به‌روز شده در: ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۸
logo
تازه های سایت
کد خبر: ۲۶۱۱۷
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۹
گریم و چهره پردازی، چرا و چگونه ؟
استفاده از بازیگران محدود و حلقه بسته آن‌ها سبب وابستگی فیلمسازان به بازیگرانی خاص می‌شود و همین باعث اعمال نظر آن‌ها به پروژه می‌شود. به ندرت پیش می‌آید که بازیگر خودش را تماماً دراختیار پروژه قرار دهد تا گریمور هرآنچه درنظر دارد روی او پیاده کند. جراحی‌های زیبایی یکی دیگر از مشکلات پروژه‌هاست. در پروژه‌های تاریخی برای استفاده از بازیگرانی که روی صورتشان جراحی انجام داده‌اند، به مشکلات زیادی برمی‌خوریم که خودش زمان زیادی از ما می‌گیرد.
محمد حیدری- موضوع گریم و چهره پردازی بازیگران در فیلمها و سریالهای تلویزیونی هراز گاهی باعث انتقادات کارشناسان، مخاطبان و گاهی تمسخر آنها میشود.

طراحی چهره‌‌پردازی و اجرای گریم در مجموعههای تلویزیونی یکی از بخشهای مهم سریالسازی به حساب میآید. این مورد در آثارتاریخی نقش پررنگتر و حتی موثر تری دارد. تعدد این تولیدات باعث کیفیت متفاوت گریم در این آثار شده است. به طوری که میتوان این کیفیت را به نوعی در دو سر طیف عالی و ضعیف دانست؛ از هنر مثال زدنی عبداله اسکندری در آثاری مانند «مختارنامه» تا گریم ضعیف مجموعههایی مثل «کیمیا» و «گذرازرنجها» که سوژه خنده کاربران فضای مجازی شد. این تفاوت کیفیت لازمه توجه بیشترمسئولان تلویزیون به این حوزه را گوشزد میکند.«شهرام خلج» از هنرمندان چهرهپرداز سینما و تلویزیون کشور، درباره تفاوت طراحی چهرهپردازی و اجرای آنگفته است: طبیعتاً طراحی و اجرا درعین تفاوت، ارتباطاتی هم باهم دارند و نمیتوان این دو را به صورت مطلق از هم جدا یا متصل کرد. ممکن است دریک پروژه، طراح چهرهپردازی و اجرای گریم توسط دونفر انجام شود و گاهی هم امکان دارد که یک نفر هردوی این کارها را برعهده بگیرد. معمولاً سختی پروژه با این موضوع مرتبط است، به طوری که لازم است طراح در سرصحنه حضور مداوم داشته باشد. گاهی هم که پیچیدگی وجود ندارد، طراح زمان زیادی را برای حضور در سرصحنه نمیگذارد. باتوجه به دستمزدهای پایین لازم است که شخص به طور همزمان درچند پروژه درگیر شود و همین باعث فشردگی زمانش میشود.

گریم و طراحی چهره دو امر مجزا

قطعاً هر مجری گریمی قرار نیست که بعدها طراح چهرهپردازی شود. بسیاری از مجریان گریم هستند که سالهاست صرفاً درگیر اجرا هستند و اتفاقاً کارشان هم بسیار خوب است. در این که حتماً یک گریمور، تبدیل به طراح شود لزومی وجود ندارد. این پروسه ابتدا به خواست شخص و سپس قبول سختیهای این راه بستگی دارد. همین سختی باعث میشود که بسیاری از گریمورها از طراح شدن منصرف و حتی برخی کلاً این حرفه را رها کنند.

دوربینِ موثر

این چهرهپرداز با سابقه درباره تفاوت کار در سینما و تلویزیون گفته است: من هم درسینما و هم تلویزیون، در پروژههای زیادی مشغول بودهام. درقدیم برخلاف سینما که نگاتیو بود، دوربینهای تلویزیون به صورت ویدئویا بتاکم ضبط میکردند که بر کارما تأثیر میگذاشت. به نظرم لااقل امروز، با ورود دوربینهای دیجیتال در تلویزیون دیگر تفاوت زیادی با سینما وجود ندارد. دوربینهای دیجیتال باعث میشوند که کیفیت گریم، در تصویر کاسته نشود. البته آن سوی قضیه هم هست که همین وضوح بالای تصاویر باعث میشود که کوچکترین اشتباهات یا نقایص گریم به چشم بیایند.طراح چهرهپردازی فیلم «ایستاده درغبار» با اشاره به تاثیر نورپردازی در خروجی کار گریم، بیان کرد: نورپردازی علم و هنری است که بیش از آن که تکنولوژیک باشد، فن شخص نورپرداز است. برای مثال ما پروژههایی چهرهپردازی کردهایم که مدعی کیفیت آنها در حد اسکار بودهایم ولی پس از به تصویر درآمدن با آنچه انتظارداشتهایم تفاوت داشته است؛ دلیلش آن است که نورپرداز فاقد علم لازم بوده و باعث شده که برخی از قطعات گریم نمایش داده نشوند یا برعکس بخشی که نباید، دیده میشود؛ نقش نورپرداز، در بخش ما بسیار مهم است.

کارگردانی موثر

گریمهای ضعیفی که در برخی آثارتلویزیونی مشاهده میکنید، ماحصل چند مشکل است. اولین دلیل آن، خواسته شخص کارگردان است. باید مشخص شود که کارگردان از گریمور چقدر توقع دارد. برخی هستند که تا کوچکترین مسائل هم روی گریم نظارت میکنند ولی بعضی از کارگردانان اصرار زیادی برای اجرای درست کار ندارند. مشکل دوم اعمال نظر بازیگران است که اجازه کارلازم را نمیدهند. مسئله مهم دیگر علم گریمور و متریال مورد استفاده اوست. برخی از گریمورها فاقد علم و تکنیک لازم هستند و حتی با مواردی مواجه میشویم که شخص فارغالتحصیل همین رشته از دانشگاه است ولی هنگام کار به روی صورت بازیگر، قلمش مثل نوار قلب میلرزد. تهیهکنندگان برای هزینه کمتر به این اشخاص مراجعه میکنند ونتیجهاش برخی آثار ضعیف تلویزیون میشود.

بازیگران موثر

یکی دیگر از معضلاتی که در مورد گریم و چهره پردازی وجود دارد، اعمال نظر بازیگران است. استفاده از بازیگران محدود و حلقه بسته آنها سبب وابستگی فیلمسازان به بازیگرانی خاص میشود و همین باعث اعمال نظر آنها به پروژه میشود. به ندرت پیش میآید که بازیگر خودش را تماماً دراختیار پروژه قرار دهد تا گریمور هرآنچه درنظر دارد روی او پیاده کند. جراحیهای زیبایی یکی دیگر از مشکلات پروژههاست. در پروژههای تاریخی برای استفاده از بازیگرانی که روی صورتشان جراحی انجام دادهاند، به مشکلات زیادی برمیخوریم که خودش زمان زیادی از ما میگیرد.

 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: