به‌روز شده در: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۷
logo
تازه های سایت
کد خبر: ۲۲۷۰۲
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۳
به بهانه آغاز خط تولیداولین کارخانه چادر در یاسوج
دشمن جنگ نرمی را در حوزه حیازدایی و از میان بردن حجاب آغاز کرده که اگر در بخش تولید بتوانیم حمایت‌های لازم را از طرح‌های قیمت‌شکن داشته باشیم می‌توانیم با بخشی از آن به شکل جدی مقابله کنیم و این مهم عزم و اراده دولت و مردم را در کنار یکدیگر طلب می‌کند.
حمیده آبادی- چادر یکی از محصولات فرهنگی استراتژیک برای نظام اسلامی است، هرچند که این محصول در پیچوخم بازار و با نگاه اقتصادی تا وقتی بخواهد به دست ما برسد باید هفتخوان رستم را از سربگذراند و بعد از پرداخت مالیات و ارزشافزوده و اموری از این دست پشت ویترین مغازهها و فروشگاههای محصولات حجاب جا خوش کند و هرکس بنا به قیمتی که شدت شفافیت آن مشخص نیست آن را به فروش بگذارد، اما در هفتهای که گذشت خبر تولید پارچه چادرمشکی در کارخانهای واقع در شهرکرد و افتتاح آن توسط معاون اول دولت تدبیر و امید موضوعی بود که برای همه ما چادریها جای این امیدواری را ایجاد میکند که این کالای مهم فرهنگی ضروری با قیمتی مناسب به دست ما برسد، قیمتی که به تعبیر محمدعلی صدقآمیز مدیر انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب با فراز و فرودهای بسیار همراه است او در این باره توضیح میدهد:« ما از اردیبهشت سال گذشته تاکنون ۴۵ درصد افزایش تعرفه واردات پارچه چادری مشکی را داشتیم، محصولی که در یک نظام ایدئولوژیک که مدعی اجرای احکام اسلام است و به عنوان یک کالای فرهنگی و استراتژیک باید آن را به حساب آورد. این کالا در گذشته ۷درصد مالیات داشته و اکنون

۳۲ درصد مالیات بابت آن پرداخت میشود این تعرفه تنها در زمینه واردات است علاوه بر این تعرفه بعد از محاسبه ۳۲درصد مالیات، در تعرفه واردات تا ۹ درصد ارزش افزوده بابت واردات این کالا دریافت میشود،. امروز ما
۲۷ درصد مالیات به عنوان ارزش و ۳۲ درصد تعرفه واردات این کالا به کشور است، علاوه بر آن، محاسبات مالیاتی نیز در بخش تولید و فروش بر همه اعمال می
شود. ارزش افزوده موضوعی خارج از روال محاسبات مالیاتی است این موضوع بسیار نارحت کنندهای است و ایجاد یک کارخانه در داخل میتواند بخشی از این بار مالی را کاهش دهد.» اما در گوشهای از بازار پایتخت درحالی که فروشندههای چادر قیمتهای مختلفی را ارائه میدهند، یکی از تولیدکنندگان با طرح تعویض چادر کهنه با نو تلاش میکند قیمت این کالا در بازار را بشکند، اسدالله سلیمانی تولیدکننده و فروشنده چادر و مبدع این طرح است او از واردات چادر و مافیای موجود میگوید: « متأسفانه 90 درصد از پارچههای چادری در ایران از کشورهایی مثل کره، ژاپن و حتی چین وارد میشود، هرچند کارخانه شهرکرد را من دیدهام و میتوانم به جرأت بگویم که محصولات امیدوارکنندهای دارد و میتواند مصداقی از اقتصاد مقاومتی در حوزه پوشاک باشد، نیاز به حمایت مسئولین دارد، حتی کاری که بنده در خصوص تعویض چادر نو با کهنه شروع کردهام اگر مشمول حمایت معنوی شود قطعا میتوانم در شکستن قیمت چادر مؤثر درکل واقع شوم، امروز ما در اسفراین، ورامین، آران و بیدگل کاشان این کار را انجام دادهایم و نتیجه مثبت گرفتهایم، ارزانسازی و واقعیساز قیمت چادر موضوعی است که از طریق این راهکارها قابل دستیابی است اما متأسفانه حمایت نمیشود، نگاه فرهنگی به موضوع چادر نیز میتواند در این خصوص مؤثر باشد البته ما باید از نیروی فرهنگی در این حوزه بهره ببریم، وقتی کسی که وزیر فرهنگ است و به چادر اعتقادی ندارد چگونه میتوانیم چادر را فرهنگ سازی کنیم؟ باید مسئولین فرهنگی نگاه فرهنگی به مقوله چادر داشته باشند تا بتوانیم بهترین چادرها را به دست زنان محجبه برسانیم و علاوه بر آن با سرشکن کردن قیمتها از کنارگذاشتن چادر به دلیل گرانی و مشکلات اقتصادی توسط برخی از بانوان جلوگیری کنیم.» به هرحال داشتن یک دید فرهنگی به چادر و اعتقاد به آن سبب میشود تا طرحهای مرتبط با این مهم از راه افتادن چرخهای تولید این محصول در کارخانهای در یاسوج برای رفع نیازهای پوششی که بنابه نظرسنجیهایی که توسط دستگاههای مختلف صورت گرفت، انتخاب اول زنان ایرانی است تا طرحهایی مانند آنچه از گوشهای از بازار تهران کلید خورده است سبب حفظ چادر به عنوان پوشش برتر میشود وفقدان این دید نیز آسیبهای جدی را به آن وارد میکند؛ به هرحال چه بخواهیم و چه نخواهیم دشمن جنگ نرمی را در حوزه حیازدایی و از میان بردن حجاب آغاز کرده که اگر در بخش تولید بتوانیم حمایتهای لازم را از طرحهای قیمتشکن داشته باشیم میتوانیم با بخشی از آن به شکل جدی مقابله کنیم و این مهم عزم و اراده دولت و مردم را در کنار یکدیگر طلب میکند.

 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: