به‌روز شده در: ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۷
logo
تازه های سایت
کد خبر: ۲۸۰۷۰
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۳
مرحوم شيخ صدوق به نقل از حاكم بيهقى حكايت می کند که روزى حضرت علىّ بن موسى الرّضا (ع) در جمع عدّه اى نشسته بودند و ضمن بیاناتشان فرمودند: در دنيا هيچ نعمت واقعى و حقيقى وجود ندارد.
مرحوم شيخ صدوق به نقل از حاكم بيهقى حكايت می کند که روزى حضرت علىّ بن موسى الرّضا (ع) در جمع عدّه اى نشسته بودند و ضمن بیاناتشان فرمودند: در دنيا هيچ نعمت واقعى و حقيقى وجود ندارد.

بعضى از دانشمندان حاضر در مجلس گفتند: يا ابن رسول اللّه! پس اين آيه شريفه قرآن:

«و لَتُسئَلُنّ يومئذٍ عَنِ النَّعِيم؛ هر آینه در آن روز از نعمت ها سوال خواهد شد.»(سوره تكاثر، آيه 8)

كه مقصود آب سرد و گواراست، را چه مى گویى؟

حضرت با آواى بلند اظهار نمود: شما [سوال از نعمت ها را] اين چنين تفسير كرده ايد و عدّه اى ديگرتان گفته اند: منظور طعام لذيذ است و نيز عدّه اى ديگر، نعمت را به خواب راحت و آرام بخش تعبير كرده اند.

سپس افزود: به درستى كه پدرم از پدرش، امام جعفر صادق (ع) روايت فرموده است كه خداوند متعال نعمتهایى را كه در اختيار بندگانش قرار داده است، همه به عنوان تفضّل و لطف بوده تا مورد استفاده و بهره قرار دهند و خداى رحمان اصل آن نعمت ها را مورد سؤال و بازجویى قرار نمى دهد و منّت هم برايشان نمى گذارد، چون منّت نهادن در مقابل لطف و محبّت ، زشت و ناپسند است.

بنابر اين، منظور از آيه شريفه قرآن [سوال از نعمتِ] محبّت و ولايت ما اهل بيت رسول اللّه صلوات اللّه عليهم است كه خداوند متعال در روز محشر، پس از سؤال پيرامون توحيد و يكتاپرستى و پس از سؤال از نبوّت پيغمبر اسلام، از ولايت ما ائمّه نيز سؤال خواهد كرد.چنانچه انسان از عهده پاسخ آن برآيد و درمانده نگردد، وارد بهشت گشته و از نعمت هاى جاويد آن بهره مى برد كه زايل و فاسدشدنى نخواهد بود.

سپس امام رضا عليه السلام افزود: پدرم از پدران بزرگوارش عليهم السلام حكايت فرمود كه رسول خدا (ص) خطاب به علىّ بن ابى طالب (ع) فرمود:

«اى علىّ! اوّلين چيزى كه پس از مرگ از انسان سؤال مى شود، يگانگى خداوند سبحان، سپس نبوّت و رسالت من و آنگاه از ولايت و امامت تو و ديگر ائمّه خواهد بود، با كيفيّتى كه خداوند متعال مقرّر و تعيين نموده است. پس اگر انسان، صحيح و كامل اقرار كند و پاسخ دهد، وارد بهشت جاويد گشته و از نعمت هاى بى منتهايش بهره مند مى گردد. (تفسيرالبرهان : ج 4، ص 502، ح 5، به نقل از توحيد
شيخ صدوق)

 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: