیدا کند.

طبیعتا فردی که می­خواهد در جامعه الگو قرار بگیرد باید در ابعاد مختلف بتواند الگو باشد اما این افراد دارای این ویژگی­ ها نیستند و به کرات این مقوله ثابت شده است اما چون آنها مورد قشری از جامعه هستند از طرف سیاسیون یا کسانی که درپی ایجاد جبهه فرهنگی خاصی بر علیه انقلاب اسلامی هستند در مقاطع گوناگون به کار گرفته می­شوند و ما از این نوع نگاه
ضربه
­های زیادی خورده­ایم، مردم به حرف این افراد اعتماد کرده­اند و براساس نگرش آنها به دیدگاهی خاص رأی داده ­اند و اکنون می­­بینیم که پشیمان هستند این به آن علت است که ما درپی تفکیک حوزه فعالیت این افراد نیستیم قطعا یک هنرپیشه نمی ­تواند در مسائل سیاسی و فرهنگی صاحب­نظر باشد.

در بخش کلان­­تر تغییر حجاب، سینمای ایران ایستاده است. جایگاه سینما در موضوع مورد بحث ما چگونه جایگاهی است؟

پایه سینما در ایران از بستری برخواسته است که بن مایه­های آن پیش از انقلاب بود و در آن مقطع نه تنها با حجاب مقابله می­شد بلکه تهاجمی سخت به حریم زنان صورت می­گرفت اما این به معنای این مطلب نیست که سینمای ما هنوز به آن شیوه­ های غیراخلاقی پیش از انقلاب متکی باشد ما در سینمای بعد از انقلاب در واقع دستاوردها و درخشش­ های بزرگی را دیدیم اما اکنون جریانی به راه افتاده که قصد نمایش عامدانه فساد در سینما را دارد و می­خواهد آن را به سینما تحمیل کند این به معنای عدم وجود فساد و نقض آن نیست اما باید با این فساد مبارزه شود و اینکه الزاما سینماگران بخواهند فضای عمومی فرهنگی جامعه را مدیریت کنند اشتباه است در همین فضای سینمایی ما
می
­توانیم چهره­ های درخشانی را که می­ توانند الگو قرار گیرند مشاهده کنیم.

 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: