به‌روز شده در: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۵
logo
کد خبر: ۲۷۲۲۶
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۳
استارت‌آپ یک فعالیت کارآفرینانه و کسب و کار نوپا است که برای یافتن الگوی تجاری سنجش‌پذیر و تکرارپذیر، توسعه می‌یابد.

فهیمه ارجمندی- کلمه استارتآپ برای بسیاری از افراد یادآور فضای وب و تعدادی جوان فعال آشنا به این فضا است. در واقع استارتآپها کسب و کارهای نوپایی هستند که اغلب فعالیت آنها در فضای وب انجام میشود نوپا بودن و ناآشنا بودن میزان سوددهی فعالیت تعدادی جوان، عموم افراد را از سرمایهگذاری در این حیطه بازمیدارد؛ این وضعیت زمانی شدت میگیرد که فردی که به دنبال راهاندازی این کسب و کار است، زن باشد. براساس تصور قالبی که در جامعه وجود دارد، زنان نمیتوانند در فضای اقتصادی موفق ظاهر شوند و اصطلاحاً این فضا مردانه است، به همین دلیل بسیاری از سرمایهگذاران به آنها اعتماد نمیکنند. با این وجود شاهد حضور زنان در فعالیتهای استارتآپی هستیم.

استارتآپ یک فعالیت کارآفرینانه و کسب و کار نوپا است که برای یافتن الگوی تجاری سنجشپذیر و تکرارپذیر، توسعه مییابد. این واژه در دوران موسوم به حباب داتکام که در آن شرکتها سایتهای مخصوص به خود را راهاندازی میکردند، توسعه یافت. برخلاف تصور رایج، استارتآپ منحصراً متکی بر فناوری نیستند و برای درک چیستی آن توجه به مفاهیمی چون بلندپروازی، نوآوری، مقیاسپذیری و رشد، مهمتر است. به بیان ساده کسب و کاری است که قسمتی از آن مبتنی بر فناوری باشد. اما نکته اینجاست که هر کسب و کاری که بر پایه فنآوری باشد، لزوماً استارتآپ نیست. ولی همه استارتآپها از وب، موبایل، اینترنت و تکنولوژیهای جدید استفاده میکنند تا خود را ارتقا دهند و کاربران بیشتری را جذب کنند.

مزیت اصلی استارتآپها این است که به مرور زمان نه تنها از کاربردشان کاسته نمیشود، بلکه چون همگام با پیشرفت تکنولوژی و اینترنت پیش میروند، روز به روز بر محبوبیتشان افزوده میشود. در ایران نیز از خرید کتاب و خوراکی گرفته تا حتی لوازم خانگی، از طریق استارتآپها انجام میشود. سایر استارتآپهای ایرانی که طرفداران زیادی پیدا کردهاند، سایتهای تخفیفداری هستند که کالاها و خدمات مورد نیاز مشتریان را با تخفیف ارائه میدهند؛ اما نباید فراموش کرد که استارت آپ تفاوت عمدهای با کارآفرینی دارد با وجود اینکه استارتآپ منجر به ایجاد شغل میشود اما لزوماً کارآفرینی نیست. تفاوت استارتآپ با کارآفرینی در این است که استارتآپ معمولاً با هزینه بسیار کم و نزدیک به صفر شروع میشود و معمولاً هم تحت فضای وب و دیجیتال است.

یکی از مزایای استارتآپ این است که وقتی به رشد میرسد، نیازی به بالا بردن هزینهها نیست. با رشد یک کارآفرینی، شما به سرمایه بیشتر نیاز دارید؛ درصورتیکه در استارتآپ شخصی که استارتآپش رشد کرده، نهایتاً فضای سرور را بیشتر میکند. همچنین اگر شکست هم بخورد سرمایه زیادی را از دست نداده است.

تقریباً همزمان با مردان زنان نیز وارد این فضا شدند. در هر حال هرگز آمار دقیقی از این حضور ارائه نشد و هرکس براساس مشاهدات خود نظر میدهد.

هرچند در نگاه اول تقسیمبندی جنسیتی درباره فعالیتهای استارتآپی اقدامی جالب نیست اما زمینه فعالیت زنان در استارتآپها نیز به نوبه خود جالب است. مردان معمولا در موضوعات بیزینسی ورود میکنند و به فروش کالاهای دیجیتالی میپردازند. این نوع ورود باعث ایجاد گپی در فضای فعالیتهای استارتآپی میشود. حضور بسیاری از زنان عموما این گپ را پر میکند. ایدههایی که زنان استارتاپر میدهند از جامعه زنان برمیخیزد. آنها مشکلات این قشر را میبینند و با توجه به آن اقدام به راهاندازی فعالیت خود میکنند اما بسیاری از مردان به این حوزه اشراف ندارند.

استارتآپها مزایای بسیاری مخصصوصا برای جامعه ایران به دلیل مشکل اشتغالزایی دارد. افراد پس از فارغالتحصیلی به جای صرف وقت برای به دست آوردن تخصصهایی که شاید با استفاده از آن بتوانند شغل خوبی کسب کنند، میتوانند خودشان استارتآپی را با هزینهای کم راه بیندازند و علاوه بر خوداشتغالزایی، چند نفر دیگر را استخدام کنند و برای آنها هم ایجاد اشتغال کنند. مهمترین مزیت استارتآپها ایجاد شغل است. از مزایای دیگر آن سرمایه کم و ارائه خدمات بسیار به جامعه است. امروزه خرید اینترنتی جای خود را بین مردم باز کرده است و میبینیم که به دلیل تغییر سبک زندگی و وقت کم، افراد از خدمات آنلاین استفاده میکنند. این بزرگترین مزیتی است که استارتآپ دارد و به شهروندان برای دسترسی راحتتر به خدمات کمک میکند.

از معایب استارتآپها میتوان به کمبود مشاور و متخصص در این زمینه اشاره کرد. زیرا این کمبود باعث میشود افراد تازه کار با ایدههای ویژه خود نتوانند بهراحتی مشاوره گرفته و کسب و کار خود را به ثمر برسانند. یکی دیگر از مشکلات کمبود سرمایهگذار است. کمتر کسی ریسک میکند که در این حوزه سرمایهگذاری کند زیرا آگاهی لازم را نسبت به استارتآپها ندارند.با توجه به مزایای بالا و نوع فعالیت استارتآپی که امکان فعالیت در خانه را فراهم میکند، نیاز به صرف زمان مشخصی برای انجام کارها ندارد و میتوان در ساعات مختلف روز و در زمانی که فرد توانایی دارد، روی آن کار کرد، به نظر میرسد استارتآپها فضایی مناسب برای اشتغال زنان است زیرا امکان اشتغال زنان و تاثیر در بهبود اقتصاد کشور را فراهم میکند. از طرفی شرایطی را برای زنان فراهم میسازد که به دنبال آن زنان میتوانند علاوه بر فعالیتهای اقتصادی، به حمایت از کانون خانواده نیز بپردازند و وظایف خانوادگی خود را نیز انجام دهند. در واقع استارتآپها موقعیتی معطوف به خانواده را فراهم میکنند که منجر به عملکرد اقتصادی نیز میشود. ورود زنان به دنیای اقتصادی از طریق استارتآپها مزایای دیگری چون افزایش تعداد زنان مدیر نیز دارد. در تمام دنیای کسب و کار، سقف شیشهای تا حد زیادی دست نخورده مانده اما شکافهای بیشتری ممکن است برای زنان در استارتآپها به نسبت جاهای دیگر نمایان شده باشد. سبکهای مدیریتی بسیار ساختار یافته و ذهنیتهای قدیمی مردسالارانه کماکان در بسیاری از بخشها وجود دارد، اما استارتآپها به واسطه ماهیتشان از قابلیت تدوین قوانین منحصر به فرد خود و ایجاد فرهنگ و ساختارهای مدیریتی برخوردارند به گونهای که راه را برای رهبران زن باز کردهاند. این روند و علاقه زنان و ایدههای ناب آنها در این عرصه نیز در آمار جهانی به خوبی مشاهده شد. به طوریکه تعداد زنان موسس استارتآپها نسبت به قبل بیشتر شده و میتوان گفت که این رقم از ۹درصد در سال ۲۰۰۹ به ۱۸ درصد در سال ۲۰۱۴ رسیده است.

فرهنگ کاری اکثر استارتآپهای ایجاد شده اغلب به بهرهمندی زنان توجه دارد. در حالی که اکثر استارتآپها در سالهای اولیه خود به ساعات کاری طولانی نیاز دارند، اما به محض حرکت به مرحله بعدی و نیاز به رقابت با سایر استارتآپها به لحاظ نخبگان دارند و در نتیجه تاکید آنها بر مزایایی است که توازن زندگی ـ کار را مدنظر قرار داده باشد مانند ساعات کاری انعطافپذیر، مرخصی والدین و قدرت پردازش زنان. این نوع توازن فقط مزیتی برای پیشرفت زنان محسوب نمیشود بلکه برای کمک به مقیاس استارتآپ ضروری است. یک زندگی سالم و حتی خلق و خو و طیف گستردهای از تجربیات و منافع همگی ریشه در توازن داشته و موجب ترغیب خلاقیت و به ثمر رسیدن ایدههای بزرگ میشود.

 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: