به‌روز شده در: ۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۰
logo
تازه های سایت
کد خبر: ۲۵۳۴۸
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۱
راه بی‌پایان سود
در حالي كه سينماي جهان دوباره به سمت جذب خانواده‌ها به سينماها گام برمي‌دارد و فيلم‌هاي مناسب براي تمامي اعضاي خانواده بيشترين ميزان استقبال را در سينماها دارند، در ايران فيلم‌هايي توليد مي‌شود كه نمي‌شود آنها را با همه اعضاي خانواده ديد
سیدمجتبی مومنی- همیشه بهانههایی برای تولید فیلمهای تخریب کننده و تحقیرآمیز وجود دارد و این روزها بهانهای طنز مثل چماقی در دست کارگردانها وجود دارد که بخواهند چنین آثاری تولید کنند. کارگردان های طنز به این بهانه واهی هرگونه محتوای غیر اخلاقی و رکیک را به فیلم اضافه میکنند و از هر جایی که بتوانند به موضوعات مرتبط با دین وبعضا مسائل شرعی چنگ میزنند و آن را ملعبه دستشان میکنند.

نسخه دوم از آلبالو فروشها

حسین فرحبخش این روزها فیلمی با نام «پا تو كفش من نكن» روی پرده سینما دارد.این فیلم داستان دو زوج است كه براي عقد به محضر ميروند ولي در شلوغي محضر، در درج عقد آنها اشتباهي صورت ميگيرد و ماجراهايي بعد از آن رخ ميدهد. فارغ از نکتههای فرمی فیلم میتوان به برخی از موارد محتوایی آن اشاره کرد. به عده برخی منتقدان این فیلم یک فیلمفارسی بی ارزش دیگر از گروه کپیسازان است که باز هم مانند سایر بنجل های به اصطلاح سینمایی او نعل به نعل از روی فیلمفارسی های قبل از انقلاب کپی برداری و بازسازی شده است. گرته برداری یا ساختن نسخه های جدید و به روز از روی آثار برجسته، ماندگار و پرمخاطب سینما در جهان سینما مرسوم است ولی هیچ کپی کاری را در عالم سینما نمیتوان یافت که از روی آثار مبتذل یک نسخه بد و بی ارزش بسازد و از این منظر فرحبخش یک استثنا است و باید نام او و فیلمفارسی هایش در گینس ثبت شود. از طرف دیگر با دیدن این فیلم مخاطب به یاد فیلم «50 كيلو آلبالو» میافتد. «۵۰ کیلو آلبالو» ساخته مانی حقیقی است. فیلمی که وزیر ارشاد وقت شخصا بعد از دیدن آن در سینما بعد از فروش چند ده میلیونی اش آن را توقیف کرد. فیلمی که پر بود از شوخیهای غیر اخلاقی و بعضا هتاکی به اعتقادات دینی مردم. البته همان روزها هم سازمان سینمایی واکنشی به فیلم حقیقی نشان نداد. فیلمی که به ادعای کارگدان صرفا برای گیشه ساخته شده بود و قرار بود بخشی از بدهیهایش را با آن بپردازد. فرحبخش كه بيشتر فعاليت سينمايياش به تهيهكنندگي فيلمهاي تجاري و متوسط سينما اختصاص داشته و تلاش كرده است تا جريان فيلمفارسي را با بازسازي فيلمهاي مشهور قبل از انقلاب، زنده نگه دارد، اين بار هم خط داستاني را كه «50 كيلو آلبالو» ترسيم كرده است، ادامه داده است. در برخي از نقدها درباره «پا تو كفش من نكن» اين فيلم را نسخه دوم «50 كيلو آلبالو» معرفي كردهاند.

فقط برای فروش

فرحبخش کارگردان فیلم «خصوصی» هم هست. فیلمی که به ماجرای زندگی یکی از نیروهای تندرو پیشاز پیروزی انقلاب میپردازد که پس از اخراج از مقامهای دولتی خود به عنوان اپوزیسیون در روزنامهاش آغاز به انتشار مطالب جنجالی میکند؛ و شیوه زندگی اش بطور کامل عوض میگردد و...

این که کارگردانی که بیشتر سابقهاش تهیهکنندگی است و در معدود کارگردانیهایش هم آثار اجتماعی بعضا متوسط تولید کرده است به یک باره به تولید چنین اثر سخیفی روی میآورد چه دلیلی غیر از گیشه میتواند داشته باشد؟

فروش خوب كمديها، به هر قيمتي!هجوم بيرويه براي ساخت فيلم كمدي باعث شده است ميزان كيفيت آثار توليد شده با نزول قابلتوجهي روبهرو شود و نويسندگان فيلمنامههاي كمدي از دمدستيترين ايدهها براي خلق موقعيت طنز استفاده كنند.

فیلم +۱۸

در حالي كه سينماي جهان دوباره به سمت جذب خانوادهها به سينماها گام برميدارد و فيلمهاي مناسب براي تمامي اعضاي خانواده بيشترين ميزان استقبال را در سينماها دارند، در ايران فيلمهايي توليد ميشود كه نميشود آنها را با همه اعضاي خانواده ديد؛ سينمايي كه تلاش دارد سينما را از محيطي خانوادگي به فضايي تبديل كند كه فيلمها صرفاً با ردهبندي سني قابل مشاهده باشند. قبل از اکران این فیلم گفته شده بود كه این فیلم قرار است براي كودكان زير 12 سال ممنوع شود. اما بعد از اکران این فیلم در ردهبندی اکران برای افراد بالای ۱۸ سال اعلام شد. با چنین آثاری و با ناديده گرفتن حقوق خانوادهها در داشتن يك سينماي سالم، قطعاً در آينده با كاهش حضور خانوادهها در سينما شاهد افت فروش و ضرر اقتصادي به بدنه سينما خواهيم بود.

به نظر میرسد وجود چنین آثاری صرفا دلیلی برای حذف خانوادهها از حضور در سینماها باشد.

 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: