به‌روز شده در: ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۴
logo
تازه های سایت
کد خبر: ۲۵۳۴۹
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۳
جنگ با دزدان دریایی در موبایل
از نکات مثبتی که در «نبرد در خلیج عدن» وجود دارد و در بازی‌های دیگر هم دیده نشده است، ممنوعیت آسیب رساندن به آثار باستانی است که باعث ناتمام ماندن عملیات و شروع دوباره از آخرین محل ذخیره‌بازی می‌شود.
سید حسین قائمی

خبر مغفول

لابهلای اخبار منتشر شده نمایشگاه الکامپ یک خبر هم در حوزه بازیهای رایانهای منتشر شد که چندان مورد توجه قرار نگرفت: «رونمایی از نسخه تلفن همراه بازی رایانهای مبارزه در خلیج عدن.» نسخه تلفن همراه این بازی با حضور رئیس سازمان عقیدتی سیاسی و فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه الکامپ ۹۶ رونمایی شد.

نسخه اول این بازی رایانهای در خردادماه سال 1391 توسط ارتش راهی بازار شده بود. به گفته سرگرد مجید جوشقانی، مدیر وقت امور هنری ارتش، این بازی قرار بوده در اسفند 1390 راهی بازار شود اما به دلیل برخی اصلاحات فنی و محتوایی نهایتاً در خردادماه 91 راهی بازار بازیهای رایانهای شده است. جوشقانی آن زمان این را هم اضافه کرده بود که چون جای بازیهایی با موضوعات حماسی و نظامی مدرن در بازار احساس میشده است، ارتش به این مقوله ورود پیدا کرده و «مبارزه در خلیج عدن» جزء نخستین بازیهایی است که در زمان حال اتفاق میافتد.

یک بازی دو نفره

این بازی در دو نسخه تک و دو نفره ساخته شده است. کاربر در این بازی در نقش تکاوران نیروی دریایی ارتش به همراه ناوگروه خود به ماموریتهای مهم و حساس بینالمللی اعزام میشود. او در سناریوها و بخشهای مختلف بازی باید با دزدان دریایی مبارزه کرده تا بتواند سرکرده آنها را دستگیر کند. به گزارش برهان، خط داستانی بازی از یک کشتی ربوده شده ایرانی آغاز میشود. کاراکتر قهرمان، یکی از کارکنان کشتی است که توانسته از دید دزدان دریایی که کشتی را اشغال کردهاند، پنهان بماند و وظیفه بازیکن در مرحله اول این است که سعی کند به طور مخفیانه وارد اتاق کنترل کشتی شده و پیام درخواست کمک ارسال کند. در همان آغاز مرحله فضا سازی داستان، اعم از منظره باران شدید بر روی عرشه کشتی و سایه دزدان دریایی در پرتو آتشی کم فروغ که در بشکههای خالی درست کردهاند و آهنگ دلهرهآور، حس خطر را در بازیکن زنده میکند.

رعایت اخلاق در بازی

از نکات مثبتی که در «نبرد در خلیج عدن» وجود دارد و در بازیهای دیگر هم دیده نشده است، ممنوعیت آسیب رساندن به آثار باستانی است که باعث ناتمام ماندن عملیات و شروع دوباره از آخرین محل ذخیرهبازی میشود.

این گرچه بیشتر بهعنوان یک مشخصه مخفی قابل کشف در بازیگنجانده شده است تا یک اصل کلی ولی در کنار ممنوعیت حمله به سربازان خودی و افراد غیرنظامی، میتواند الگوی خوبی حتی برای بازیسازان خارجی باشد تا این موضوع را در بازیهای خود بگنجانند.

این بازی از زمان رونمایی از خردادماه 91 تا بهمن ماه دو سال بعد در سال 1393 تقریباً 360 هزار نسخه به فروش رفته بود. این بازی همچنین در سال 1391 هم پرفروشترین بازی رایانهای ساخت داخل شده بود. این بازی همچنین در سومین جشنواره بازیهای رایانهای هم دیپلم افتخار و جایزه 25 میلیون ریالی بخش فنی بازیهای غیرمستقل را از آنِ خود کرد.


 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: