به‌روز شده در: ۲۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۹
logo
تازه های سایت
کد خبر: ۲۶۲۵۳
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۴
انقلاب اسلامی بستری مناسب برای رشد کمی و کیفی حضور زنان در جامعه بر مبنای حفظ کرامت انسانی و اسلامی آنها فراهم آورد از همین رو حضور در بستر انقلاب و اعلام هویت بر اساس این فرهنگ موضوعی است که هرگز نباید دچار نگرش سیاست‌زده افراطی شود
رضوانه باهری- حضور زنان در عرصههای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی در بستر نظام اسلامی یکی از مهمترین و درخشانترین دستاوردهای انقلاب اسلامی است؛ دستاوردی که تاکنون هیچ نظام سیاسی مبتنی بر مردمسالاری و به ویژه مردمسالاری دینی به آن نائل نشده است از همین جهت گاهی بازنمود این حقیقت به کام آنهایی که چشم دیدن این مقولات را ندارند تلخ میشود و سعی در سیاه­نمایی و نمایش فضای تاریک در ایران برعلیه زنان دارد، این موضوع از طریق اتکا به مسائلی مانند کودک همسری، حذف طلاق از شناسنامه زنان، حضور آنها در ورزشگاه و... و مطالبهسازی اول آنها و کنار زدن مطالبههایی که اولویت اول و اصلی هستند، دنبال میشود اما نکته بسیار مهم در میانه راه نقش احزاب و تشکلها در بهرهمندی از ظرفیت زنان است، نقشی که حالا فخر السادات محتشمیپور، عضو حزب منحله مشارکت و همسر مرد پرحاشیه اصلاحات، یعنی مصطفی تاجزاده است او اخیرا در گفتگو با خبرنگاران چنین ادعا کرده است که:« بحث تحزب در کشور بعد از انقلاب یک بحث جوانی است. ما قبل از انقلاب حزب قدرتمند توده را داشتیم اما از تجربیات آنها استفاده نکردیم. احزاب پس از انقلاب اسلامی بیشتر با شیوه آزمون و خطا پیش رفتند و ممکن است نقاط ضعف و خطا داشته باشند. او با اشاره به جایگاه زنان در احزاب گفت: بعد از انقلاب زنان جایگاهی رفیعی در احزاب ایرانی نداشتند. در ابتدا، حزب جمهوری اسلامی تا آمد پا بگیرد منحل شد و در حزب موتلفه هم به حضور زنان خیلی بها داده نمی شد اما در دوران جدید به این موضوع توجه بیشتری دارند.»

نکته قابل توجه در میان حرفهای این زن فعال اصلاح­طلب تأکید نسبت به حزب توده به عنوان حزب نمونه است؛ حزبی که جز سوء استفاده از زنان چیزی را به ذهن آنهایی که طعم تحزب را چشیدهاند نمیرساند، این موضوع دقیقا در سالهای گذشته از طریق ابر رسانه لندن نشین بی بی سی به عنوان یک گزارش ویژه و با تیتر خبری حزب توده؛ از اعتماد به نفس به زنان تا چادر ضد امپریالیستی نشر داده شد، اینکه تعریف قدرت و الگوی آن در نظر مشی اصلاح طلبان تندرو چیست؟ کاملا از فحوای کلام این فعال اصلاحطلب مشخص میشود اما نکته مهم این است که این طیف فکری تنها از ابتدا زن را در حزب به معنای کمی به حساب میآوردند، چنانچه در شکل وسیعترش در سالهای بعد مدعی حضور زنان در مجلس و کابینه شدند و طرح مجلس زنانه را دنبال کردند که البته بعد از انتخابات شدت خطای راهبردی آنها در جنسیت گزینی به جای تکیه بر تعهد و تخصص به ویژه در تهران خود را به رخ کشید اکنون نیز با بیان موضوع عدم استفاده از زنان در احزاب و البته اعتراف به روند رو به بهبود حضور بانوان در مؤتلفه اسلامی در خلال این ماجراها به نوعی زینتی بودن حضور زن در احزاب اصلاحطلب را به نمایش میگذارد احزابی که کارکرد حضور این قشر را تنها در حد و اندازه ایام انتخابات تقلیل میدهن و تاکنون فراتر از این مقوله حرکت نکردهاند، این درحالی است که حزب مؤتلفه اسلامی در طی بیش از نیم قرن فعالیت خود و به ویژه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هرگز داعیه­ای برای حضور کمی زنان نداشته و ندارد، بلکه حضور زن در این تشکیلات بر مبنای نظر و رأی امام خمینی و رهبر انقلاب و بر اساس مؤلفه زن محجبه مسلمان انقلابی تدوین شده است؛ زنی که در عین حفظ دو نقش ارزشمند همسری و مادری عنصری فعال و نه منفعل نسبت به مسائل روز سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی است. بنابراین هرگز نیازی به تأکید جنسیتی برای کسب کرسی به شیوه احزاب دیگر نداشته و ندارد؛ زیرا الگوی عملی در این حزب نه احزاب غربی است و نه احزابی که از زن برای ژستهای سیاسی بهره میبرند بلکه الگوی آن الگوی اصیل اسلامی- ایرانی است که بر مبنای فقه سیاسی شیعه مدنظر قرار گرفته است.

به هرترتیب انقلاب اسلامی بستری مناسب برای رشد کمی و کیفی حضور زنان در جامعه بر مبنای حفظ کرامت انسانی و اسلامی آنها فراهم آورد از همین رو حضور در بستر انقلاب و اعلام هویت بر اساس این فرهنگ موضوعی است که هرگز نباید دچار نگرش سیاستزده افراطی شود.

 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: