logo
تازه های سایت
کد خبر: ۲۱۹۶۷
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۸
مهمترین رکن اخلاق صداقت و راستگویی و صراحت‌گویی در امور کلان با مردم است که جامعه این ویژگی را در سیمای رهبری مشاهده و لمس می‌کنند و بطور طبیعی بعد از رهبری مردم این خصوصیت را در شخصیت رئیس جمهور جستجو می‌کنند.
نصر عزیزی- ویژگیهایی که برای صلاحیت رئیس جمهور نظام در قانون اساسی و قوانین موضوعه پیش‌بینی گردید، الزامات اخلاقی را علاوه بر سایر معیارها در نظر دارد.

وقتی نگاه به فقر دوم نظام، نگاه ویژگیهای جامع یک شخصیت جامع باشد، یکی از ابعاد این جامعیت مقوله اخلاق است. از طرف دیگر این شخصیت برای جامعه باید شناخته شده و امتحان پس داده باشد. ولی مشکل اصلی تشخیص مصداق اصلح نسبت به سایر نامزدها است که در فرایند رأی و مردم‌سالاری دینی باید مورد توجه باشد.

و از محبوبیت شهید رجایی و شهید باهنر صبغه برتر اخلاقی آنها بود. تقید اخلاقی آن بزرگواران محبوبیت ماندگار ایجاد نمود. بنی صدر برای انحصار قدرت خود را برتر از همه می‌دانست، کفه ترازوی خالی بنی صدر در مقابل شهید رجایی بار منفی اخلاق بود که هیچ تقیدی به آن نداشت. امام راحل توصیف حکیمانه‌ای نسبت به شهید رجایی داشت و آن اینکه رجایی عقل‌اش از علم‌اش بیشتر بود. شاید این بیان حکیمانه ناشی از فضاسازیهای غلط بنی صدر بود که خود را مجتهد و عالم دهر و آقای رجایی را بی‌سواد می‌دانست. ولی گذر تاریخ بعد از سی و پنج سال ثابت نمود که چه کسی عاقل عالم است و چه کسی عالم جاهل است. حاصل علم ادعایی بنی صدر همان بود که به دریوزگی و نوکرصفتی آمریکا و غربیها و رفاقت با شقی‌ترین‌های جریان نفاق گرفتار شد ولی اخلاق‌مداری رجایی و باهنر ماندگار گردید و ذخیره معنویت و صلاحیت برای گزینش رؤسای جمهور بعدی شد تا مردم در رأی خود نگاهی به سابقه اخلاقی منتخب داشته باشند.

اخلاق‌مداری رئیس جمهور ایجاب می‌نماید که در همه مواضع، اظهارنظرها، مصاحبه‌ها، گزینش‌ها، دافعه و جاذبه‌ها، حسن ظن به آحاد جامعه و روش مردم‌داری به مقام ولایت فقیه تأسی کند.

مهمترین رکن اخلاق صداقت و راستگویی و صراحت‌گویی در امور کلان با مردم است که جامعه این ویژگی را در سیمای رهبری مشاهده و لمس می‌کنند و بطور طبیعی بعد از رهبری مردم این خصوصیت را در شخصیت رئیس جمهور جستجو می‌کنند.

مهمترین ضربه بی اعتمادی به رکن اخلاقی رئیس جمهور این است که اطرافیانی فاقد ویژگیهای اخلاقی در همراهی با او مشاهده کنند و تعهدات آنها را به عنوان سکانداران خدمات کلان جامعه عمل نشده ببینند و درصدد توجیه برآیند. همراهانی که در مناصب مهم نظام جای دارند ولی نسبت وفاداری‌شان در خصوص تعهدات و وظایف قانونی رئیس جمهور و مصوبات مجلس و سایر نهادهای نظام شفاف نبوده و مستند آن در آثار خدمات و زندگی و معیشت و سطح رفاه مردم مشهود باشد.

نوع تبلیغات نامزدهای ریاست جمهوری تا حدودی مبین و معرف شخصیت اخلاقی آنها می‌باشد. آن نامزدی که دنیا را برای مردم گلستان و بهشت را تضمین و موانع را هموار و سفره مردم را پررنگ و معیشت را ارتقاء و بیکاری را نابود و مسکن را فراهم و عزت را وعده و خود را ناجی جامعه نشان می‌دهد، معلوم است که ضعف‌های اخلاقی زیادی دارد حداقل این است که یا نمی‌داند چه می‌گوید و با جهل به موضوعات به وادی تبلیغات وارد شده و برای جلب رأی به فریبکاری روی می‌آورد و یا می‌داند و با علم به واهی بودن وعده‌ها به فکر پیروزی بر رقبا می‌باشد که در هر دو حال نیمه خالی شخصیت اخلاقی وی برای اهل خبره روشن می‌شود و مردم وظیفه دارند همانطور که تدبر در معانی نماز و فلسفه خمس و حج و جهاد و سایر عبادات فرض است، تحقیق و تدبر در روی دادن را با جستجو و زحمت و مشورت و مذاکره با خبرگان خیرخواه بر خود لازم و بلکه واجب اجتماعی بدانند.

مردم باید ملاحظه نمایند امانت‌داری صفتی اخلاقی است که باید در چهره ریاست جمهوری تجلی داشته باشد. اگر پای حساسیت و تقید و تعهد رئیس جمهوری در این صفت بلرزد، حتماً دست‌یازی و دست‌درازی به بیت‌المال زیاد می‌شود و حتماً عدالت اجتماعی ضربه می‌بیند و حتماً مفاسد اجتماعی و ناهنجاریها و سوء استفاده‌ها و دزدی‌ها و رشوه‌گیری‌ها و پارتی‌بازی‌ها و رانت‌خواری‌ها زیاد می‌شود و دود آن به چشم آحاد جامعه و رأی دهندگانی می‌رود که در رأی دادن غفلت و سهل‌انگاری نمودند.

در تناسب بین توانمندی و ظرفیت‌های شخصی با بار سنگین مسئولیت به اندازه اداره امور اجرایی نظام انقلابی و اسلامی اگر ضعف‌ها و ناتوانیهای مدیرتی باشد، ضمن اینکه تداوم این نوع مسئولیت فسادزا و فسادآور است نارسایی اخلاقی و بی تعهدی را نشان می‌دهد که نامزد ریاست جمهوری بار و تعهد بیش از توان خویش را پذیرفت مگر اینکه بی قیدی اخلاقی ملاک باشد که این معیار در جمهوری اسلامی از نظر مبانی آرمانی و حتی قانونی جایگاهی ندارد.

بنابر این اگر چه سنجش اخلاقی کار مشکلی می‌باشد، ولی در جامعه اسلامی ما معیارها و اخلاق شناسانی با ساز و کارهای نهادینه شده وجود دارد که معیار اخلاق را شرط اول صلاحیت بداند ولی مردم باید دقت لازم را داشته باشند.

 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: