به‌روز شده در: ۲۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۹
logo
تازه های سایت
کد خبر: ۲۶۰۳۸
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۸
اصلاح اشتباه تاریخی در ثبت مناسبت هفتم صفر
یکی از موارد اثرگذاری مثبت رسانه های جمعی را امسال در تغییر مناسبت های ماه صفر در تقویم های مختلف کشور شاهد بودیم. تا همین یکی دو سال قبل تقریبا در اغلب تقویم های کشور هفتم صفر را به عنوان ولادت امام کاظم (ع) نامگذاری نموده بودند. حتی صدا و سیما نیز برنامه های متناسب با ولادت این امام همام پخش می کرد. لکن بعد از مقالات مختلف رسانه ها و اعتراضات و آگاهی سازی عمومی از امسال شاهد اصلاح این اشتباه تاریخی در اغلب سررسیدها هستیم. ما نیز در دو سال گذشته به تفصیل علت این اشتباه راه بیان نمودیم و در این مجال نیز تنها به اختصار به آن اشاره خواهیم انداخت. لکن آنچه حائز اهمیت است اینکه رفع اشتباه تاریخی مذکور نشان داد قدرت تاثیرگذاری رسانه ها در فرهنگ سازی چقدر بالاست و همین موضوع وظیفه اهالی رسانه را نسبت به وقایع جامعه پیرامون خود بسیار سنگین خواهد کرد.
حجت الاسلام علی تبریزی- رسانه های گروهی، علاوه بر این که در فرآیند ارتباطات و جابه جایی اطلاعات در درون جامعه و ملل سهیم هستند، می توانند با کارکرد خویش در عرصه های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی به موازات تحولات عمیق در نهادهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و دگرگونی باورها و ارزش های مسلم جامعه کار ساز بوده و به عنوان یک دانشگاه عمومی در راستای شکوفایی و اعتلای فرهنگ جامعه به فعالیت بپردازند و زبان هدایت خویش را به کار بسته و جامعه را به سمت و سوی مطلوب هدایت نمایند.

با مراعات و لحاظ کردن جنبه های مثبت و منفی کارکرد رسانه های گروهی، این پدیده می تواند از یک سو سبب وحدت، همبستگی و وفاق ملی شود و از سوی دیگر حکومت ها می توانند از این پدیده در ایجاد همگونی، جهت دهی افکار عمومی و هماهنگ سازی نظریات توده مردم و جامعه نسبت به نظام سیاسی و کارکردهای آن استفاده کنند.

یکی از موارد اثرگذاری مثبت رسانه های جمعی را امسال در تغییر مناسبت های ماه صفر در تقویم های مختلف کشور شاهد بودیم. تا همین یکی دو سال قبل تقریبا در اغلب تقویم های کشور هفتم صفر را به عنوان ولادت امام کاظم (ع) نامگذاری نموده بودند. حتی صدا و سیما نیز
برنامه های متناسب با ولادت این امام همام پخش می کرد. لکن بعد از مقالات مختلف رسانه ها و اعتراضات و آگاهی سازی عمومی از امسال شاهد اصلاح این اشتباه تاریخی در اغلب سررسیدها هستیم. ما نیز در دو سال گذشته به تفصیل علت این اشتباه راه بیان نمودیم و در این مجال نیز تنها به اختصار به آن اشاره خواهیم انداخت. لکن آنچه حائز اهمیت است اینکه رفع اشتباه تاریخی مذکور نشان داد قدرت تاثیرگذاری رسانه ها در فرهنگ سازی چقدر بالاست و همین موضوع وظیفه اهالی رسانه را نسبت به وقایع جامعه پیرامون خود بسیار سنگین خواهد کرد.

ریشه تاریخی اختلاف اقوال درباره هفتم ماه صفر از کجاست؟

برای روز هفتم صفر دو احتمال تاریخی قوی و ضعیف وجود دارد. احتمال قوی تر به شهادت امام مجتبی(ع) اشاره دارد و احتمال ضعیف تر به ولادت امام کاظم (ع). چندین قرن است که علما در این روز به برپایی مجالس عزا اقدام می کنند. علی الخصوص آیت الله حائری موسسه حوزه علمیه قم نسبت به این مسئله تاکیر فراوان داشتند. هنوز هم در شهر قم بر اساس همان سنت، روز هفتم صفر را روز شهادت امام حسن مجتبی (ع) می دانند.از طرفی تا سالیان گذشته (قبل از وفات آیت الله بروجردی) در کمتر تقویمی روزهای سوم و هفتم صفر به عنوان ولادت امام باقر (ع) و امام کاظم (ع) ثبت شده بود.

ماه تولد امام کاظم (ع) هم در تاریخ مشخص نیست

صاحب کتاب قاموس الرجال (علامه شوشتری) گفته است: «لم يعين احد شهره»؛ يعنی هيچكس ماه تولد امام كاظم (ع) را تعيين نكرده است، چه برسد به روز تولد! در منابع مختلف فقط سال میلاد مشخص شده نه ماه و روز آن. از طرف دیگر در منابع متقدم و قبل از قرون 5 و 6 مانند کافی اثر شیخ کلینی یا الارشاد اثر شیخ مفید به روز اشاره نشده است. لذا مشخص است که متاخرین برای میلاد امام روز معین کرده اند
نه متقدمین.

از دیگر سو مطابق برخی تحقیقات به عمل آمده ماه ولادت این امام نیز ذی الحجه است نه صفر! لذا احتمال اینکه ولادت امام کاظم (ع) در این روز باشد بسیار ضعیف است.

در چند کتاب معتبر حدیثی روایتی از ابی بصیر از امام صادق (ع) نقل می کنند که مطابق آن این ولادت پس از ایام حج در سال 127 هجری و هنگام مراجعت آن حضرت به مدینه و در اولین منزل پس از جحفه به نام ابواء بوده است. که به تصریح معجم البلدان ابواء 33 میل (حدود 53 کیلومتر) تا جحفه فاصله دارد.با توجه به فاصله نه چندان دور جحفه این نتیجه حاصل می شود نباید زمان زیادی از موسم حج گذشته باشد. همچنین ابن جریر طبری در روایت دیگر از امام عسکری (ع) در کتاب دلائل الامامه تصریح بر وقوع ولادت آن حضرت در ماه ذی الحجة نموده است.

دو نقل تاریخی درباره شهادت امام مجتبی (ع)

از طرف دیگر در خصوص تاریخ شهادت امام مجتبی (ع) دو دسته نقل وجود دارد:

1- دسته نخست به بیست و هشتم صفر اشاره دارند؛ قائلین این نقل شیخ كلینی، شیخ مفید و شیخ طبرسی رضوان الله علیهم هستند.

2- دسته دوم هفتم صفر را روز شهادت می دانند. شهید اول، كفعمی، شیخ بهایی، علامه مجلسی، مرحوم صاحب جواهر، شیخ كاشف الغطاء و محدث قمی رضوان الله علیهم معتقد به این نظریه تاریخی هستند.

چرا باید در این روز حزن را بر شادی مقدم کنیم؟

قاطبه علما و مراجع نیز بر این مسئله اتفاق نظر دارند که ماه محرم و صفر ماه حزن و اندوه است و ایجاب می کند که در طی این مدت آثار شادی در رسانه ها نباشد.آیت الله العظمی بهجت (ره) برای حل این مشکل راه حل مناسبی ارائه داده اند که می تواند در جهت حل این مسئله تاریخی کمک شایانی بکند:

«بسمه تعالی، مناسب است در جمع بین دو قول (مشهور) در روز هفتم صفر به شهادت سبط اکبر امام مجتبی (ع) و تولد امام موسی کاظم (ع) ترتیب مجالس برای هر دو امام بزرگوار به اینکه مصائب امام دوم (ع) و مناقب امام هفتم (ع) را متذکر و یاداور باشند و همین احتیاط حاصل می شود.

 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: