به‌روز شده در: ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۴
logo
تازه های سایت
کد خبر: ۲۷۱۰۷
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۲
گزارشی از تولید بازی «مدا»:
برای جذب مخاطب ابتدا باید بازی در معرض توجه مخاطب قرار گیرد، متأسفانه حمایت تبلیغاتی چندانی نداشتیم اما بااین‌وجود به مخاطبان بسیاری دست پیدا کردیم که امیدوارم با معرفی بازی در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها، این آمارافزایش یابد. ما توقع داریم نهادهای فرهنگی در معرفی بازی مدا به مخاطب، ما را یاری کنند.
فاطمه حیدری- بازیهای رایانهای بهخصوص نسخههای موبایلی یکی از پرطرفداریترین بازیها در بین کودکان و نوجوانان است. بدیهی است در مهمانیها یکی از راهکارهای هرچند نادرست- برای ساکت کردن بچهها و جلوگیری از ایجاد سروصدا و به اصلاح خرابکاری در منزل میزبان استفاده از موبایل و تبلت است. دراینبین اما وجود بازیهای که تأثیرات مخرب و آثار تربیتی نادرست دارند قابل کتمان نیست. ازاینرو تولید بازیهایی که این آسیبها را نداشته باشند و از طر دیگر کمک مثبتی به روند تربیتی کودکان کنند لازم است. استودیو بازیسازی رز یک شرکت ایرانی است که در حوزه تولید بازیهای موبایلی و رایانهای فایل است. اخیراً یکی از بازیهای این مجموعه با عنوان «مدا» در اختیار کاربران قرارگرفته است. بازیهای سبک Dressup و مجموعه بازیهای حوزه مد و پوشاک در میان محبوبترین بازیهایی قرار دارند که کودکان و نوجوانان را در همه کشورها درگیر خود میکنند. «مدا» از بازیهای در همین دستهبندی است. استودیو بازیسازی رز با مدیریت فاطمه خدایی تولیدکننده این بازی بوده است. در بازی مدا کاربر میتواند مدل، رنگ و نوع پوشش شخصیتها و همچنین چیدمان اتاق آنها را انتخاب کند. تولیدکننده این بازی معتقد است خلأ وجود بازیهای ایرانی این سبک و وجود بازیهای خارجی بسیار زیاد در بازار ایران از این سبک بازی محبوب دختران که تقریباً تمامی آنها بافرهنگ ایرانی مغایرت دارند، سبب شده است تا این بازی را تولید کند.

طراحی برای جایزه

در بخش توضیحات این بازی اندرویدی در کافه بازار درباره این بازی آمده است: «چهره یه خانم ایرانی رو طراحی کن، لباسش رو انتخاب کن و اتاقش رو هر طوری که
دوست داری بچین، در آخر هم از اون عکس بگیر و توی گوشیت ذخیره کن یا اینکه برای دوستانت تو تلگرام و بقیه شبکه
های اجتماعی بفرست. تو قسمت دیزاینشو به خانمها لباسی رو که میخوان پیشنهاد بده و امتیاز بگیر. تو قسمت سرعت عمل و هوش و حافظه هم میتونی مهارتهای ذهنی خودت رو تقویت کنی. بازی آنلاین هم که راهاندازی شده، پس میتونی بهصورت آنلاین با بقیه دوستای مدا رقابت کنی و سکه و ستاره جایزهبگیری.»

محصول مکمل درراه است

خدایی در این مورد گفت: من از نزدیک تأثیر بازیهای خارجی سبک dress up را روی کودکان و خصوصاً دختران حس کردم و به فکر چاره افتادم. مسلماً اگر بخواهیم کودکانمان به سمت بازیهای آسیبرسان نروند باید بازیهایی با محتوای مناسب را در اختیارشان قرار دهیم تا جایگزین در اختیار داشته باشند.

به همین دلیل ما در استودیوی رز تصمیم گرفتیم بازیهایی با محتوای ایرانی اسلامی تولید کنیم. درحالحاضر روی دو سبک مدیریتی و dress up کار میکنیم و قرار است در هریک از این دو ژانر مجموعهای از محصولات را به مخاطب عرضه کنیم.

بازی مدا نخستین بازی از مجموعه بازیهای dress up تولیدشده در استودیو رز است و بهزودی در اسفندماه بازی بعدی ما بانام ریحانه منتشر میشود و این روند ادامه خواهد داشت. طبق هدفگذاری سازندگان این بازی، دختران مخاطب اصلی این بازی هستند. به گفته فاطمه خدایی «دخترخانمها مخاطب اصلی بازی هستند؛ یعنی دختران 5 تا 15 سال. گرچه تقریباً میتوان گفت که 20 درصد از مخاطبان ما پسران هستند.»

استقبال ۴۰۰ هزارنفری

تولیدکننده مدا در پاسخ به نوع استقبال مخاطبان از این اثر نیز اشاره کرد: بازخوردها بسیار عالی بود. حدود 400 هزار نفر تاکنون بازی را دانلود کردهاند و امتیاز بازی در فروشگاههای اپلیکیشن 4.3 است که امتیاز بالایی محسوب میشود. دختران و حتی خانوادههای آنها در بخش نظرات، بسیار از بازی رضایت داشتند و این رضایت را هم از محتوای بازی و هم از کیفیت بسیار خوب بازی در مقایسه با بازیهای مشابه ابراز کردهاند.

خدایی افزود: برای جذب مخاطب ابتدا باید بازی در معرض توجه مخاطب قرار گیرد، متأسفانه حمایت تبلیغاتی چندانی نداشتیم اما بااینوجود به مخاطبان بسیاری دست پیدا کردیم که امیدوارم با معرفی بازی در شبکههای اجتماعی و رسانهها، این آمارافزایش یابد. ما توقع داریم نهادهای فرهنگی در معرفی بازی مدا به مخاطب، ما را یاری کنند.

بازخوردهای پیاپی برای ارتقاء

تولیدکننده بازی مدا در پایان گفت: با بازخوردهایی که از گیمرها گرفتهایم متوجه شدیم که به چه قسمتهایی از بازی توجه بیشتری دارند، لذا ازنظر طراحی بازی و محتوا، دربازیهای بعدی این موارد را لحاظ خواهیم کرد و مسلماً ازنظر فنی نیز دائماً در حال ارتقاء بازی هستیم و بخش تحقیق و توسعه بهطور مداوم کار را بهپیش میبرد. در پایان یک خبر هم دارم و آنهم این است که در حال آمادهسازی بازی مدا برای انتشار بینالمللی آن به زبانهای عربی و انگلیسی هستیم که انشاءالله این امر تا یکی، دو ماه آینده محقق خواهد شد.

 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: