به‌روز شده در: ۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۰
logo
تازه های سایت
کد خبر: ۲۵۷۴۴
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۱
رونمایی از جدیدترین اثر روح الامینی:
آثار روح الامینی علاوه‌بر مکتب قهوه‌خانه‌ای، برگرفته از یکی از سبک‌های معروف دنیا، با عنوان باروک است. در واقع او در کارهایش از فیگوراتیوهای کلاسیک، باروک و نورپردازی‌های آن اعصار نیز بهره می‌برد. در این سبک هنرمند می‌کوشد تا روح را به ماده و تصویری قابل لمس تبدیل کند
سید حسین قائمی- جدا از فیلم و موسیقی در دنیای هنر یکی از فضاهای بینظیری که جوابگوی همه زبانها و زمانهاست نقاشی است. جهانی بیانتها که با آن میشود هر مفهومی را با رنگ، نقش و عشق یا حتی نفرت، به هر مخاطبی رساند.در این حوزه در کنار انواع سبکها، از رئالیسم و امپرسیونیسم گرفته تا پست مدرنسیمو... شیوهای از نقاشی ایرانی با عنوان نقاشی قهوهخانهای وجود دارد که حدود 80 سال قبل بین مردم کوچه و بازار شکل گرفت و گسترش یافت. هنرمندان زیادی در این حوزه فعالیت داشتند و دارند، اما از بین آنها، جوانی سالهاست که با بهرهگیری از این سبک، همراه تکنیکهای دیگر، دست به خلق آثاری زده که نگاه هر بینندهای را حتی برای چند لحظه به خود جلب میکند.حسن روحالامین، نقاش و تصویرسازی است که سالهاست با نقاشیهای خود در حوزه مذهبی بهویژه عاشورا، آثار قابل توجهی را خلق کرده است.

از شهید حججی تا...

بعد از آثار عاشورایی این کار نیز روح الامین چندی پیش بعد از انتشار عکس معروف مربوط به شهید محسن حججی، نقاشی دیجیتالی را با مضمون و واقعه اسارت او منتشر کرد، اثری که با بازتابهای بسیاری در شبکههای اجتماعی همراه شد. این کار توسط آقای امیربهادر شاهرخی با تکنیک رنگ روغن در تابلویی به اندازه 220 در 118 سانتیمتر بازنمایی و با حضور مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری رونمایی شد.در ادامه فعالیتهای این هنرمند، روح الامینی در جدیدترین کار خود سراغ جنگ احد رفته است، اثری که با عنوان «لا فتی الا علی»در تالار وحدت رونمایی شد.

یک مدل تلفیقی

آثار روح الامینی علاوهبر مکتب قهوهخانهای، برگرفته از یکی از سبکهای معروف دنیا، با عنوان باروک است. در واقع او در کارهایش از فیگوراتیوهای کلاسیک، باروک و نورپردازیهای آن اعصار نیز بهره میبرد. در این سبک هنرمند میکوشد تا روح را به ماده و تصویری قابل لمس تبدیل کند و در واقعزمینی شدن تدریجی روح را به نمایش درآورد. البته خود او در زمینه نوع نگرشش به سوژههای عاشورایی و مذهبیاش، درباره دلیل انتخاب این سبک برای کارهایش، این طور میگوید: موضوع بیشتر به این بازمیگردد که ما درباره عاشورا هر تصویری داشتیم، اغلب به شمایلنگاری و نقاشیهای قهوهخانهای محدود بوده و کمتر دیدگاه رئالیستی و واقعگرایانه در این موضوع دیده شده است. البته به نظر من هر کسی در این زمینه کار کرده، به طور کلی شاهکار خلق کرده است؛ چه آنها که ضعیف بودند وچه آنها که مثل استاد فرشچیان با قدرت کار کردهاند زیرا کربلا خاصیتش این است. مثل چایی که در هیئت مینوشید و کسی نمیپرسد مارک این چای چیست، بلکه همه برای چای هیئت بودنش است که مینوشند؛ من هم در این کارها واقعاً به اینکه با چه سبکی کار میکنم یا اصلاً نقاشی میکشم یا نه، کاری نداشتم، فقط میخواستم مردم جامعه ما و شیعیان، تصاویری واقعی را از آنچه تاکنون از این واقعه شنیدهاند، ببینند.

البته او درباره سبک باروک معتقد است که پیش از اینها، این روش در تاریخ برای انعکاس مفاهیم مذهبی استفاده شده و موفق هم بوده است.ترکیببندی منحصربهفردعلاوهبر سبک و سیاق کارهای او، موضوع دیگری که در اغلب آثار این هنرمند به چشم میخورد، بحث ترکیببندیها و وجود پیکرههای متعددی است که حول یک مرکز قرار گرفتهاند؛ چیدمانی که ریتمی مشخص را به همراه خود دارد و نگاه بهتزده، حیران و گاه حزینی که در چهرهها وجود دارد، این ریتم را کامل میکند. از دیگر ویژگی کارهای او، نورپردازی ویژهای است که اغلب منبع روشنایی را پشت یک مانع قرار میدهد، اتفاقی که به ایجاد فضای معنوی اثر کمک میکند.به طور کلی حسن روح الامین و آثارش را میتوان جزء هنرمندان و کارهایی خواند که خلاقانه و با نگاهی پر از شور، بدون آن که مابهازای بیرونی داشته باشند، شکل گرفتهاند.

غربت موضوعات دینی در نقاشی

روحالامین نیز در بخشی از صحبتهایش در رونمایی این اثر گفت: ابتدا نام دیگری برای نقاشیام برگزیده بودم اما نام فعلی را مناسبتر دیدم. بزرگترین دلیل انتخاب این موضوع، غربت موضوعات دینی در نقاشی است. چون روی این موضوعات کمتر کار میشود و اساتید وقت کمتری برای آن میگذارند. وی افزود: در تابلوهایی که کار میکنم سعی دارم یک برش از یک شخصیت را کار کنم؛ اینجا هم برش کوتاهی از غزوه احد است که علاوه بر مصیبت شکست مسلمانان، رشادت امام علی(ع) هم در آن نمایان است. تابلو کار کردن مانند شعر است و باید الهام شود، منظور چیزی شبیه وحی نیست، بلکه ایده درستی بیاید و سپس انگیزه اجرای آن ایجاد شود.

 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: