به‌روز شده در: ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۸
logo
تازه های سایت
کد خبر: ۲۵۱۴۲
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۱
حمیدرضا ترقی:
اصولگرایان بعد از انتخابات حسن نیت و قانون مداری خود را اثبات کردند و جامعه متوجه شد تا این روش و مشی مبتنی بر حفظ منافع کشور است و می تواند به حرکت صحیح دولت در دوره جدید و دولت دوازدهم کمک باشد.
حمیدرضا ترقی چندی پیش مهمان «ایسکانیوز» بود و با او گپ و گفت مفصلی درباره مسائل روز کشور در خصوص موضوعاتی پیرامون شرایط اصولگرایان پس از انتخابات 96، فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری درباره موضوع "آتش به اختیار"، بحث تغییرات در کابینه دولت دوازدهم، تحریم های اخیر آمریکا و نقض و یا عدم نقض برجام و برخی دیگر از مسائل روز و ... داشته ایم.

مشروح این گفت و گوی 1 ساعته در ادامه می آید:

مشارکت مردم در انتخابات اردیبهشت 96 را چگونه ارزیابی کردید و این مشارکت چه تاثیری در وضعیت کشور دارد؟

انتخابات با حضور گسترده مردم و درصد بالای مشارکت بحمدالله به سرانجام رسید و نظام با مشارکت بالای 70 درصدی از مردم در انتخابات توانست یک حماسه دیگری را بیافریند تا تمام نامزدهای انتخاباتی در به وجود آمدن این حماسه و حضور گسترده شریک و سهیم باشند.

مردم با هر نیت و اراده ای که داشتند با حضور در پای صندوق های رای بار دیگر نظام جمهوری اسلامی را مورد حمایت و تایید قرار دادند و ساز و کار دموکراسی و مردم سالاری را در کشور تایید و نشان دادند که دیدگاه ها و سلایق سیاسی در کشور از مجرای مردم سالاری و ساز و کاری که برای اعمال حاکمیت ملی در کشور طبق قانون اساسی فراهم شده می توانند نقطه نظرات و دیدگاه های خودشان را مطرح و تاثیرگذار در سرنوشت کشور باشند. حتی مخالفین نظام، کسانی که خیلی به این روش قبلا پایبند نبودند و از اردوکشی های خیابانی یا شیوه های دیگر برای اعمال نظرشان استفاده می کردند به صندوق های رای اعتماد کردند. به نظر می رسد که این یکی از موفقیت های دیگر جمهوری اسلامی است که در مجموع پشتوانه مردمی نظام جمهوری اسلامی را در انتخابات تقویت کرد. با ایرن شرایط جمهوری اسلامی با یک صلابت و اقتدار بیشتری از گذشته در صحنه داخلی و بین المللی می تواند پیگیر اهداف متعالی خود باشد.

به نظر شما با این سطح مشارکت دولت باید چگونه به خواسته های مردم و تعهداتی که در رقابت های انتخاباتی داده است عمل کند؟

همانطور که منتخب مردم نوع جریانات سیاسی را مورد تاکید قرار دادند پس از اتمام انتخابات آحاد ملت و نیروها باید دست به دست هم دهند تا در جهت پیگیری مطالبات مردم، خصوصا مردمی که با مشارکت گسترده ای در انتخابات شرکت و پس از انتخابات امید زیادی به حل مشکلاتشان دارند در جهت پیگیری مطالبات مردم و عمل کردن به قول ها، تعهدات و وعده هایی که دادند تلاش کنند و تحقق این وعده ها قطعا بدون همکاری و کمک همه دستگاه ها، قوای سه گانه و مردم امکان پذیر نیست.

بدون شک نقش دولت در جلب مشارکت گروه های سیاسی حتی مخالفین در کمک به خود برای آینده و همدلی و هم زبانی که در جامعه باید پدید بیاورد نقش موثری است.

اگر دولت به دنبال ایجاد همدلی و انسجام ملی میان آحاد جامعه است باید دیدگاه ها، نقطه نظرات و مطالبات آنها را مورد توجه قرار دهد و با توجه به مشخص شدن اولویت ها برای دولت و مردم، دستگاه های فکری و اتاق های فکر خود را برای برجسته کردن مسایل اصلی کشور بسیج و از پرداختن به حاشیه های زمان انتخابات عمدتا پرهیز کنند و از ظرفیت عظیم مردم و جریانهای مختلف سیاسی در جهت پیشبرد اهداف نظام استفاده مطلوب را ببرند.

پس از انتخابات اگر به سمت رفاقت برویم و رقابت ها را کنار بگذاریم و در مسیر واقعی حرکت و حق افرادی را که رای ندادند را رعایت کنیم و به رسمیت بشناسیم قطعا فضای بعد از انتخابات یک فضای سالم و مناسبی خواهد شد تا بتواند حل مشکلات مردم و افزایش اعتماد آنها به دولت و در کاهش فاصله بین مردم و دولت نقش بسیار موثری داشته باشیم.

پس از انتخابات وضعیت جناح رقیب چطور بود؟

در انتخابات جریانی که پیروز شود و بالعکس جریانی که پیروز نمی شود هر دو باید اصول دموکراسی و مردم سالاری رعایت کنند؛ اگر جریان پیروز از موفقیتشان برای سرکوب مخالفین خود استفاده کنند جز ضرر چیز دیگری نصیبشان نخواهد شد، افرادی که برای حذف رقیب خود تلاش و فعالیت می کنند نه تنها یک بخش عظیمی از انرژی و توانمندی های کشور را نادیده گرفته اند بلکه موجب متضرر شدن سیستم مدیریتی کشور می شوند و به اختلافات انتخاباتی عمق دادند و این موضوع همیشه موجب ضرر اداره کشور بوده است. افرادی که در انتخابات موفق نشدند طبیعتا عدم موفقیت خود را در چارچوب قوانین می پذیرند و از راه های قانونی صحبت های خود را دنبال و یا با استفاده از روش های خیابانی فضای کشور را ناامن نکردند.

همچنین مقام معظم رهبری در سخنانشان از جریان ناموفق در انتخابات تقدیر کردند و فرمودند که جریان ناموفق علی رغم کسب رای کم نظیری که نسبت به انتخابات متعدد دارا بوده است اما به طور کل فصل الخطاب شورای نگهبان و مسوولین برگزاری انتخابات را پذیرفته و بدون هیچ گونه واکنش غیرقانونی آماده حتی اعلام همکاری با دولت برای آینده را داشته اند.

فضا به نظر فضای مناسبی است، اصولگرایان بعد از انتخابات حسن نیت و قانون مداری خود را اثبات کردند و جامعه متوجه شد تا این روش و مشی مبتنی بر حفظ منافع کشور است و می تواند به حرکت صحیح دولت در دوره جدید و دولت دوازدهم کمک باشد.

عملکرد اصولگرایان پیش از انتخابات و ساز و کار جمنا برای حضور در عرصه انتخابات را چطور ارزیابی می کنید؟

در مورد عملکرد اصولگرایان به نظر من چند نکته را باید مورد دقت قرار دهیم؛ بحث ساز و کار جدیدی که اصولگرایان در این انتخابات داشتند تشکیل نیروهای جبهه انقلاب بود که این ساز و کار یک ساز و کار جدید و با ابتکارات مبتنی بر تجربیات گذشته بود؛ بسیج کردن نیروهای انقلابی با حجمی که اصولگرایان تا به حال در آن صورت نداده بودند چه ترکیب شورای مرکزی و چه بدنه نقاط مثبتی و منفی داشته است.

نقاط مثبت تشکیل نیروهای انقلابی این بود که سازماندهی در سطح کشور به شکلی انجام شد تا توانست یک بسیج عمومی در بین نیروهای انقلاب پدید بیاورد و افراد بیشتری را پای کار برای انتخابات جمع کند؛ موضوع دیگر آن بود که توانست اجتماعات سراسری و کشوری تقریبا پرحجمی را تشکیل دهد و مانور قدرت در سطح کشور را به نصاب بیشتری نسبت به گذشته ارتقا دهد .نکته دیگر این که بتواند یک انسجام و تبعیت تشکیلاتی را در بین نامزدها پدید بیاورد تا مشکل انتخابات سال 92 را نداشته باشیم.

از معایب حرکت اصولگرایان در انتخابات این بود که بنا را بر عبور از تحزب و عبور از واژه اصولگرایی گذاشته بودند و به سمت یک دوگانه انقلابی و غیرانقلابی حرکت کرد؛ مورد دیگر انجام سازماندهی دیر بود و مجوز قانونی را دیر دریافت کردند و عدم مجوز قانونی یکی از موانع کار می توانست تلقی شود، نکته بعدی به دلیل عبورشان از احزاب بود که تجربه این نوع کار تشکیلاتی و سازماندهی را نداشتند.

نکته دیگر مشکل حرکت اصولگرایان در انتخابات قصد حرکت جلوتر از روحانیت را داشتند درواقع پیشران روحانیت شدند که این موضوع در انتخابات میان اصولگرایان در بحث سیاسی کشور بی سابقه بوده است؛ به طور طبیعی در بدنه سازماندهی ناهماهنگی ها و گله مندی هایی میان نیروهای محوری استان ها و شهرستان ها ممکن بود به وجود بیاید که اینها در نتیجه آراء و انسجام کار تاثیرات منفی می توانست بگذارد اگر چه تقریبا عمده این مشکلات به مرور در دوره حل شده است اما در نهایت برای رسیدن به یک گزینه مناسب با شعاری که در انتخابات دنبال می کرد دچار چالش جدی شد.

چرا آقای رئیسی حضور در جبهه مردمی انقلاب (جمنا) را در انتخابات نپذیرفتند؟

آقای رئیسی خود را عضوی از جبهه جمنا نمی دانست اما این جبهه از وی حمایت کرد و دلیل عدم حضور ایشان در جبهه جمنا این بود که تمام اصولگرایان کشور در این جبهه حضور ندارند و جمنا تمام اصولگرایان را نتوانسته است در یک جبهه پوشش دهد و به همین دلیل آقای رئیسی یک مقدار مستقل تر عمل کردند و در گزینه نهایی جمنا دچار مشکل شد.

تحلیل ابتدایی جمنا در رابطه با روند انتخابات تحلیل درستی بود اما در پایان تحلیل تغییر کرد و مقصر تغییر تحلیل بعضی از دستگاه های نظرسنجی بودند که مورد اعتماد جوانان بودند و در نظرسنجی هایشان متاسفانه اشتباهاتی را مرتکب شدند که طور دیگری فضا را نشان دادند و موجب اشتباه محاسباتی جمنا در پایان شدند. اگر این مشکل محاسباتی نمی بود و با توجه تحلیل ابتدایی جمنا یعنی حضور سه نامزد اصولگرا در صحنه انتخابات بود رقابتشان را انجام می دادند و در نهایت به نفع یک شخص در این مرحله کنار نمی رفتند اگر این استراتژی دنبال می شد شاید نتیجه انتخابات چیز دیگری می بود.

کناره گیری آقای قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری تا چه حد به نفع آقای روحانی بود؟

کتاره گیری آقای قالیباف از انتخابات موجب شد بخش عمده ای از سبد رای وی به سمت سبد رای آقای روحانی برود و کمکی شد تا رقیب به موفقیت دست یابد.

جمنا را به عنوان یک ظرفیت و تجربه جدید باید نواقصش را برطرف کنیم و انشالله بتواند فراگیری اش را حفظ کند.باید اشکالاتش در آینده برطرف شود و با یک فراگیری کاملتر و مشی پخته تری بتواند حرکت و سازماندهی جریان اصولگرایی در کشور را نمایندگی کند؛ قطعا در آسیب شناسی که نسبت به شعارها، رفتارها و مواضع این جریان صورت می گیرد باید نسبت به این که ما چگونه می توانیم در یک رقابت سیاسی در داخل جامعه قشر خاکستری و قشری که بی تفاوت است در جامعه ،که میزانشان هم کم نیست، را جذب کنیم. باید تجدید نظرهایی در شعارها، برنامه ها، مشی تبلیغاتی و نوع ارتبط با مردم در آنها به وجود بیاید تا در آینده با استفاده از این تجربه توفیقات بیشتری را به دست بیاورد.

یعنی معتقدید که در آینده اصولگرایان جمنا با همین سازوکار را نمی پسندند؟

قطعا اشکالاتش در این مرحله مشخص شده این اشکالات باید برطرف شود تا بتواند پاسخگوی نیاز کل جبهه اصولگرایی برای حرکت های مهم سیاسی در آینده و خصوصا در انتخابات باشد.

با توجه به این که برخی می گویند 50 درصد از مدیران دولت دوازدهم باید تغییر کنند، نظر شما درخصوص تغییر کابینه دولت دوازدهم چیست؟

دولت طی چهار سال گذشته نشان داده که در چه بخش هایی موفق و در چه بخش هایی موفق نبوده، در چه بخش هایی توانسته براساس سیاست ها و برنامه هایی که داشته به وعده های خود عمل کند و درخواستهای مردم و مجلس را محقق کند و یا در چه قسمت هایی ضعیف بوده است.

دولت متاسفانه در چهار سال گذشته میانگین عملکردش نسبت به برنامه و بودجه مصوب مجلس از حدود 35-40 درصد بیشتر نشده است یعنی 35 درصد از تکالیفی که قانون برای دولت تعیین کرده برای بودجه سالیانه بیشتر عمل نکرده است این هم گزارشی است که دیوان محاسبات به عنوان تفریق بودجه در هر سال منتشر و اعلام کرده است. این موضوع نشان می دهد که بالای 60 درصد از برنامه های مصوب دولت، مجلس و تکالیفی که مجلس تعیین کرده برای دولت زمین مانده و اجرا نشده است.

نکته دوم این که خیلی از این وعده ها عملی نشده است، در حوزه اقتصاد، روحانی نزدیک به 165 وعده اقتصادی داده و چند درصد وعده های اقتصادی واقعا تحقق پیدا کرده است، اما با کمی دقت متوجه می شویم که حدود 30 درصد وعده ها تحقق پیدا کرده و مابقی همچنان اجرا نشده است که طبیعتا به ضعف دستگا ه ها و وزارتخانه های اقتصاد کشور باز می گردد.

البته در بعضی از بخش ها طبق روال معمول توفیقاتی داشته است؛ در حوزه نیرو کارهای خوبی انجام شده البته نواقصی در این مقاطع دیده شده است، اما در مجموع وزارتخانه های خدماتی خوب عمل کرده اند.

در بخش کشاورزی عملکردها تقریبا مثبت و قابل قبول بوده است و در بخش نفت توفیقات خوبی در عرصه افزایش برداشت، استخراج و فروش وجو داشته است اما زیانی که از سوی آقای زنگنه متحمل نظام و دولت شد ضرر قابل توجهی است . یعنی ما در اثر واگذاری این مسوولیت به آقای زنگنه حکم دادگاه مربوط به کرسنت را نفی و مجددا مجبور به فروش گاز از قیمت بشکه ای 40 دلار به قیمت 18 دلار شدیم و ده ها میلیارد دلار ضرر است که باید برای این موضوع فکر جدی داشته باشیم.

معتقدم جلوی ضرر باید را گرفت یعنی این ضرر اگر قرار باشد ادامه پیدا نکند برای مثال حق حساب یا سوءاستفاده ای در قراردادهای قبلی نبوده و حکم دادگاه قبلی را به رسمیت بشناسند لازم است که ایشان مسوولیتی در وزارت نفت نداشته باشند تا اثبات شود تا چنین تخلفی وجود دارد در غیر این صورت این ضرر را بایدکشور محتمل شود تا پایان قرارداد که معلوم نیست تا چه زمانی طول خواهد کشید.

نظر شما درخصوص عملکرد دولت یازدهم در حوزه فرهنگ چیست؟

10 تذکر و گله مستقیم رهبری را از عمکلرد حوزه فرهنگ در دولت داشتیم. با توجه به این موضوع که تا این حد گله مندی رهبری در حوزه فرهنگ را نداشتیم که در هیچ کدام از نمایشگاه های کتاب شرکت نکنند و این موضوع نشان دهنده دغدغه زیاد رهبری نسبت به وضع فرهنگی کشور است.

مقام معظم رهبری در بیاناتشان از جوانان تحصیل کرده در حوزه فرهنگ خواستند تا آتش به اختیار باشند و از مردم درخواست کردند تا وارد عرصه شوند و کمبودهارا در حوزه فرهنگ جبران کنند, البته دولت برای رفع دغدغه های فرهنگی رهبری کمیته ای تشکیل داده و کارهای خوبی در جهت اسلامی دادن به هنر و سینما دارد انجام میشود ولی اینها زمانبر است. مخالفت صریح رهبری با سند مورد پذیرش وزارتخانه های (علوم و آموزش و پرورش) و دستور توقف آنهابنظر میرسد

دو دستگاه فرهنگی آموزشی کشور (وزارت علوم، وزارت آموزش و پرورش) به نظر ما در عملکرد مردود شدند زیرا خلاف قانون اساسی سند را پذیرفتند و سیاست های کلان نظام در رابطه با نظام آموزشی کشور را رها و سندی را از بیرون برای عمل پذیرفتند که تابع نظر یونسکو و بیگانگان بودند. بنابراین درمدیریت این دو وزارتخانه باید تجدید نظر شود.

در حوزه اقتصاد چطور؟

در حوزه اقتصاد تمام مشکلات اقتصادی متراکم و وعده ها تحقق پیدا نکرده است. دولت در چینش وزرای دولت دوازدهم باید تجدید نظر اساسی و جدی داشته باشد و متناسب با نیازهای جامعه، مردم و ارزیابی عملکرد آنها در گذشته و سود و زیانی که در کشور داشتند و با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری ترکیبی کارآمدتر، شاداب تر و توانمندتر ارائه دهند. درخواست ما سن خیلی جوان در کابینه دولت نیست زیرا پختگی لازم را نخواهند داشت اما باید سنشان در حدی باشد که کار مفیدشان کمتر از 7-8 ساعت نباشد، وزیری که در شرایط کنونی10 ساعت نتواند کار کند برای کشور مفید نیست.

مقام معظم رهبری برای سپردن مسوولیت به وزارتخانه ها خطوط قرمزی را تعیین کردند که باید رعایت شود از جمله سوابق و مواضع افراد در قبال مسایل فتنه است.

وزیری که نمی تواند در برابر خواسته های آمریکا و دشمن مقاومت کند وزیر ملتی که 40 سال در برابر استکبار جهانی ایستاده است نیست، وزیر باید یک شباهتی به ملت داشته باشد، ملتی که در برابر خواسته های آمریکا ایستاده از وزیر خود انتظار ندارد که در مقابل استکبار وادادگی داشته باشد و در قبال درخواست آنها از وزیر بلافاصله بپذیرد و از آنها تبعیت کند بلکه وزیر باید با مردم سنخیت داشته باشد.

تحریم های سنای آمریکا علیه ایران، چقدر می تواند نقض کننده برجام باشد و به نظر شما واکنش وزارت خارجه نسبت به این موضوع باید چگونه باشد؟

برجام با همان سرانجامی رسید که مقام معظم رهبری پیش بینی کرده بودند و علتش هم کاملا مشخص است؛اولا دولت در این توافق نتوانست ضمانت اجرایی لازم را از طرف مقابل برای انجام تعهداتش بگیرد، ثانیا دولت به طرف مقابل اعتماد بیش از حد پیدا کرد و ثالثا دولت نقطه ضعف هایی از خود در مقابل رقیب نشان داد که طرف مقابل به ادامه استراتژی گذشته خود مبنی بر چماق تهدید و تحریم مصرتر شد.

منتقدین گفتند که وعده آقای اوباما وعده مربوط به دولت خودش است و استمرار و دوام ندارد عناصر جمهوری خواهان افزیش پیدا کردند و سنا کاملا در دست جمهوری خواهان قرار گرفت که نظرشان نسبت به برجام کاملا منفی بوده است. بنابراین اعتماد به اوباما مبنی بر پایبندی آمریکا به تعهداتش که تحریم ها را لغو خواهد کرد کاملا اعتماد بی جایی است.

اما دولت متاسفانه زیر بار این مساله نرفت و همچنان به آمریکا اعتماد داشت و حتی مطمئن بود که پیروز می شوند، اما بعد از پیروزی جمهوری خواهان و شکست دموکرات ها در آمریکا دولت متوجه شد که کلاه بزرگی سرش رفته است.

نامه ظریف از سمت دولت به موگرینی، نماینده اتحادیه اروپا، که تا به حال افشا نشده است حاکی است که ظریف کاملا به نقض برجام توسط آمریکا به صورت مکرر اشاره کرده و نامه کیفرخواستی علیه آمریکا در نوشته است.

فرجام نامناسب برجام و گره زدن مشکلات کشور به نتیجه برجام منجر به وارد کردن خسارتی به کشور شد و آمریکایی ها از شرایط و دیدگاه دولت نسبت به برجام استفاده کردند.

ایران با از بین بردن بسیاری از امکانات هسته ای خود نزدیک به 70-80 تن اورانیوم غنی شده را از کشور خارج کرد، ذخایرمان به 200 کیلو رسید، رآکتور اراک که آب سنگین را تولید می کرد را تبدیل به سیمان کرده و در نتیجه ضربه سنگینی از لحاظ مالی به ایران وارد شد. آب سنگین برای سانتریفیوژهایمان لازم داشتیم تا بتوانند کار کنند و و تعداد 13 هزار سانتریفیوژ را از بین بردیم که نابودی هر کدام از این سانتریفیوژ ها به کشور خسارت وارد کرد و در نتیجه بیش از 500 دانشمند هسته ای که در سایت فردو مشغول به کار بودند همگی از سیستم هسته ای ایران حذف شدند وبکارهای دیگر مشغول شدندو تقریبا کار مطالعات هسته ای خوابیده است.

هدف دشمن از وارد کردن این گونه خسارت مبنی بر آن بود که ایران برای رسیدن به نقطه قبلی خود وقت زیادی نیاز داشته باشد؛ بنابرای ن ترامپ به راحتی اعلام می کند که برگ برنده دست او است و میتواند به ما فشار وارد کند زیرا پپیشرفت فعالیت های هسته ای دو سال عقب می افتد و از سوی دیگر تحریم ها به صورت قویتر با دامنه وسیع تری بر ایران استمرار پیدا میکند و با صراحت کامل می توانند بگویند که این وعده دولت گذشته بوده و ما وعده ی آن دولت راقبول نداریم واجباری برای ادامه دادن به تعهدات برجام وجود ندارد.

حرکت دولت در این زمان را چگونه ارزیابی می کنید؟

توجیه دولت متاسفانه برای انجام این موضوع این بود که به جای 1+5 مثلا با 4+1 برجام را ادامه می دهیم این هم یک کلاه بزرگتری بود که اتحادیه اروپا اثبات کرد در صورت تحریم های آمریکا هیج اقدامی نمی تواند انجام دهد و هر فعالیت وهمکاری اقتصادی باایران را باید از کانال آمریکا عبور دهد بنابراین طرح 4+1با شکست مواجه می شود.

بنابراین تصور این موضوع که اروپایی ها مستقلا برجام را بدون آمریکا دنبال کنند کاملا تصور باطلی است، بنابراین تا به الان آمریکا ناقض برجام است و شورای نظارت بر برحام این موضوع را تایید کرده و ما می توانیم در مقابل آمریکا راه هایی را انتخاب کنیم و اعلام کنیم که ارتش آمریکا تروریست است و همینطور می توانیم اقدامات متقابل تحریم اقتصادی را در مقابل آمریکا داشته باشیم و از طریق حقوقی شکایات خود را به مراجع حقوقی دنیا منعکس کنیم و ازراه های متعددی برای فشار بر آمریکا استفاده کنیم.

برچسب ها: حمیدرضا ترقی
 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: