به‌روز شده در: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۱
logo
تازه های سایت
کد خبر: ۲۷۹۱۰
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۳
سه درس قرآنی از آیت الله جوادی آملی
مبادا -خدای ناکرده- کسی در این تحریم‌ها بلرزد! این طور نیست.فرمود اگر شما ثابت‌قدم باشید من همه نیازهای شما را تأمین می‌کنم

آنها خیال میکنند اگر ایران را در تحریم قرار بدهند راه رزق بسته است. در سوره مبارکه «هود» ذات اقدس الهی فرمود همه این جنبندهها عائله من هستند.این ایمان، واقعاً آدم را راحت راحت میکند؛ «مَا مِن دَابَّةٍ فِی الْأَرْضِ إِلاَ عَلَی اللَّهِ رِزْقُهَا» [هیچ جبنده ای در روزی زمین نیست مگر اینکه رزقش بر عهده خدای متعال است] با «عَلَی» تعبیر کرده، فرمود تمام مار و عقرب ها هم عائله من هستند، هیچ ماری نیست که روزیاش فراموش بشود.واقعاً آنها که مؤمناند راحتند، روح و ریحانند، هم در دنیا راحتند هم در آخرت هیچ وقت مضطرب نیستند.

اینطور نیست که آنکه نجسالعین است روزی نداشته باشد، سهمیه نداشته باشد؛ فرمود آنکه نجسالعین است هم عائله من است، من متعهّدم به او روزی بدهم «مَا مِن دَابَّةٍ فِی الْأَرْضِ إِلاَ عَلَی اللَّهِ رِزْقُهَا».

حالا کسی با این فکر و با این نظام دارد زندگی میکند، آن وقت از تحریمِ بیگانه هراس داشته باشد؟! این خیلی جفاست به قرآن کریم!با داشتن این همه نعمتهای الهی! واقعاً اینها کورند!این مخصوص صدر اسلام نیست، حرف روز است؛ آنها خیال میکنند اگر ایران را در تحریم قرار بدهند راه رزق بسته است.(1)

در پناه قرآن، تحریم هیچ اثری ندارد

مرحوم کلینی در جلد هشت کافی می نویسد که در هنگام تبعید اباذر به ربذه، خلیفه وقت دستور داد کسی او را بدرقه نکند؛ ولی حضرت امیر و فرزندانشان اعتنا نکردند و تا مرز وداع، اباذر را بدرقه کردند.هر کدام از این بزرگواران -وجود مبارک حضرت امیر، امام حسن، امام حسین علیهم السلام)- فرمایشاتی فرمودند، چند نفری هم که خدمتشان بودند هم حرف زدند و او را تسلیت و دلداری میدادند که خدا هست و صابر باش.

اباذر در پاسخ به وجود مبارک حضرت امیر (ع) عرض کرد که من معتقدم و باورم این است که اگر تمام روی زمین مثل آهن سخت شود که علفی سبز نشود و هیچ قطره بارانی از آسمان نبارد، خدا میتواند بنده خود را روزی بدهد. (2)

این توحید محض است!اباذر معصوم نیست، حرفش حجّت نیست؛ ولی این حرف را در پیشگاه سه معصوم گفت که میشود حجّت.مرحوم کلینی که این را در جلد هشت کافی نقل کرد، نه برای اینکه حرف اباذر است، [بلکه] برای اینکه در پیشگاه سه معصوم است و تقریر شده است؛ حضرت امیر دیگر نفرمود این اغراق است!

اگر ملت ما اینطور اباذری فکر کند، تحریم هیچ اثری ندارد!بالأخره ما در پناه قرآن و عترت هستیم، این حرفها را باور کردیم، لکن به این شرط که اختلاس در ما نباشد، کذب نباشد، دروغ نباشد، بازی نباشد.(3)

مبادا خدای ناکرده کسی در این تحریمها بلرزد!

بعد از اینکه فرمود «وَأَوْحَیْنَا إِلَی أُمِّ مُوسَی» و او در کمال درایت و آرامش، بچه را در صندوق انداخت و صندوق را هم انداخت به دریا، این دیگر نگران چه باشد؟!

«فَرَدَدْنَاهُ إِلَی أُمِّهِ» ما به وعدهمان وفا کردیم؛ گفتیم دریا به شما برمیگرداند که برگرداند، گفتیم سالم میماند که سالم ماند، به شما بر میگردانیم که برگرداندیم، خوف و حزن شما باید برطرف بشود که شد... وعده دادیم حزن او را برطرف بکنیم که برطرف کردیم، لکن خیلیها نمیدانند که وعده الهی حق است این «إِن تَنصُرُوا اللَّهَ یَنصُرْکُمْ وَیُثَبِّتْ أَقْدَامَکُمْ» برای همیشه است...

حالا لازم نیست افراد دیگر دوران شیرخوارگیشان باشد به دریا بیفتند و بشوند پیغمبر، این وعده الهی است.هر کس راه صحیح برود، دستور الهی را انجام بدهد خوفش برطرف میشود، حزنش برطرف میشود و به مقامی میرسد که میبینید.

این «وَ کَذلِکَ نَجْزِی الْمُحْسِنِینَ» معنی اش این نیست که شما را پیغمبر می کنیم، معنی اش این است که شما را از تحریم در میآوریم، شما را از این فشار در میآوریم، شما را از این مشکلات در میآوریم.این طور نیست که ایران اسلامی اگر مقاومت بکند -معاذ الله- خدا به وعدهاش وفا نکند این «وَ کَذلِکَ نَجْزِی الْمُحْسِنِینَ» اصل کلی قرآنی است نسبت به همه بندگان صالح خداست.

مبادا -خدای ناکرده- کسی در این تحریمها بلرزد! این طور نیست.فرمود اگر شما ثابتقدم باشید من همه نیازهای شما را تأمین میکنم.(4)

پی نوشت:

1- برگرفته از درس تفسیر قرآن آیت الله جوادی آملی/ سوره لقمان، آیات 1 الی 11

2- کافی، ج8، ص208

3- همان/سوره صافات، آیات 143 الی 160

4- همان/سوره قصص، آیات 10الی 14


 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: