به‌روز شده در: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۴
logo
تازه های سایت
کد خبر: ۲۳۰۴۹
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۰
دکتر حسن لاسجردی:
در شبکه های اجتماعی به لحاظ تکنیکی، خلاصه نویسی، مختصر نویسی، یک خط نویسی و بحثهایی که به نام هشتگ مطرح است، در بلند مدت مخاطبین تمایل نداشته باشند که صرفا خبر بخوانند، بلکه مایل باشند خبرهای مورد علاقه خود را پیگیر باشند، رقابتی که بین رسانه های کاغذی و دیجیتال و شبکه های اجتماعی شکل گرفته است، در نهایت به طرف سایتها و مراکز خبری تخصصی که مخاطبین خاص خود دارد، پیش می رود.
هزارمین شماره روزنامه الکترونیکی "شما" منتشر شد، رسانه ای که تمام توان دست اندرکاران آن بر اطلاع رسانی و روشنگری اذهان قرار گرفته است و خواهان تحول جدی در عرصه رسانه، همراه با همافزایی و همکاری اعضاء حزب موتلفه اسلامی، است، از این رو هفته نامه شما با چهره رسانه ای و از اعضاء شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی، دکتر حسن لاسجردی، در خصوص ضرورتهای رسانه های الکترونیک، به گفتگو نشست، وی معتقد به این است که اگر رسانه ها دارای استقلال مالی شوند، به طور حتم بد اخلاقی های رسانه ای کم می شود. مشروح گفتگو را در ذیل بخوانید:

*به عنوان اولین سوال ضرورت عبور از رسانه های کاغذی به رسانه های نوین چیست و نقش این رسانه ها را در آگاه سازی عمومی چگونه ارزیابی می فرمایید؟

با توجه به تنوع، تکثر، دسترسی آسان به فنآوری و موضوع مهم یعنی سلیقه مخاطبین، به نظر می رسد حرکت جامعه به طرف رسانه های الکترونیک یا دیجیتال است اما رسانه های کاغذی همچنان در سلیقه بسیاری از مخاطبین به خاطر حس نوستالژی و دسترسی آسان، وجود دارد. این نکته را باید مد نظر داشت که با توجه به فوریت، تعدد و تکثر مطالبی که در رسانه های دیجیتال است، آیا مخاطب فرصت اینکه نیاز خود را با توجه به حجم زیاد و بمباران اطلاعات پیدا می کند؟

به نظر می رسد هر میزان ورژن و همچنین تنوع مختلف فناوری ها وارد می شود، به همان اندازه مخاطب حرفه ای تر می شود، با توجه به تنوع فنآوریها، تولید محتوا هم دچار تغییر و دگردیسی شده است و در فضای تولید هم این ارتقا و گسترش را داریم، یعنی قریب به اتفاق افرادی که تولید محتوا می کنند، به این فکر هستند، چگونه مخاطب در فضای بمباران اطلاعات، تنوع و تکثر رسانهای دیجیتال، بتواند به آن چه مورد نیاز و علاقمند است، برسد، لذا این اجبار تکنولوژیک سبب شده است، خبرگزاری، سایت ها و همچنین مراکز خبری، تولیدی و الکترونیکی به طرف تخصصی و تکنیک پذیر شدن حرکت کنند.

در حال حاضر رقابت در عرصه تکنولوژیک در حقیقت بین نسل قبلی یعنی سایت و خبرگزاری ها و نسل جدید یعنی شبکه های اجتماعی روی داده است، که هر دو به صداقت، سریع و حتی لحظه ای در خبر رسانی فکر می کنند.

در داخل کشور با این موضوع مواجه ایم که شبکه های اجتماعی مطلوبیت اجتماعی لازم را برخوردار نیستند، با توجه به اینکه در این شبکه ها، نقل مطالب از افراد و اینکه بعضی مسائل را متوجه برخی اشخاص کند، وجود دارد، که از جنبه حقوقی برخوردار است، در مقابل مراجع قانونی خود را پاسخ گو نمی دانند، شاید به همین دلیل، در گذر زمان اعتماد عمومی به این شبکه ها دچار خدشه شود. رقابت صورت گرفته بین رسانه های با سابقه بیشتر و شبکه های اجتماعی، نیازمند گذر زمان است.

در مجموع به نظر می آید، رسانه و خبرگزاری ها با توجه به رسالت و تعهدی که در مقابل قانون دارند و کار حرفه ای تری که انجام می دهند، در تفکر و سلیقه مخاطبین ماندگار تر باشد.

*رویکرد خلاصه گزینی فعلی (مشهور به اخبار ساندویچی) – که از یک سو فرصت تبیین ندارد، اما بیشتر خوانده می شود و با سرعت بالا مرزها را در می نوردد – را افزاینده بصیرت و آگاهی عمومی می دانید یا گمراه کننده؟ برای بهبود اثر آن چه باید کرد؟

اصطلاحا ساندویچی، مختصر و مفید شدن خبر، بخش مهمی زاییده شبکه های اجتماعی است، چون این شبکه ها با توده مردم طرف هستند و سطح دسترسی عمومی شده است و نکته سوم اینکه شاید مهمتر باشد، وقتی تولید محتوا می کنید، علاقمندید در فضای رقابتی که بین رسانه های کاغذی و الکترونیک وجود دارد، حرف اول را بزنید و یا اصطلاحا زودتر از همه خبر برسانید و آنچه که مهم است در شبکه های اجتماعی مختصر شدن اخبار به دلیل تنگناهای این فضا، باعث پایین آمدن دقت خبر می تواند باشد اما در سایت و خبرگزاری ها بدلیل وجود فضای تحصصی به جهت مباحث فنی، تکنیکی و علاقه تخصصی که مخاطب دارد، مختصر نویسی خبر، مورد انتظار نیست.

دور از انتظار نیست که در فضای شبکه های اجتماعی به هر دلیلی ممکن است، مخاطبین از تعدد، تکثر خبر، بمباران اطلاعات و حجم عظیم داده خسته شوند و کم کم به داده های تخصصی روی بیاورند و هر شخصی به مباحث مورد علاقه خود ورود کند.

اما باید این موضوع را هم در نظر گرفت که در شبکه های اجتماعی به لحاظ تکنیکی، خلاصه نویسی، مختصر نویسی، یک خط نویسی و بحثهایی که به نام هشتگ مطرح است، در بلند مدت مخاطبین تمایل نداشته باشند که صرفا خبر بخوانند، بلکه مایل باشند خبرهای مورد علاقه خود را پیگیر باشند، رقابتی که بین رسانه های کاغذی و دیجیتال و شبکه های اجتماعی شکل گرفته است، در نهایت به طرف سایتها و مراکز خبری تخصصی که مخاطبین خاص خود دارد، پیش می رود.

*با توجه به شرایط مطلوب برای رشد شایعات و فراگیر شدن آنها در رسانه های نوین، چه راهکاری برای مقابله با آن پیشنهاد می فرمایید؟

آنچه که مسلم است به هر صورت درصدی از این موضوع را باید بپذیریم، چون با تنوع، تکثر و فراوانی رسانه ها، شاید نتوان کنترل رشد شایعات را در دست داشت، نکته دیگر اینکه اگر صرفا سیاستهای کنترلی اعمال شود، امروزه تنوع تکنیکی و فنی آن قدر وجود دارد که مخاطبین امکان دارد به شبکه ها، یا ورژنها و تنوعات تکنیکی جدیدی رو بیاورند.

رقابت در فضای فن آوری با هر کشوری داریم، می توانند، در حقیقت با تولید نمونه های جدید، فرصت کنترل و نظارت را از ما بگیرند، در نهایت چند کار مهم باید انجام شود، نکته اول بحث آموزش مخاطبان یا اصطلاحا آموزش عمومی جامعه است تا با ویژگی های مثبت و منفی شبکه های اجتماعی و مراکز خبری آشنا شوند، نکته دوم که مهم تر است، بحث تولید نرم افزارهای بومی شبکه های اجتماعی است، که هر جامعه ای با توجه به سلیقه، فرهنگ و خواسته های خاص جامعه باید تولید کند، نکته سوم و مهمتر، اینکه مراکز خبری یا اتاق فکر جامعه با ایجاد کمپین ها، جهت گیری های خاص و یا با ایجاد شور و نشاط در شبکه های اجتماعی تلاش کنند، فضا را پالایش و تطهیر کنند، خیزش دورنی بوجود بیاید که افراد همدیگر را دعوت به پالایش نویسی و یا پاکیزه نویسی از طریق درونی کردن این موضوع کنند و این مهم با فرمان، دستور و فشار از بیرون بدست نمی آید. همانطور که تجربه دیگر کشورها نشان داده است.

لذا این موضوع یک مسئله فرهنگی است تا مسئله ای تکنیکی.

*پیشنهادی اگر دارید برای رشد و بالا رفتن کیفیت رسانهای الکترونیک در جهت بهبود انتقال پیام و اطلاع رسانی، بیان فرمایید؟

در حال حاضر شرایط فضای رسانه ای در جامعه بد نیست و در مجموع افرادی که فعالیت اطلاع رسانی انجام می دهند، از عملکرد مثبتی برخوردار هستند، اما چند نقص در این موضوع وجود دارد که باید رفع شود، بحث وابستگی مالی و استقلال این مجموعه ها است، که اگر دارای استقلال مالی شوند، به طور حتم بد اخلاقی های رسانه ای کم می شود، نکته دوم، آموزش حرفه ای اشخاصی است که در این فضا فعالیت می کنند، اگر به درستی آموزش ببینند، در حقیقت در کاهش مشکلات اخلاقی فضای رسانه و فضای دیجیتال موثر می تواند باشد و در نهایت تصویب قانون جامع اطلاع رسانی و فضای رسانه ای که در مجلس شورای اسلامی چند سالی است مطرح است و با به نتیجه رسیدن این موضوع، مقداری وضعیت رسانه های نو ظهور مشخص و عملکردشان مورد دقت قرار می گیرد.

برچسب ها: لاسجردی
 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: